Berta Sándor

Élesedő harc a reklám­blokkolók és a honlapok között

A portálüzemeltetők egyre drasztikusabb módszerekkel lépnek fel a különböző megoldások ellen.

A helyzet az elmúlt hónapokban súlyossá vált, s a közeljövőben akár tovább eszkalálódhat. Egyre több oldal üzemeltetője alkalmaz olyan rendszereket, amelyek megakadályozzák a reklámok blokkolását, vagy azok láthatatlansága esetén a kiadó által gyártott tartalmak is blokkolásra kerülnek. Így reagálnak arra, hogy a felhasználók növekvő tábora használja az Adblock Plust és más reklámblokkolókat, melyek léte egyre inkább a fennmaradásukat fenyegeti.

Az Adobe és a PageFair múlt havi közös tanulmánya kimutatta, hogy a hirdetésblokkolók 22 milliárd dollár bevételkiesést okoznak és ezek az alkalmazások elsősorban az Amerikai Egyesült Államokban és Európában népszerűek. Világszerte összesen 198 millióan, ebből Európában 77 millióan, míg az USA-ban 48 millióan használnak a számítógépükön valamilyen reklámblokkolót. Magyarország a felhasználók 23 százaléka alkalmazza az Adblock Plust vagy más hasonló szoftvert.


Néhány platformon egyáltalán nem látják szívesen az ilyen megoldásokat. A The Washington Post esetében például a látogatók három lehetőség közül választhatnak: regisztrálják magukat a hírlevélre, létrehozzák az előfizetői fiókjukat vagy kikapcsolják a hirdetésblokkolót. Ellenkező esetben az illető egyetlen cikket sem olvashat el. Más lapok, mint a The Guardian, az Atlantic vagy NFL-honlapok blokkolás esetén adományozásra hívják fel az olvasót, illetve az un. "fehérlistába" való felvételüket (azaz esetükben a blokkolás kikapcsolását) szorgalmazzák. Adott esetben az atombombát is bevetik, és az üzenetet még egy szomorúan néző kiscicával is megtámogatják.

Ben Barokas, a Sourcepoint cég vezérigazgatója úgy vélte, hogy ezek az agresszív módszerek elkerülhetetlenek. Kiemelte, hogy elérték azt a szakaszt, amikor azt mondják: ők a kiadó és szeretnének tartalmat adni, de az embereknek el kell dönteniük azt, hogy mit nyújtanak cserébe. Vannak honlapok, ahol az üzemeltetők megpróbálnak udvariasak lenni és kiadói üzenetben kérik a blokkolók kikapcsolását, de Barokas szerint ezek a módszerek nem elég hatásosak. Aki ugyanis csupán az emberek lelkiismeretére próbál hatni, az nem tudja megváltoztatni a felhasználói szokásokat.


A siker kétséges, mivel az ilyen programokat használók többsége ideológiai megfontolásokat hoz fel a reklámok ellen, miszerint nem tehetnek mást a tolakodva beúszó, villogó és hasonló hirdetések miatt, melyek sokszor a szöveget is kitakarják. Még rosszabb a mobilos jövő: az Apple jövő heti iOS frissítésében a Safari felhasználók - melyek a mobilról webezők felét teszik ki az Államokban - jóval egyszerűbben ki fogják tudni kapcsolni a reklámok megjelenítését.

A Magyar Reklámszövetség tagozata, az IAB Hungary blogja szerint míg az okok mélyelemzése nem történik meg, addig megoldás sem lesz. Ugyan a biztonsági problémákkal és a túl sok reklám-kérdéssel egyetért, de hiányolja a képzetlen felhasználók által ész nélkül telepített, a böngészőkbe beépülő reklámozó toolbarok megemlítését, a felhasználók százmilliói által nézett illegális videótartalmakat körülvevő hirdetési mocsok kezelését, vagy a mindenféle játékoknál kikényszerített lájkok és megosztások felvetését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #50
    Igazából én nem is haszálok adblockot itt az SGn is ki van kapcsolva, csak amit a cikk végén is írnak: "illegális videókat körülvevő reklámszemét" meg a pl a piratebay is használhatatlan anélkül: rákattintanék a torrent keresésére, aztán bejön egy reklámoldal új lapon, rákattintanék a találatra, szintén ugyanez, adblockal jó az oldal, anélkül nem csak zavaró, de használhatatlan.
  • aru #49
    Nyilván máshol is előferdülnek az ilyenek nem egyszer. :)


