Gyurkity Péter
Először repült az új léghajó
A brit kézbe került projekt eredménye most először emelkedett a levegőbe.
A hónap közepén írtunk arról, hogy az amerikai eredetű, de immár brit kézben lévő Airlander projekt terméke első repülésére készül, erre pedig a napokban sor is került. A kedvező eredményt további tökéletesítés követi majd, a fejlesztők szerint mind a fel-, mind pedig a leszállás tekintetében könnyítéseket érhetnek el.
A cég hivatalos bejelentése szerint az Airlander 10 sikeresen vette az első akadályt, a hibrid megoldás pedig egy darabban érkezett vissza a bázisra, ahol egy kicsiny, mindössze 10 fős személyzet végzi el annak vontatását és felkészítését. Augusztus 17-én került sor a repülésre, ennek során két tesztpilóta volt felelős a manőverekért, a léghajó pedig meglehetősen könnyedén emelkedett fel, bár a függőleges felszállást csak később teszik majd elérhetővé. A négy hajtómű már 30 perccel ezt megelőzően beindult, a 19 percig tartó repkedés alatt pedig minden fontosabb célkitűzést sikerült megvalósítani.
A 91 méter hosszú léghajó hibrid jellegével igyekszik majd meghódítani az érdeklődőket, itt a hangsúly egyértelműen a méreten, nem pedig a sebességen lesz. Ez utóbbi egyébként alig 144 km/h, a jármű viszont 10 tonna hasznos terhet cipelhet magával, ami különösen a ráérős, ritkán lakott területeket célba vevő szállítmányok esetében bizonyulhat hasznosnak. A fogyasztás és a zajteher jóval alacsonyabb annál, amit a repülőgépek esetében megszoktunk, itt pedig szóba jön az utasszállítás is, hiszen legfeljebb 48 utasnak alakíthatnak ki helyet a kabinban. A szerkezet egyébként 60 százalékban támaszkodik a könnyű gázra, a maradék 40 százalékot az említett, 350 lóerős hajtóművek biztosítják – a készítők szerint akár nyolcvan csomós szélben is biztonsággal közlekedhetnek majd a hatalmas járművel.
A potenciális vásárlók között a brit hadsereget is megemlítik, de itt elsősorban a nagy, gyéren lakott területtel rendelkező országok részéről mutatkozhat érdeklődés.
A hónap közepén írtunk arról, hogy az amerikai eredetű, de immár brit kézben lévő Airlander projekt terméke első repülésére készül, erre pedig a napokban sor is került. A kedvező eredményt további tökéletesítés követi majd, a fejlesztők szerint mind a fel-, mind pedig a leszállás tekintetében könnyítéseket érhetnek el.
A cég hivatalos bejelentése szerint az Airlander 10 sikeresen vette az első akadályt, a hibrid megoldás pedig egy darabban érkezett vissza a bázisra, ahol egy kicsiny, mindössze 10 fős személyzet végzi el annak vontatását és felkészítését. Augusztus 17-én került sor a repülésre, ennek során két tesztpilóta volt felelős a manőverekért, a léghajó pedig meglehetősen könnyedén emelkedett fel, bár a függőleges felszállást csak később teszik majd elérhetővé. A négy hajtómű már 30 perccel ezt megelőzően beindult, a 19 percig tartó repkedés alatt pedig minden fontosabb célkitűzést sikerült megvalósítani.
A 91 méter hosszú léghajó hibrid jellegével igyekszik majd meghódítani az érdeklődőket, itt a hangsúly egyértelműen a méreten, nem pedig a sebességen lesz. Ez utóbbi egyébként alig 144 km/h, a jármű viszont 10 tonna hasznos terhet cipelhet magával, ami különösen a ráérős, ritkán lakott területeket célba vevő szállítmányok esetében bizonyulhat hasznosnak. A fogyasztás és a zajteher jóval alacsonyabb annál, amit a repülőgépek esetében megszoktunk, itt pedig szóba jön az utasszállítás is, hiszen legfeljebb 48 utasnak alakíthatnak ki helyet a kabinban. A szerkezet egyébként 60 százalékban támaszkodik a könnyű gázra, a maradék 40 százalékot az említett, 350 lóerős hajtóművek biztosítják – a készítők szerint akár nyolcvan csomós szélben is biztonsággal közlekedhetnek majd a hatalmas járművel.
A potenciális vásárlók között a brit hadsereget is megemlítik, de itt elsősorban a nagy, gyéren lakott területtel rendelkező országok részéről mutatkozhat érdeklődés.