Berta Sándor
Csomagszállító robotot terveztek a Skype társalapítói
A jármű képes önállóan kiszállítani a megrendelt árucikkeket. A járdán közlekedő hordár a biciklis futárok vetélytársa lesz.
Ahti Heinla és Janus Friis, a Skype társalapítói hozták létre a Starship Technologies nevű észt startupot, amely egy önállóan közlekedő csomagszállítót fejlesztett ki. A megalkotott robot súlya 10 kilogramm és legfeljebb 10 kilót tud szállítani. A jármű 6,5 kilométer/órás sebességgel közlekedik és az ügyfél úgy biztosíthatja a csomag biztonságát, hogy egy alkalmazás segítségével csak ő férhet hozzá a tárolóhoz. A robot 1000 dollárba fog kerülni, ellátták 9 kamerával, GPS-rendszerrel, valamint saját fejlesztésű térkép- és navigációs technológiával, hogy felismerje az útjába kerülő akadályokat és személyeket.
A csomagszállító 99 százalékban önállóan közlekedik és a hatótávolsága a logisztikai raktártól számított 5 kilométer. Az ügyfelek beállíthatják, hogy a robot mikor szállítsa ki a megrendelt csomagot. A szállítás közben lehetőség van arra, hogy a robot útját valós időben kövessék. A rövid távú csomagszállítás díja akár a jelenlegi összeg tíz százalékára is lecsökkenthető lesz.
"Amikor még a Skype számára dolgoztam, szoftverfejlesztő voltam. Miután 2008-ban kiléptem, új hobbiként a robotika felé fordultam. Egy 10 emberből álló csoporttal számos versenyen elindultunk. Ezek között volt a NASA megmérettetése is, amelyen ugyan nem nyertünk el díjat, de számos tapasztalatot szereztünk és így felépíthettem egy csapatot, amely jól ismeri a technika és a mechanika világát. A csoport tagjainak fele a Skype egykori alkalmazottja volt." - jelentette ki Ahti Heinla. "Először olyan dolgon gondolkoztunk, ami csak 20 év múlva lesz valóság. Aztán arra gondoltunk, hogy vajon akkor is majd valaki kopogni fog az ajtónkon, hogy hozott egy csomagot? Valószínűleg nem, a munka egy része ugyanis automatizálható. S utána láttuk, hogy már most is van lehetőség arra, hogy mindezt megvalósítsuk, mert a technológia már létezik. Már most is tárgyalunk logisztikai és kereskedelmi vállalatokkal, s megpróbálunk már 2016 végén megjelenni a piacon."
A menedzser kiemelte, hogy egy járdán haladó robot sokkal egyszerűbben közlekedhet, mint egy autó, de a törvényalkotás bonyolult, minden egyes településen külön kell majd engedélyt kérnünk. A tesztek során megállapították, hogy a gyalogosok egy esetleges találkozás során idővel teljesen figyelmen kívül hagyják a robotokat. Az emberek félnek a drónoktól, mert hangosak és veszélyesek, ha lezuhannak, és tartanak attól is, hogy lefényképezik vagy kikémlelik őket. Járművüknek csak azért van 9 kamerája, hogy önállóan tudjon közlekedni, de azokkal nem készítenek fotókat. Egy szakember egy időben akár 100 robotot is felügyelhet.
"A startupok mindig konkurálnak az óriáscégekkel. Alapvetően azt hiszem, hogy elegendő hely van a piacon, ahhoz, hogy számos cég felossza egymás között a területet. A Skype esetében is átéltük már ezt, amikor a Google volt a vetélytársunk és végül azt mondhatjuk, hogy azt a versenyt megnyertük" - szögezte le a Starship Technologies társalapítója.
Ahti Heinla és Janus Friis, a Skype társalapítói hozták létre a Starship Technologies nevű észt startupot, amely egy önállóan közlekedő csomagszállítót fejlesztett ki. A megalkotott robot súlya 10 kilogramm és legfeljebb 10 kilót tud szállítani. A jármű 6,5 kilométer/órás sebességgel közlekedik és az ügyfél úgy biztosíthatja a csomag biztonságát, hogy egy alkalmazás segítségével csak ő férhet hozzá a tárolóhoz. A robot 1000 dollárba fog kerülni, ellátták 9 kamerával, GPS-rendszerrel, valamint saját fejlesztésű térkép- és navigációs technológiával, hogy felismerje az útjába kerülő akadályokat és személyeket.
A csomagszállító 99 százalékban önállóan közlekedik és a hatótávolsága a logisztikai raktártól számított 5 kilométer. Az ügyfelek beállíthatják, hogy a robot mikor szállítsa ki a megrendelt csomagot. A szállítás közben lehetőség van arra, hogy a robot útját valós időben kövessék. A rövid távú csomagszállítás díja akár a jelenlegi összeg tíz százalékára is lecsökkenthető lesz.
"Amikor még a Skype számára dolgoztam, szoftverfejlesztő voltam. Miután 2008-ban kiléptem, új hobbiként a robotika felé fordultam. Egy 10 emberből álló csoporttal számos versenyen elindultunk. Ezek között volt a NASA megmérettetése is, amelyen ugyan nem nyertünk el díjat, de számos tapasztalatot szereztünk és így felépíthettem egy csapatot, amely jól ismeri a technika és a mechanika világát. A csoport tagjainak fele a Skype egykori alkalmazottja volt." - jelentette ki Ahti Heinla. "Először olyan dolgon gondolkoztunk, ami csak 20 év múlva lesz valóság. Aztán arra gondoltunk, hogy vajon akkor is majd valaki kopogni fog az ajtónkon, hogy hozott egy csomagot? Valószínűleg nem, a munka egy része ugyanis automatizálható. S utána láttuk, hogy már most is van lehetőség arra, hogy mindezt megvalósítsuk, mert a technológia már létezik. Már most is tárgyalunk logisztikai és kereskedelmi vállalatokkal, s megpróbálunk már 2016 végén megjelenni a piacon."
A menedzser kiemelte, hogy egy járdán haladó robot sokkal egyszerűbben közlekedhet, mint egy autó, de a törvényalkotás bonyolult, minden egyes településen külön kell majd engedélyt kérnünk. A tesztek során megállapították, hogy a gyalogosok egy esetleges találkozás során idővel teljesen figyelmen kívül hagyják a robotokat. Az emberek félnek a drónoktól, mert hangosak és veszélyesek, ha lezuhannak, és tartanak attól is, hogy lefényképezik vagy kikémlelik őket. Járművüknek csak azért van 9 kamerája, hogy önállóan tudjon közlekedni, de azokkal nem készítenek fotókat. Egy szakember egy időben akár 100 robotot is felügyelhet.
"A startupok mindig konkurálnak az óriáscégekkel. Alapvetően azt hiszem, hogy elegendő hely van a piacon, ahhoz, hogy számos cég felossza egymás között a területet. A Skype esetében is átéltük már ezt, amikor a Google volt a vetélytársunk és végül azt mondhatjuk, hogy azt a versenyt megnyertük" - szögezte le a Starship Technologies társalapítója.