Gyurkity Péter
Problémák merültek fel a Boeing űrkapszulájánál
Az üzemanyag szivárgott egy teszt után, ami rendkívül veszélyes az űrhajósokra nézve.
Még május elején írtunk arról, hogy amerikai kormányzati illetékesek szerint mind a SpaceX, mind pedig a Boeing saját fejlesztésű űrkapszulája komoly csúszást lesz kénytelen elszenvedni, mivel a szükséges engedélyeket a részletes tesztek elvégzése előtt semmiképpen sem adhatják meg ezen a cégeknek. Most a Boeing volt kénytelen elismerni, hogy valóban probléma merült fel.
Az óriáscég szintén májusban adta hírül, hogy az első kapszula szervizmodulját már leszállították az új-mexikói telephelyre, ahol azt tervezték bebizonyítani, hogy ez vészhelyzet esetén biztonságba tudja juttatni az űrhajósokat. Az elmúlt hetekben azonban akadályok merültek fel a további tesztek során, kiderült ugyanis, hogy a CST-100 Starliner kapszula saját 4 kisebb hajtóművénél szivárgás keletkezett, ami az üzemanyag összetétele és jellege miatt nagyon veszélyes helyzetet alakíthat ki, hiszen egy kiemelkedően mérgező anyagról van szó. Arról nem szól a fáma, hogy miként állt elő ez a helyzet, de a cég szerint nincs szó katasztrófáról.
A magyarázat szerint nincs szükség a kapszula teljes újratervezésére, amely egyébként azért is rendkívül bonyolult és kényes kérdés lenne, mert másik két példány gyártása is előrehaladott állapotban van. Ezt különböző technikai módosításokkal és áthidaló megoldásokkal el tudják majd hárítani, a probléma felmerülése azonban mindenképpen csúszással jár, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy összejöhet a jövőre tervezett első út – ami egyébként amúgy is 2 éves halasztást jelentene az eredeti célkitűzéshez képest. A NASA áprilisban még úgy vélte, hogy 2019 decemberében juttathatják el az ISS-re az első amerikai űrhajósokat az új kapszulával, könnyen lehet azonban, hogy ez 2020-ra csúszik át.
A kormányzati ügynökség augusztusban jelenti be az első űrhajósok kiválasztását, ezt követné a két magáncég kapszuláinak további tesztelése, majd pedig fellövése.
Még május elején írtunk arról, hogy amerikai kormányzati illetékesek szerint mind a SpaceX, mind pedig a Boeing saját fejlesztésű űrkapszulája komoly csúszást lesz kénytelen elszenvedni, mivel a szükséges engedélyeket a részletes tesztek elvégzése előtt semmiképpen sem adhatják meg ezen a cégeknek. Most a Boeing volt kénytelen elismerni, hogy valóban probléma merült fel.
Az óriáscég szintén májusban adta hírül, hogy az első kapszula szervizmodulját már leszállították az új-mexikói telephelyre, ahol azt tervezték bebizonyítani, hogy ez vészhelyzet esetén biztonságba tudja juttatni az űrhajósokat. Az elmúlt hetekben azonban akadályok merültek fel a további tesztek során, kiderült ugyanis, hogy a CST-100 Starliner kapszula saját 4 kisebb hajtóművénél szivárgás keletkezett, ami az üzemanyag összetétele és jellege miatt nagyon veszélyes helyzetet alakíthat ki, hiszen egy kiemelkedően mérgező anyagról van szó. Arról nem szól a fáma, hogy miként állt elő ez a helyzet, de a cég szerint nincs szó katasztrófáról.
A magyarázat szerint nincs szükség a kapszula teljes újratervezésére, amely egyébként azért is rendkívül bonyolult és kényes kérdés lenne, mert másik két példány gyártása is előrehaladott állapotban van. Ezt különböző technikai módosításokkal és áthidaló megoldásokkal el tudják majd hárítani, a probléma felmerülése azonban mindenképpen csúszással jár, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy összejöhet a jövőre tervezett első út – ami egyébként amúgy is 2 éves halasztást jelentene az eredeti célkitűzéshez képest. A NASA áprilisban még úgy vélte, hogy 2019 decemberében juttathatják el az ISS-re az első amerikai űrhajósokat az új kapszulával, könnyen lehet azonban, hogy ez 2020-ra csúszik át.
A kormányzati ügynökség augusztusban jelenti be az első űrhajósok kiválasztását, ezt követné a két magáncég kapszuláinak további tesztelése, majd pedig fellövése.