Gyurkity Péter
Már gyártják a kínai lopakodót
Felbukkant az első sorozat tagjaként legyártott példány, amelyre részletes tesztelés vár.
Kína évek óta dolgozik saját lopakodó vadászgépein, amelyből egyszerre kettő is fejlesztés alatt áll. A Chengdu Aviation Corporation (CAC) most leszállította a J-20 típus első, korlátozott példányszámú sorozatának sorrendben első példányát, amely társaival együtt egy hosszabb tesztelési fázison fog átesni.
A Xinhua állami hírügynökség tette közzé a friss fotókat a 2101-es sorozatszámmal ellátott példányról, amely elsősorban azért érdekes, mert számozásával jelzi a korábban 2017-nél megállt prototípusok elhagyását, illetve a korlátozott példányszámot jelentő LRIP (low rate initial production) fázis megkezdését. Ezekből a gépekből a tervek szerint egy-két tucat épül, a kínai légierő pilótái pedig komoly tesztelésnek vetik majd alá őket, hogy kitapasztalják a típus jellemzőit - erre mindenképpen szükség van, hogy a 2018-19-es periódusban valóban szolgálatba álljon a J-20.
Maga típus ugyan a sebesség terén hagy majd némi kívánnivalót (a jelenleg használt orosz AL-31 hajtóművek helyett ezért a jövőben a kínai eredetű WS-15 típust részesítik majd előnyben), ám a hangsúly a lopakodó és az elektronikus képességeken van - itt kiemelt szerep jut az AESA-radarnak, az infravörös érzékelőknek, valamint a kameráknak, amelyek segítségével a pilóta 360-fokban is körülnézhet. A fegyverzetet több eltérő rakétatípus (a hosszabb távra tervezett PL-12, PL-15 és PL-21 mellett elérhető lesz a rövidebb hatótávú, infravezérlésű PL-8 és PL-10 is), de megjelenik itt a drónokkal való együttműködés, illetve hosszabb távon azok irányításának lehetősége is.
A J-20 szolgálatba állítását követné a második lopakodó vadász, a J-31, valamint a bombázóként készülő H-20, amelyet drónok és új fegyverek egészítenének ki.
Kína évek óta dolgozik saját lopakodó vadászgépein, amelyből egyszerre kettő is fejlesztés alatt áll. A Chengdu Aviation Corporation (CAC) most leszállította a J-20 típus első, korlátozott példányszámú sorozatának sorrendben első példányát, amely társaival együtt egy hosszabb tesztelési fázison fog átesni.
A Xinhua állami hírügynökség tette közzé a friss fotókat a 2101-es sorozatszámmal ellátott példányról, amely elsősorban azért érdekes, mert számozásával jelzi a korábban 2017-nél megállt prototípusok elhagyását, illetve a korlátozott példányszámot jelentő LRIP (low rate initial production) fázis megkezdését. Ezekből a gépekből a tervek szerint egy-két tucat épül, a kínai légierő pilótái pedig komoly tesztelésnek vetik majd alá őket, hogy kitapasztalják a típus jellemzőit - erre mindenképpen szükség van, hogy a 2018-19-es periódusban valóban szolgálatba álljon a J-20.
Maga típus ugyan a sebesség terén hagy majd némi kívánnivalót (a jelenleg használt orosz AL-31 hajtóművek helyett ezért a jövőben a kínai eredetű WS-15 típust részesítik majd előnyben), ám a hangsúly a lopakodó és az elektronikus képességeken van - itt kiemelt szerep jut az AESA-radarnak, az infravörös érzékelőknek, valamint a kameráknak, amelyek segítségével a pilóta 360-fokban is körülnézhet. A fegyverzetet több eltérő rakétatípus (a hosszabb távra tervezett PL-12, PL-15 és PL-21 mellett elérhető lesz a rövidebb hatótávú, infravezérlésű PL-8 és PL-10 is), de megjelenik itt a drónokkal való együttműködés, illetve hosszabb távon azok irányításának lehetősége is.
A J-20 szolgálatba állítását követné a második lopakodó vadász, a J-31, valamint a bombázóként készülő H-20, amelyet drónok és új fegyverek egészítenének ki.