Gyurkity Péter

Először repült az új léghajó

A brit kézbe került projekt eredménye most először emelkedett a levegőbe.

A hónap közepén írtunk arról, hogy az amerikai eredetű, de immár brit kézben lévő Airlander projekt terméke első repülésére készül, erre pedig a napokban sor is került. A kedvező eredményt további tökéletesítés követi majd, a fejlesztők szerint mind a fel-, mind pedig a leszállás tekintetében könnyítéseket érhetnek el.

A cég hivatalos bejelentése szerint az Airlander 10 sikeresen vette az első akadályt, a hibrid megoldás pedig egy darabban érkezett vissza a bázisra, ahol egy kicsiny, mindössze 10 fős személyzet végzi el annak vontatását és felkészítését. Augusztus 17-én került sor a repülésre, ennek során két tesztpilóta volt felelős a manőverekért, a léghajó pedig meglehetősen könnyedén emelkedett fel, bár a függőleges felszállást csak később teszik majd elérhetővé. A négy hajtómű már 30 perccel ezt megelőzően beindult, a 19 percig tartó repkedés alatt pedig minden fontosabb célkitűzést sikerült megvalósítani.


A 91 méter hosszú léghajó hibrid jellegével igyekszik majd meghódítani az érdeklődőket, itt a hangsúly egyértelműen a méreten, nem pedig a sebességen lesz. Ez utóbbi egyébként alig 144 km/h, a jármű viszont 10 tonna hasznos terhet cipelhet magával, ami különösen a ráérős, ritkán lakott területeket célba vevő szállítmányok esetében bizonyulhat hasznosnak. A fogyasztás és a zajteher jóval alacsonyabb annál, amit a repülőgépek esetében megszoktunk, itt pedig szóba jön az utasszállítás is, hiszen legfeljebb 48 utasnak alakíthatnak ki helyet a kabinban. A szerkezet egyébként 60 százalékban támaszkodik a könnyű gázra, a maradék 40 százalékot az említett, 350 lóerős hajtóművek biztosítják – a készítők szerint akár nyolcvan csomós szélben is biztonsággal közlekedhetnek majd a hatalmas járművel.

A potenciális vásárlók között a brit hadsereget is megemlítik, de itt elsősorban a nagy, gyéren lakott területtel rendelkező országok részéről mutatkozhat érdeklődés.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • teddybear #9
    Na itt van az első baleset.
    De lesz még több is!
  • teddybear #8
    A gond az, hogy az eddig épített merev vázas léghajók többsége az időjárás áldozatául esett. A németek 20+ zeppelint építettek az 1. VH alatt, talán 4 darab maradt meg belőlük, a többi ment a levesbe. Néhány harci veszteség, de a többsége egyszerűen összetört a viharban. Még mindig nem lehet olyan szilárdságú léghajóvázat építeni, ami akárcsak egy ultrakönnyű repülőgép szilárdságával egyenlő.
    "a készítők szerint akár nyolcvan csomós szélben is biztonsággal közlekedhetnek majd a hatalmas járművel." Na ez az, amiben erősen Tamás vagyok.....

    Ami azt illeti ez a tíz tonna teherbírású léghajó is túl nagy hogy a mostani repülőtereken kiszolgálják, a nagyobb teherbírású változata meg még nagyobb lenne.

    A 200+ tonna teherbírású változatba cirka 30-szor több hélium kell kb. Ebbe bele fog rokkanni a héliumbányászat.
  • cateran #7
    Kiraly..akkor mar majdnem ott tart, mint a Mil Mi-26 1983-ban...
    "Introduced in 1983 and still in production, the Mi-26 is powered by two Lotarev D-136 turboshafts with a combined output of... 22,480 shp or 16,760 kW and has a maximum takeoff weight of 56,000 kilograms (123,500 lb). It can transport payloads of up to 20,000 kg (44,000 lb) for distances of up to 800 kilometers or 497 miles."
    Jo. elismerem..ez csak 20 tonnat tud elvinni...Viszont tobb, mint 30 eve...
  • kvp #6
    200 tonnaval lenne tenyleg versenykepes. Az, hogy barhonnan, barhova el tud vinni befuggesztett terhet az tenyleg egy nagy elony, a hagyomanyos merevszarnyu gepekkel szemben.

    Egyebkent a sikorsky skycrane 20 tonnajahoz kepest mar az 50 tonnas kapacitas is versenykepes, foleg ha rendesen megoldjak a leszallas nelkuli teher fel es lerakast es kiegeszitik a poziciotartashoz szukseges oldaliranyu meghajto rotorokkal.
  • barret #5
    Óriási előnye,hogy szinte bárhol le tud szállni.
  • DontKillMe #4
    Amiről természetesen nem szól a cikk. Az Airlander 10 egy próbaverzió, 10 tonna hasznos teherrel. 2020-ra sorozatgyártásba kerülhet az Airlander 50. Igen, 50 tonnás teherbírással.
    https://www.hybridairvehicles.com/aircraft/airlander-50

    Ha már cikket írunk..
  • NEXUS6 #3
    Hát ha kb annyiba kerül, mint egy An-26-os akkor az lesz. De csak az óriási hangár, ami kéne neki, ezt megkérdőjelezi. :)
  • cateran #2
    Nem csoda, hogy raharaptaka britek..meg ma is az elmult evszazadban elnek agyilag..a Nagy Brit Birodalom..leghajok...etc...
    Masreszt meg ja..10 egesz tonna? Meg maximum! 48 egesz ember? Sikertortenetet szimatolok...
  • dregnarr1 #1
    Hát a 10 tonna nem sok.