SG.hu

Defibrillátorokkal szerelte fel európai csomagkihordóit az Amazon

Az Amazon.com defibrillátorokkal szerelt fel néhány európai kézbesítő kocsit, hogy kiderüljön, a városokban cirkáló sofőrök felgyorsíthatják-e a szívrohamok áldozatainak segítését.

A világ legnagyobb online kiskereskedője a Project Pulse nevű programot kísérleti jelleggel Amszterdamban tesztelte 2023 novemberében, majd azt kiterjesztette Londonra és az olaszországi Bolognára. Mindegyik városban több tucat sofőr hordozta a készülékeket, amelyeket a Koninklijke Philips NV gyárt. A holland vállalat az Amazonnal kötött partnerséget a kísérlethez.

Az Amazon megerősítette, hogy több mint 100 szerződéses sofőrje vett részt a kísérletben, és többen kaptak riasztást a polgári szervektől, és érkeztek olyan helyszínekre, ahol a mentőszolgálatok áldozatokat láttak el. A kísérleti program néhány hónap után lezárult, és a vállalat „értékeli a visszajelzéseket, és további lehetőségeket vizsgál a jövőbeli programokhoz” - mondta Anneliese Hellwig-Schuster, az Amazon szóvivője.

Az automata külső defibrillátorokat (AED, Automated external defibrillators) úgy tervezték, hogy egyszerűen használhatóak legyenek. Az áldozat mellkasára erősített párnák sokkolják az illető szívét az újraindítás érdekében. Tíz emberből kilenc életben marad, ha egy szívrohamot követő egy percen belül ilyen kezelést kapnak. Az American Heart Association szerint a túlélés esélye újraélesztés nélkül percenként 10%-kal csökken. Bár sok iroda és nyilvános helyiség rendelkezik ilyen eszközzel, az Amerikai Vöröskereszt szerint a szívmegállások több mint 70%-a lakóövezetekben történik. A programban önkéntesként részt vevő Amazon-vezetőket egy alapfokú elsősegélynyújtási tanfolyam részeként - amely magában foglalja az újraélesztést is - kiképezték az eszközök használatára. A dokumentumok szerint csatlakoztak a helyi polgári segélyhívó hálózatokhoz, amelyek figyelmeztették őket a szívmegállás gyanús esetekre.


Paul Dardel főorvos elmondta, hogy Párizsban a „Staying Alive” helyi elsősegélynyújtó projekt keretében tavaly több tucat Amazon sofőrt képeztek ki. Reményei szerint az Amazon a programot hamarosan teljes Franciaországra ki fogja terjeszteni, de azt mondták neki, hogy egyelőre az Egyesült Királyságban való bővítés a prioritás. "Az ilyen típusú kezdeményezések mindig előnyösek. Ha valakinek szívmegállása van, minél több képzett ember és minél több defibrillátor áll rendelkezésre, annál jobb” - mondta Dardel. „Az Amazon számára pedig az imázsnövelés a nyereség.”

A program legközvetlenebb célja az lenne, hogy mindenkinek - nem csak az Amazon vásárlóinak - nagyobb esélye legyen egy szívmegállás túlélésére. Az Amazon furgonjai sok lakott területen általában közelebb vannak a bajhoz, mint egy hivatásos elsősegélynyújtó. Egy, az Amazon dokumentumaiban szereplő tanulmány becslése szerint egy 50 AED-vel felszerelt furgonból álló flotta egy észak-seattle-i városrész útjain átlagosan több mint egy perccel gyorsabban tudna reagálni, mint a mentőszolgálat.

Az Amazonon belül a programot PR-szempontból tartják előnyösnek, mert sokan kritizálják a céget az okozott torlódásokért, a környezetszennyezésért és balesetek okozása miatt. A program támogatói szerint a Project Pulse a sofőrök megtartását is növelheti. Az Amazon jogi csapata úgy vélte, hogy a sofőrök beperlésének kockázata alacsony, mivel az európai törvények általában védelmet nyújtanak a segítségre siető járókelőknek. Egy belső dokumentum becslése szerint a program első évében a cég számára kevesebb, mint 17 millió dollárba kerülne a sofőrök 15%-ának felszerelése világszerte. Az eredetileg 2024-re tervezett bevezetés még nem lépett túl az Európában tesztelt kísérleti projekteken. A vállalat gyakran tűz ki nagyon ambiciózus célokat a belső dokumentumokban, amelyek közül néhány a finanszírozás hiánya vagy az alkalmazottak ellenkezése miatt elmarad.


Az Amazon programjának van előzménye. A Philips Hollandiában a Volvóval kötött partnerséget, és legalább 25 AED telepítését tűzte ki célul, amelyeket a Philips-adatai szerint 6 hónap alatt 11 alkalommal használtak, beleértve legalább egy életmentő beavatkozást. A Brit Szív Alapítvány 2021-ben szintén megpróbálta AED-ekkel felszerelni a távközlési területen dolgozó technikusokat, és valószínűleg egy életet megmentettek. Franciaországban a cég korábban megpróbált együttműködni egy taxitársasággal, de ez túl bonyolultnak bizonyult, mivel a taxik személyszállító járművek. Paul Dardel főorvos szerint sokkal egyszerűbb AED-eket csomagszállítókban elhelyezni, de még mindig nehéz elegendő önkéntes sofőrt bevonni. Egy másik akadály, hogy az Amazon szerződéses sofőrjeinek feszes a szállítási menetrendje, a munka pedig embert próbáló, ami jelentős fluktuációt eredményez.

A Philips januárban eladta sürgősségi ellátási egységét, beleértve az AED-gyártást is, a Bridgefield Capitalnak, bár egy licencmegállapodás lehetővé teszi, hogy az AED-ek világszerte 15 évig megőrizzék a Philips márkanevet. A Philipsnek van egy üzeme a washingtoni Bothellben, nem messze az Amazon seattle-i központjától. A vállalat szoros partnere az Amazon kiskereskedelmi és felhőalapú számítástechnikai részlegének.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!