Berta Sándor
Egyre több helyen tesztelnek csomagszállító robotot
A Metro kereskedelmi áruházlánc is kipróbálja a járművet, a logisztikai szakértő viszont szkeptikus a jövőbeli sikerességgel kapcsolatban.
Düsseldorf Grafenberg városrészében szeptember elején kezdik el tesztelni a Starship Technologies csomagszállító robotját. A tesztet a Metro tulajdonában lévő Media Markt hajtja majd végre és a célja az lesz, hogy 5 kilométeres körzeten belül így szállítsák ki a vásárlók megrendeléseit. A rendszer ugyanakkor nem működik majd teljesen automatikusan, hiszen a háttérben lesz egy szakember, aki a problémás helyzetekben beavatkozhat és szükség esetén akár az ügyfelekkel vagy a járókelőkkel is kapcsolatba léphet.
A Metro mellett az Otto konszernhez tartozó Hermes is tesztelni akarja a megoldást. Frank Rausch, a cég első embere azt nyilatkozta, hogy a robotok használata forradalmasíthatja a a csomagok kiszállítását. A Starship Technologies bejelentése szerint a Metro csoporton és a Hermesen túl Nagy-Britanniában, Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Írországban és Svájcban működő Just Eat élelmiszerszállító szolgáltatás és a Pronto.co.uk brit platform is élénken érdeklődik a megoldás iránt.
Herbert Kotzab, a Brémai Egyetem logisztikai szakértője viszont azzal számol, hogy nem fognak gyorsan elterjedni a csomagszállító robotok, különösen nem a drónok. A különleges egyedi esetekben - például fontos tartalékalkatrészek vagy szervadományok kézbesítésekor - ugyanakkor valós alternatíva lesz a robotrepülőgépek alkalmazása, de a következő öt évben aligha fognak elterjedni ezek a szolgáltatások a lakosság számára. Ehhez hiányzik ugyanis a szükséges infrastruktúra és a megfelelő ellenőrzési mechanizmusok sincsenek kidolgozva. A szakember a csomagszállító robotok jövőjével kapcsolatban is szkeptikus. Úgy véli, hogy a kiszivárgott tervek nagyon szépek, de a mindennapi teszteket az elképzelt rendszerek nem élnék túl és sok ügyfélnek lennének problémái a technikával.
A Starship Technologies önállóan közlekedő csomagszállító robotja legfeljebb 10 kilót tud szállítani. A jármű 6,5 kilométer/órás sebességgel közlekedik, ellátták 9 kamerával, GPS-rendszerrel, valamint saját fejlesztésű térkép- és navigációs technológiával, hogy felismerje az útjába kerülő akadályokat és személyeket. A startup az 1000 dollárba kerülő járművet az Amerikai Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is tesztelte már.
Düsseldorf Grafenberg városrészében szeptember elején kezdik el tesztelni a Starship Technologies csomagszállító robotját. A tesztet a Metro tulajdonában lévő Media Markt hajtja majd végre és a célja az lesz, hogy 5 kilométeres körzeten belül így szállítsák ki a vásárlók megrendeléseit. A rendszer ugyanakkor nem működik majd teljesen automatikusan, hiszen a háttérben lesz egy szakember, aki a problémás helyzetekben beavatkozhat és szükség esetén akár az ügyfelekkel vagy a járókelőkkel is kapcsolatba léphet.
A Metro mellett az Otto konszernhez tartozó Hermes is tesztelni akarja a megoldást. Frank Rausch, a cég első embere azt nyilatkozta, hogy a robotok használata forradalmasíthatja a a csomagok kiszállítását. A Starship Technologies bejelentése szerint a Metro csoporton és a Hermesen túl Nagy-Britanniában, Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Írországban és Svájcban működő Just Eat élelmiszerszállító szolgáltatás és a Pronto.co.uk brit platform is élénken érdeklődik a megoldás iránt.
Herbert Kotzab, a Brémai Egyetem logisztikai szakértője viszont azzal számol, hogy nem fognak gyorsan elterjedni a csomagszállító robotok, különösen nem a drónok. A különleges egyedi esetekben - például fontos tartalékalkatrészek vagy szervadományok kézbesítésekor - ugyanakkor valós alternatíva lesz a robotrepülőgépek alkalmazása, de a következő öt évben aligha fognak elterjedni ezek a szolgáltatások a lakosság számára. Ehhez hiányzik ugyanis a szükséges infrastruktúra és a megfelelő ellenőrzési mechanizmusok sincsenek kidolgozva. A szakember a csomagszállító robotok jövőjével kapcsolatban is szkeptikus. Úgy véli, hogy a kiszivárgott tervek nagyon szépek, de a mindennapi teszteket az elképzelt rendszerek nem élnék túl és sok ügyfélnek lennének problémái a technikával.
A Starship Technologies önállóan közlekedő csomagszállító robotja legfeljebb 10 kilót tud szállítani. A jármű 6,5 kilométer/órás sebességgel közlekedik, ellátták 9 kamerával, GPS-rendszerrel, valamint saját fejlesztésű térkép- és navigációs technológiával, hogy felismerje az útjába kerülő akadályokat és személyeket. A startup az 1000 dollárba kerülő járművet az Amerikai Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is tesztelte már.