Gyurkity Péter

Első útjára készül a modern léghajó 

A világ legnagyobb repülője most először hagyta el a hangárt.

Érdekesen alakult egy új fejlesztésű léghajó sorsa, amely eredetileg katonai projektként indult, majd később egy polgári platform keretében mutatta meg magát a nagyközönségnek. A hatalmas jármű most először hagyta el a hangárt, hiszen az első repülésre készülnek.

A Hybrid Air Vehicles által fejlesztett Airlander 10 egészen pontosan 92 méter hosszú, hatalmas teste révén pedig sokkal inkább hasonlít a száz évvel ezelőtt használt Zeppelin léghajókra, mintsem a modern repülőkre. Elsődleges előnye a hibrid kialakítás és üzemeltetés, hiszen a fejlesztés a repülők és a helikopterek előnyeit hivatott egyesíteni, mégpedig egy, a szokásosnál jóval nagyobb méretben, amelynek révén jelentős mennyiségű rakományt tud leszállítani, mindezt környezetbarát és csendes üzemelés mellett – az ígéretek szerint akár 150 km/h-s szélnek is megfelelő módon ellenállva.


A léghajó mintegy 5 perc alatt hagyta el a hangárt, miután a brit és az európai hatóságoktól megkapta erre az engedélyt. Ezt követte egy 30 perces vontatás, amelynek során az Airlander eljutott a reptér számára kijelölt pontjára, ahol megvárja az első, egyelőre tesztelésnek szánt repülési napot. Amennyiben ez sikeresen zárul, megindulhat a típus promóciója, amelyben nyilván komoly szerepet kap a nagy szállítókapacitás, hiszen mintegy 80 tonna hasznos terhet emelhetnek majd egy-egy géppel a levegőbe, ezt pedig meglehetősen lassan, de akár 5 napon keresztül folyamatosan üzemelve juttathatják majd el a kijelölt helyszínre, amely lehet akár egy gyéren lakott távoli régióban is.

A brit kormány, amely jelentős összeggel támogatta a programot, elsősorban exportban gondolkodik, itt felmerül a kanadai felhasználás, de arról még nem esett szó, hogy konkréten mely cégek érdeklődnek a fejlesztés iránt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gaszton421 #7
    Olyan kevés van hogy kb 100x emelkedne az ára vagy még drágábbra ha a légkörből nyernék ki. Szerencsére az utóbbi időben sikerült olyan kutatási módozatokat kifejleszteni amivel nagy valószínűséggel találják meg a természtes hélium buborékokat a föld alatt. Az egyetemi éveimben működtettünk hélium finomítót a légkörből kinyert gázok szeparálására de csak demonstratív céllal, mivel már akkor megszűnt az USA embargója héliumra, már jobban megérte tőlük venni mint kísérleti célokra kivonni a légkörből. Nagyon nagy az energiaigénye, 5 milliomod résznyi anyagot kell elkülöníteni, és mivel nem reagál kémiai úton kivonni nem lehet, muszáj minden mást kifagyasztani mellőle, ami a végén marad az a hélium.
  • Munkas #6
    Azért a levegőben elég sok van. Amit a műtrágya gyártás miatt nagy mennyiségben desztillálnak. Ha drága lesz He, akkor majd megéri kinyerni a folyamatból.
  • T0nk #5
    Ezexerint már megkapta a zenge déjt.
  • teddybear #4
    A gond az, hogy perpillanat a héliumkészleteink erősen korlátozottak, és nem kéne ilyesmire pazarolni. Sokkal hasznosabb felhasználásai vannak az elektronika gyártásban, az MRI - készülékek tekercshűtésében, és például a mélytengeri búvárkodásban.
  • sárkánylovag #3
    De ugye nem ugyanaz a gáz van beletöltve mint a Zeppelinbe mert akkor megint lesz BUMM :)
  • petrov144 #2
    Köszi!
  • glazier #1
    https://www.youtube.com/watch?v=9mSb_La3LNQ