Gyurkity Péter

Már félúton jár az ExoMars 

A különböző műszerek pedig kitűnő állapotban várják a helyszínre érkezést.

Még március közepén írtunk az Európai Űrügynökség és az orosz partner közös küldetéséről, amelynek elsődleges célja a jövőben használandó különböző technológiák élesben történő tesztelése. Az ExoMars szonda már az út felét teljesítette, ennek alkalmából pedig a szakemberek fontos állapotfelmérést végeztek el.

A sorrendben második felülvizsgálat során mind a DREAMS névre hallgató szenzorokat, mind pedig a DECA-kamerát letesztelték, ezek pedig megfelelő válaszokat küldtek vissza, vagyis a szondán minden rendben van. Itt nem tapasztaltak semmilyen eltérést, a kamera kalibrálása pedig szintén jól sikerült, így az illetékesek nyugodtan várják az utolsó tesztelési fázist, amelyet már a helyszínre érkezés, valamint a landolás követ majd. Erre a tervek szerint október 19-én kerül majd sor, amikor is a Schiaparelli-modul 121 kilométeres magasságban belép a Mars légkörébe, a kezdeti 21 ezer km/h-s sebességről pedig fokozatosan lelassulva, alig 6 percen belül landol a bolygó felszínén.

Ezt követően a DREAMS néhány napig üzemel majd (saját akkumulátorára támaszkodva), részletesen megvizsgálva a helyi időjárási viszonyokat, beleértve a hőmérsékletet, a páratartalmat, a nyomást, a por sűrűségét, a szélsebességet, valamint ez utóbbi irányát. A pontos kritériumokat majd az utolsó teszt során töltik fel, de nagy hangsúlyt helyeznek itt az elektromos mezőre is, amely a por mozgatásában is szerepet játszik, ezt a szerepet pedig szeretnék jobban megismerni. A DECA-kamera a mostani teszt során 15 képet készített, ezt pedig a leszállás során is megismétli majd, hogy még részletesebben vehessük szemügyre a helyszínt.

A szonda egyébként június közepén már elkészítette az első Marsot ábrázoló felvételt, a 41 millió kilométeres távolságból ellőtt fotó azonban még a távcsövek nyújtotta minőséget sem éri el – előzetes tesztnek azonban ez is simán elmegy, ezt pedig július 28-án követi majd a következő lépés, amely ezúttal egy nagyobb pályakorrekció lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lambda5 #3
    Érdekes, hogy a DREAMS csak a saját akkuira támaszkodik.. miért nincsenek napelemek, vagy nukleáris erőforrás egy ilyen költségvetésű küldetésnél ?
  • gaszton421 #2
    Ez egy remek a témához illeszkedő, tényszerű kommentár volt. ja, nem...
  • SirBubu #1
    az amcsik meg már jártak a Holdon. többször is. bizony. ja, nem