Berta Sándor

Új légi járművek oldhatják meg a közlekedési problémákat

Számos startup dolgozik azon, hogy elektromos meghajtással, fejlett elektronikával, és laikusok általi kezelhetőséggel gyártson levegőben közlekedő dolgokat.

Daniel Wiegand három barátjával közösen valósítaná meg repülő álmukat. E célból megalapították a Lilium Aviation nevű startupot. A Lilium-Jet nyárra készülhet el, elektromos motorral fog rendelkezni, a végsebessége 400 kilométer/óra lesz és 2018 elején jelenhet meg a piacon. Az olyan startupok, mint a német Carplane, a holland Pal-V és a szlovák Aeromobil a repülőgépet és az autót ötvöznék, de valószínűleg az újfajta mobilitási forradalom valami teljesen máson fog alapulni, és a repülő autó (mely a közutakon szokványos autóként közlekedhet) elavult lesz, mielőtt létrejönne.

2018 elejéig összesen hét új modell jelenhet meg a piacon. A Lilium Aviation mellett olyan vállalkozások foglalkoznak a közlekedés jövőjével, mint a német E-Volo (Volocopter VC200), az amerikai Joby Aviation (Joby S2) és a kínai Ehang (Ehang 184).


Nagyobb távolságok leküzdéséhez szárnyakra van szükség

Ez is azt mutatja, hogy egyrészt hatalmas az érdeklődés e terület iránt, másrészt az utóbbi években hatalmas fejlődés történt a járművek létrehozásához szükséges alkatrészek terén. Hiába tapasztaljuk azt, hogy a mobiltelefonunk régen egy hetet, ma pedig egy napot is alig bír, az akkumulátorok kapacitása sokszorosára nőtt, a számítógépek teljesítménye pedig bőven elegendő a finom automata vezérléshez, ezért egy csak a hőskorban, az Atlanti-óceán átrepülésekor érezhető volt újfajta lendület uralja el az ágazatot.

Az autó-repülő koncepció legnagyobb problémája a tömeg; az utakon masszív kerekekre és erőátviteli rendszerre van szükség, és mindez a levegőben maradásnál komoly hátrány, ráadásul valódi pilótavizsgára van szükség a vezetéséhez. Szintén bonyolult kérdés a hatósági engedélyeztetés, mivel mind a közúti-, mind a légügyi szervektől meg kell kapni az igazolást, és a követelmények még - mint ahogy a drónoknál - erősen kezdetleges állapotban vannak. Mindezeken túl 300 ezer euró, azaz 90 millió forint alatt nehezen hozható ki egy működő példány.


Máshonnan közelíti meg a problémát az E-Volo Volocopter, mely egy elektromos meghajtású helikopter drónokra hasonlító szerkezettel. 18 kis méretű propellere van és akkor is képes továbbhaladni, ha néhány propellere nem működik, sőt, vészhelyzet esetén ejtőernyővel száll le. Fő egységei egyszerűen cserélhetők, a jármű helyzetét több tucat szenzor monitorozza folyamatosan útközben, figyelve az esetleges turbulenciára. A pilótának elegendő csak a magasságot és a repülési irányt beállítania, minden más automatikusan történik. A jármű 2017-ben mutatkozhat be, de az első prototípus már ebben a hónapban repülhet. Ha a kétüléses maxina 1-2 éven belül gyártásba kerül, egy egyszerű sportpilóta vizsga (60 elméleti és 30 gyakorlati órával) elég lesz a vezetéséhez.

Ha mindezen tervek közül egy is megvalósul, a mai városi égbolt gyorsan száguldó vasakkal lehet tele. Ez - hozzáadva az esetlegesen szintén megszaporodó teherszállító futárdrónok flottáit - irányítási szempontból is kihívásokat támaszt majd. A NASA szakértői már most dolgoznak a bárki által szabadon használható alacsonylégtér monitorozásán, de ha a technika a jelenlegi ütemben fejlődik, akár ők maguk is átvehetik majd a járművek felett az irányítást. Egy ilyen, távolról vezethető elektromos meghajtású légi járművet mutatott be a januári Consumer Electronics Show keretében a kínai Ehang. Az Ehang 184-es modell lehet az első légi taxi. Úgy néz ki, mint egy szteroidokon hízlalt kvadrokopter, amelyben az utas érintőpad segítségével adhatja meg a célját, és az ezután automatikusan közlekedik és elkerüli az esetleges akadályokat.


