Gyurkity Péter
Újra repül az Orbital ATK rakétája
Mégpedig új hajtóművel, már amennyiben minden teszt gond nélkül zárul.
A SpaceX mellett az Orbital ATK volt a másik kisebb amerikai cég, amely saját rakétával és küldetésekkel igyekezett helyettesíteni a NASA hiányzó eszközeit. A cég a két évvel ezelőtt bekövetkezett baleset óta nem repült, most azonban visszatérnének az aktív fázisba.
A hivatalos oldalon közzétett bejelentés szerint az OA-5 néven futó küldetés éppen ott folytatja, ahol a pontosan két évvel ezelőtti baleset miatt megszakadt a sorozat. Ezúttal is a Nemzetközi Űrállomásra szánt utánpótlás fellövéséről és célba juttatásáról van ugyanis szó, csaknem 2,5 tonna hasznos rakományt igyekeznek problémamentesen leszállítani, ehhez viszont arra lesz szükség, hogy a hátralévő napokban semmilyen probléma ne forduljon elő az előzetes vizsgálatoknál. Egy komolyabb változásra is sor került a rakétánál, ez tehát most egy némileg összetettebb feladatot jelent.
A 2014-es katasztrófát egy turbópumpa meghibásodása okozta, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a friss Antares 230 két vadonatúj RD-181 hajtóműre támaszkodik. Ezektől nagyobb teljesítményt és egyben nagyobb rugalmasságot várnak el, a remények szerint végleg leváltva a már igencsak koros AJ-26 típust – az orosz gyártó kifejezetten az Antares követelményeihez igazította az új példányokat. Az alacsony orbitális pálya elérését követően a Cygnus teherhajó az ISS felé manőverez majd, ahol a legénység a robotkar segítségével emeli át az utánpótlást. Ezt követően a másodlagos rakományon végeznek el egy kísérletet, hogy mikrogravitációs környezetben tanulmányozzák a gyulladási folyamatokat, de sort kerítenek további cubesat műholdak pályára állítására is, amelyek az időjárás-előrejelzésben segédkeznének.
A küldetésre október 13-án kerülne sor, ezzel tehát megelőznék a SpaceX visszatérését.
A SpaceX mellett az Orbital ATK volt a másik kisebb amerikai cég, amely saját rakétával és küldetésekkel igyekezett helyettesíteni a NASA hiányzó eszközeit. A cég a két évvel ezelőtt bekövetkezett baleset óta nem repült, most azonban visszatérnének az aktív fázisba.
A hivatalos oldalon közzétett bejelentés szerint az OA-5 néven futó küldetés éppen ott folytatja, ahol a pontosan két évvel ezelőtti baleset miatt megszakadt a sorozat. Ezúttal is a Nemzetközi Űrállomásra szánt utánpótlás fellövéséről és célba juttatásáról van ugyanis szó, csaknem 2,5 tonna hasznos rakományt igyekeznek problémamentesen leszállítani, ehhez viszont arra lesz szükség, hogy a hátralévő napokban semmilyen probléma ne forduljon elő az előzetes vizsgálatoknál. Egy komolyabb változásra is sor került a rakétánál, ez tehát most egy némileg összetettebb feladatot jelent.
A 2014-es katasztrófát egy turbópumpa meghibásodása okozta, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a friss Antares 230 két vadonatúj RD-181 hajtóműre támaszkodik. Ezektől nagyobb teljesítményt és egyben nagyobb rugalmasságot várnak el, a remények szerint végleg leváltva a már igencsak koros AJ-26 típust – az orosz gyártó kifejezetten az Antares követelményeihez igazította az új példányokat. Az alacsony orbitális pálya elérését követően a Cygnus teherhajó az ISS felé manőverez majd, ahol a legénység a robotkar segítségével emeli át az utánpótlást. Ezt követően a másodlagos rakományon végeznek el egy kísérletet, hogy mikrogravitációs környezetben tanulmányozzák a gyulladási folyamatokat, de sort kerítenek további cubesat műholdak pályára állítására is, amelyek az időjárás-előrejelzésben segédkeznének.
A küldetésre október 13-án kerülne sor, ezzel tehát megelőznék a SpaceX visszatérését.