    Forrás: link
    Utoljára szerkesztette: aru, 2015.09.18. 03:46:44
  • aru #48
    Nem kell ide blokkoló, elég kikapcsolni a flasht és a felugró ablakokat. A reklámok jó része már meg sem jelenik. Amúgy értelmetlen mi a biznisz ezekben a banner reklámokban amikor az internet kezdete óta a kutya se kattint rájuk! Ja de kattint, az adot lapnál dolgozók és rokonaik!
  • Tetsuo #47
    Az igazi biznisz pedig az, hogy megfizettetik veled az agymosást:
    http://www.liveleak.com/view?i=523_1438898312
  • heist #46
    Nyilvánvalóan értelmetlen a weboldalaknak ágálniuk.
    Azt hiszem erre előbb kellett volna gondolni.

    Az, hogy ad blockkal megnézek egy szimpla weboldalt és 10-20 blokkolás már az első odlal betöltésénél szerintük nem túlzás?
    Ad block-nál fél percig csúszkál ide oda az oldal mert töltődik be a sok sz.r?

    Ugyan már, én nem vagyok szívelen, se irracionális, bizonyára sok weboldal legalább az üzemeltetési költségeit szeretné viszont látni, és ha rá kattintok, felajánl egy kölcsönös segítséget, az információért - amit keresek - ők azt kérik, hogy betöltődjön pár reklám. Oké, legyen, csináljuk, de amikor már egy oldalon 12 reklám jön be, akkor azt mondom, baszódj meg és jöjjön egy ad blocker.
  • ugh #45
    Nem kerdes ki fog nyerni..
    sajnos
  • FoodLFG #44
    a központ határozza meg az internetet már napjainkban is.
    előre kifizetett tartalomgenerálás mindenhol. nem a bannerekből csinálják a pénzt, hanem különböző érdekcsoportok kiszolgálásából (seggnyalásból*). és ezek a csoportok még véletlenül sem a látogatók.

    *index, 444, origo, blogok, fészbuk csoportok, hírszétosztó oldalak, adblockolók
  • Tetsuo #43
    Nem kell az agitálás. Mi a bajod a piac meghatározóival, nem tetszenek a nagy cégek? :-) Rájöttél, hogy az ún. piaci verseny sehogy sem jó?

    Azt mondod, a klikkelés számít. Sokan banner clicker botot használnak, amivel nem az a céljuk, hogy nagyobb nyereséget generáljanak az adott reklámcégnek, hanem hitelteleítsék, rontsák a statisztikáit. Persze, ez akkor működik, ha sokan csinálják.
  • Tripticon #42
    Na-na, azért nem kell ennyire felmagasztalni az egekig szegény "csóró" "áldozatokat". Ahol csak lehet használom a az AdBlock-ot, mert az agresszív marketing nálam az ellenkező hatást váltja ki. Minél jobban rám erőszakolják a reklámot, annál hatékonyabb megoldást keresek a tiltására. A marketinghez észre és intelligenciára van szükség, amivel egyenlőre a reklámozóknak kellene bírniuk. Az, hogy agresszív marketingstratérgiára így felel a fogyasztói társadalom, hadd ne érezze már magát a fogyasztó egy utolsó rohadnéknak. Vagy te úgy fest imádod a képedbe porszívót nyomó ügynököt, aki folyamatosan nyomja a képedbe a porszívó technikai paramétereit, közben nem látsz ki tőle, hogy épp jön hozzád valaki, mert ha leütöd is egyből felpattan és nyomja tovább a rizsáit ....
  • Tinman #41
    Az emberek nagy többségét nem érdeklik a reklámok, Adblock nélkül sem fognak kattintani, mert drága az idejük, a türelmük pedig véges.

    Egy weboldal fennmaradásának más módja is van, nem csak a bizonytalan és kiszámíthatatlan reklámok.

    Rá kéne ébredned, hogy maga a konstrukció egy baromság. Az előfizetéses minőségi tartalmaké a jövő, a többi a reklámos szutykával együtt megy a süllyesztőbe.

    De te csak kattintgass addig is bőszen... és az még mindig jóval kevesebb lesz pl. az SG esetében, mint amennyivel én támogatom őket 8 havonta. "Üdv a való világban."