Piac lenne is a szolgáltatásra: Mark Moore, a virginiai NASA Langley Research Center munkatársa azt kutatja, hogy miként lehetne légitaxikat üzemeltetni a Szilícium-völgyben. Szerinte a háztetőkön és az autópálya-csomópontok környékén lévő zöldterületeken több száz leszállóhelyet lehetne kialakítani. Ára a normál személyszállítással vetekedhet, viszont annál háromszor gyorsabb. Az Airbus szintén lát fantáziát a légitaxi-ötletben, viszont ők maradnak a hagyományos megoldásoknál. A régióban létrehozott innovációs centrumukban helikopteres fuvarokat bonyolítanak az Uberrel karöltve, de jelenleg még az üzleti haszonnál jóval nagyobb a dolog reklámértéke mindkét cég számára.

Az űrturizmust nagyban megalapozó X-díj nyomán híressé vált Peter Diamandis telefonon rendelhető szolgáltatásról álmodozik, és ehhez a szokott módszerrel, egy hasonló versennyel gyorsítaná fel a fejlődést: millió dolláros nyereményt kapna az első működő robotautó megalkotója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #9
    Az elektromos auto statuszat helyre tette a Tesla, a varosi terepjarojuk is legyorsulja a sportkocsikat es van direkt sportkocsi valtozat is.

    A repulo dron tipusu jarmuvek a helikopterek szegmensebe hozhatjak el azt amit a ford t modell az autozasba vagy a tesla t modell szeretne a villanyautok piacara. Ez azt jelenti hogy mar a kevesbe gazdagok is meg fogjak tudni engedni maguknak. A szegenyebbek (kozeposztaly) tovabbra is autoval, a meg szegenyebbek pedig tomegkozlekedessel fognak jarni. Csak akkor kezdene el mindenki ilyennel jarni ha jelentosen olcsobb lenne az autonal, az meg nem ma lesz ha egyaltalan...
  • zola2000 #8
    Erre még a reklámok is rájátszanak valami nagyfogyasztású nagy autó reklámjánál:
    " - uram, egyáltalán szüksége van erre az autóra
    - nincs, de kell nekem "

    Amíg ez a helyzet, addig például akármilyen jóvá válik az elektromos autó, nem fog terjedni, először az emberek fejében kell rendet tenni.
    (eközben japánban-tajvanon-szingapurban stb a legforgalmasabb kereszteződések mellett is alig van zaj)
    Utoljára szerkesztette: zola2000, 2016.03.16. 08:15:16
  • wraithLord #7
    A közlekedési problémákat nem hinném, hogy az oldaná meg, ha kitalálnának még valami vackot, amit meg lehet venni, és státuszszimbólum lehet.
    Felesleges ilyen problémákat felvetni, hogy a magánrepülés még tovább bonyolítaná és veszélyessé tenné a közlekedést/nagyvárosi életet, mert úgyse fog belátható időn belül elterjedni, mert körülményes, és nem mellesleg rohadt drága.

    A közlekedési problémákat pl. úgy lehetne feloldani, ha mindenki csak akkor használná a kocsiját, amikor tényleg kell, és nem a tömegközlekedést/biciklit/egyéb alternatív és kevésbé pazarló közlekedést helyettesítené vele. De amíg a fogyasztás és a státusz mutogatása a lényeg, és amíg pl. a biciklis egy looser, mert nem városi terepjáróval foglalja el a fél utcát és jár klozetra is, addig ez nem fog megoldódni.

    Kedvencem az a szállóige, hogy "Honnan ismered fel a sikertelen embert? Még 30 évesen is busszal jár." Hahaha. Amíg itt tartunk, addig a repülő autó csak egy következő állomása lesz az agyatlankodásnak.
  • Tetsuo #6
    A jelenlegi közlekedési rendszerek "fejlődésük" során egyre zsúfoltabbak lesznek, egyre nagyobb környezeti károkat okozva.

    A politikusok és a vállalatok sem érdekeltek a probléma tényleges megoldásában. A politikusok azon kívül, hogy mindenekelőtt saját zsebre dolgoznak a (mainstream politika által irányított, mainstream média által) agymosott tömegnek tetszelegnek, hogy a következő ciklusba bekerüljenek, a vállalatok pedig több profitot akarnak rövid illetve hosszútávon (más-más stratégiával).
    Igazi problémák igazi megoldásával maximum egy hatalomhoz nem jutó kisebbség foglalkozik.
    Ez az úgynevezett demokrácia és a kapitalizmus "fejlődésének" következménye - az összeomlást kikerülni nem lehet.

