Berta Sándor
Az utolsó teszteknél tart a csomagszállító robot
Nem drónokat, hanem járdán közlekedő robotokat tesztel az Amerikai Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában egy startup.
"Az árucikkeket ugyan gyorsan és hatékonyan szállítják napjainkban hosszabb távokra, de az utolsó mérföldeken gyakran vannak fennakadások" - jelentette ki Ahti Heinla, a Starship Technologies társalapítója, aki egykor a Skype és a KazAa fejlesztője volt. A Starship Technologies november végén mutatta be az önállóan közlekedő csomagszállító robotját, amelynek a súlya 10 kilogramm és legfeljebb 10 kilót tud szállítani. A jármű 6,5 kilométer/órás sebességgel közlekedik. A robot 1000 dollárba fog kerülni, ellátták 9 kamerával, GPS-rendszerrel, valamint saját fejlesztésű térkép- és navigációs technológiával, hogy felismerje az útjába kerülő akadályokat és személyeket.
Ahti Heinla szerint a robotjuk azért lehet érdekes, mert sokan akarnak online bevásárolni, de a szállításért nem akarnak fizetni. A csomagszállító robottal pont az utolsó mérföldekhez kapcsolódó költségeket lehet drasztikusan lecsökkenteni. Egy ilyen járműnek nem kell ennie, aludnia, a hét minden napján, a nap 24 órájában működhet. A robottal való szállítások költsége kézbesítésenként egy euró.
Heinla nem aggódik a Google és az Amazon miatt, mert úgy vélte, hogy senki sem szereti a drónokat és senki sem akarja, hogy robotrepülőgépek csomagokkal repüljenek a kertje vagy az otthona felett. Ráadásul a közúti robotok biztonságosabbak, hiszen probléma esetén leállnak és nem okozhatnak nagyobb károkat, önmagukban nem működőképesek, míg a drónok lezuhannak. Hiába próbálja meg valaki megállítani a robotot és megszerezni a szállított csomagot, azonnal megszólal a riasztó.
Heinla hangsúlyozta, hogy a robotok sorozatgyártása 2017-től kezdődhet el. Nem 20 vagy 100 gépben gondolkodnak, hanem több ezret akarnak készíteni. Az első tesztek már folyamatban vannak Nagy-Britanniában és az Amerikai Egyesült Államokban. A startup megkapta a helyi hatóságoktól a tesztüzemmel kapcsolatos engedélyeket. Szomszédunkban, Ausztriában szintén nem lenne probléma az engedélyek beszerzése, egészen addig, amíg a járművek a járdákon közlekednek. Ugyanakkor nem minden országban ez a helyzet.
"Az árucikkeket ugyan gyorsan és hatékonyan szállítják napjainkban hosszabb távokra, de az utolsó mérföldeken gyakran vannak fennakadások" - jelentette ki Ahti Heinla, a Starship Technologies társalapítója, aki egykor a Skype és a KazAa fejlesztője volt. A Starship Technologies november végén mutatta be az önállóan közlekedő csomagszállító robotját, amelynek a súlya 10 kilogramm és legfeljebb 10 kilót tud szállítani. A jármű 6,5 kilométer/órás sebességgel közlekedik. A robot 1000 dollárba fog kerülni, ellátták 9 kamerával, GPS-rendszerrel, valamint saját fejlesztésű térkép- és navigációs technológiával, hogy felismerje az útjába kerülő akadályokat és személyeket.
Ahti Heinla szerint a robotjuk azért lehet érdekes, mert sokan akarnak online bevásárolni, de a szállításért nem akarnak fizetni. A csomagszállító robottal pont az utolsó mérföldekhez kapcsolódó költségeket lehet drasztikusan lecsökkenteni. Egy ilyen járműnek nem kell ennie, aludnia, a hét minden napján, a nap 24 órájában működhet. A robottal való szállítások költsége kézbesítésenként egy euró.
Heinla nem aggódik a Google és az Amazon miatt, mert úgy vélte, hogy senki sem szereti a drónokat és senki sem akarja, hogy robotrepülőgépek csomagokkal repüljenek a kertje vagy az otthona felett. Ráadásul a közúti robotok biztonságosabbak, hiszen probléma esetén leállnak és nem okozhatnak nagyobb károkat, önmagukban nem működőképesek, míg a drónok lezuhannak. Hiába próbálja meg valaki megállítani a robotot és megszerezni a szállított csomagot, azonnal megszólal a riasztó.
Heinla hangsúlyozta, hogy a robotok sorozatgyártása 2017-től kezdődhet el. Nem 20 vagy 100 gépben gondolkodnak, hanem több ezret akarnak készíteni. Az első tesztek már folyamatban vannak Nagy-Britanniában és az Amerikai Egyesült Államokban. A startup megkapta a helyi hatóságoktól a tesztüzemmel kapcsolatos engedélyeket. Szomszédunkban, Ausztriában szintén nem lenne probléma az engedélyek beszerzése, egészen addig, amíg a járművek a járdákon közlekednek. Ugyanakkor nem minden országban ez a helyzet.