Gyurkity Péter
Első útjára készül a modern léghajó
A világ legnagyobb repülője most először hagyta el a hangárt.
Érdekesen alakult egy új fejlesztésű léghajó sorsa, amely eredetileg katonai projektként indult, majd később egy polgári platform keretében mutatta meg magát a nagyközönségnek. A hatalmas jármű most először hagyta el a hangárt, hiszen az első repülésre készülnek.
A Hybrid Air Vehicles által fejlesztett Airlander 10 egészen pontosan 92 méter hosszú, hatalmas teste révén pedig sokkal inkább hasonlít a száz évvel ezelőtt használt Zeppelin léghajókra, mintsem a modern repülőkre. Elsődleges előnye a hibrid kialakítás és üzemeltetés, hiszen a fejlesztés a repülők és a helikopterek előnyeit hivatott egyesíteni, mégpedig egy, a szokásosnál jóval nagyobb méretben, amelynek révén jelentős mennyiségű rakományt tud leszállítani, mindezt környezetbarát és csendes üzemelés mellett – az ígéretek szerint akár 150 km/h-s szélnek is megfelelő módon ellenállva.
A léghajó mintegy 5 perc alatt hagyta el a hangárt, miután a brit és az európai hatóságoktól megkapta erre az engedélyt. Ezt követte egy 30 perces vontatás, amelynek során az Airlander eljutott a reptér számára kijelölt pontjára, ahol megvárja az első, egyelőre tesztelésnek szánt repülési napot. Amennyiben ez sikeresen zárul, megindulhat a típus promóciója, amelyben nyilván komoly szerepet kap a nagy szállítókapacitás, hiszen mintegy 80 tonna hasznos terhet emelhetnek majd egy-egy géppel a levegőbe, ezt pedig meglehetősen lassan, de akár 5 napon keresztül folyamatosan üzemelve juttathatják majd el a kijelölt helyszínre, amely lehet akár egy gyéren lakott távoli régióban is.
A brit kormány, amely jelentős összeggel támogatta a programot, elsősorban exportban gondolkodik, itt felmerül a kanadai felhasználás, de arról még nem esett szó, hogy konkréten mely cégek érdeklődnek a fejlesztés iránt.
Érdekesen alakult egy új fejlesztésű léghajó sorsa, amely eredetileg katonai projektként indult, majd később egy polgári platform keretében mutatta meg magát a nagyközönségnek. A hatalmas jármű most először hagyta el a hangárt, hiszen az első repülésre készülnek.
A Hybrid Air Vehicles által fejlesztett Airlander 10 egészen pontosan 92 méter hosszú, hatalmas teste révén pedig sokkal inkább hasonlít a száz évvel ezelőtt használt Zeppelin léghajókra, mintsem a modern repülőkre. Elsődleges előnye a hibrid kialakítás és üzemeltetés, hiszen a fejlesztés a repülők és a helikopterek előnyeit hivatott egyesíteni, mégpedig egy, a szokásosnál jóval nagyobb méretben, amelynek révén jelentős mennyiségű rakományt tud leszállítani, mindezt környezetbarát és csendes üzemelés mellett – az ígéretek szerint akár 150 km/h-s szélnek is megfelelő módon ellenállva.
A léghajó mintegy 5 perc alatt hagyta el a hangárt, miután a brit és az európai hatóságoktól megkapta erre az engedélyt. Ezt követte egy 30 perces vontatás, amelynek során az Airlander eljutott a reptér számára kijelölt pontjára, ahol megvárja az első, egyelőre tesztelésnek szánt repülési napot. Amennyiben ez sikeresen zárul, megindulhat a típus promóciója, amelyben nyilván komoly szerepet kap a nagy szállítókapacitás, hiszen mintegy 80 tonna hasznos terhet emelhetnek majd egy-egy géppel a levegőbe, ezt pedig meglehetősen lassan, de akár 5 napon keresztül folyamatosan üzemelve juttathatják majd el a kijelölt helyszínre, amely lehet akár egy gyéren lakott távoli régióban is.
A brit kormány, amely jelentős összeggel támogatta a programot, elsősorban exportban gondolkodik, itt felmerül a kanadai felhasználás, de arról még nem esett szó, hogy konkréten mely cégek érdeklődnek a fejlesztés iránt.