  • halgatyó #5
    A nagy büdös f**t fogja ez megoldani, nem a közlekedési problémákat! Esetleg néhány rohadt gazdög ... akarommondani gazdag, talán.
    Az embertömegek (százezrek, milliók) reggeli munkahelyre szállítását és délután irány az ovoda, iskola, bolt, aztán haza. Ez így nem fog menni.

    A KÖZLEKEDÉSI SZÜKSÉGLETEK OKAIT kellene végre rendesen felmérni! Miért növekszik folyamatosan a távolság lakás-munkahely között? De az iskola, ovoda, bölcsöde is egyre messzebb van!
    A növekvő mukamegosztás és specializáció, amely napjaink alapvető folyamata, NEM MAGYARÁZZA MEG TELJES MÉRTÉKBEN.
    Az utóbbi 20 évben zajló autóellenes disznóaljasság-tömeg NEM HOZOTT SEMMIFÉLE JAVULÁST a közlekedésben (jó közlekedés = A KITŰZÖTT CÉLOK GYORS, EGYSZERŰ, KÖNNYŰ ELÉRÉSE!), sőt egyre csak romlik minden, egyre többet kell dühöngeni és kínlódni a tömegnyomor-közlekedéssel, egyre aljasabb és pofátlanabb trükköket találnak ki az autósok ellen, és egyre nehezebb úgy szerveznünk az életünket, hogy el tudjuk kerülni az autóellenes zónákat.
    A 4-es metró sem javított sokat a helyzeten, mert időközben annyit rontottak a város autózhatóságán és a tömegközlekedésen is, ami sajnos kikompenzálja a 4-es metró előnyeit. Közben folyamatosan fenyeget a behajtási díj bevezetése Budapesten, azt persze még senki sem tudta megmagyarázni, hogy miért nem az 5. kergületi Gerlóci utca és környéke legyen kizárólag a "dugódíj" által érintve, ha már külföldi nyomásra hivatkoznak azok, akiknek amúgy egy szavát sem hiszem el. (óóó a külföldi nyomás... amit úúgy szeretünk ... vagy se)

    Ilyen repülő szarok csak arra jók, hogy elhúzkodják az orrunk előtt a mézesmadzagot. SEMMI MÁSRA!
    Be kellene vezetni (Budapesten és a fizetőparkolási katasztrófa sújtotta nagyvárosokban) a ZSÚFOLT TERÜLET fogalmát!
    A zsúfolt területeken új munkahelyet vagy közlekedést odavonzó létesítményt ne lehessen létrehozni, és támogatni kellene a munkahelyek kitelepedését onnan. Emeletráépítéseket a legszigorúbban meg kellene tiltani.
    Nem kell repülő bizbaszokat odaképzelni, a hagyományos eszközökkel is meg lehetne oldani a közlekedést, ÚGY, AHOGYAN AZT 1990 ELŐTT OLYAN SZÉPEN MEGOLDOTTÁK A NYUGATI (300-500 autó / 1000_lakos) ÉS KELETI (80-200 autó / ezer_lakos) ORSZÁGOKBAN.
  • giacomo gesso #4
    Nekem ezekről a hírekről mindig az ugrik be, hogy egy koccanásnál is mecsoda galiba van a zsúfolt belvárosokban, de ezeknél még az a plusz haszon is megvan, hogy itt le is potyognak majd a gyanútlan polgárokra... Eddig ugye már az ovisoknak elmagyaráztuk, hogy ne rohanj ki az úttestre, meg nézz körül mielőtt átkelsz... Amikor elterjednek a légi biszbaszok, akkor mit mondunk majd? Húzd be a nyakad!? ;-/
  • zola2000 #3
    Mindkettő
  • xyl #2
    A szájamból vetted ki a szót! Ebben a műfajban egyébként az "Az 5. elem" c. film szörnyűséges légiforgalma ugrott be. Egyébként, hogy egy kicsit filozófáljak: A fejlődés mindig olyan, hogy bizonyos problémákat megold, de újakat generál.
  • Tetsuo #1
    "Új légi járművek oldhatják meg a közlekedési problémákat"
    - Vagy okozhatnak újabbakat.