Gyurkity Péter
Utasításra robbant fel a SpaceX rakétája
Az irányítóközpont hozta meg a döntést, megelőzve egy még nagyobb katasztrófát.
Néhány nappal ezelőtt számoltunk be arról, hogy a SpaceX és az amerikai légierő által közösen lebonyolított legújabb küldetés kudarcot vallott, a rakéta felrobbanása miatt pedig a visszatérő első lépcső tesztjére sem került sor. Nem sokkal később kiderült, hogy az irányítóközpont utasította önmegsemmisítésre a darabokra törő rakétát.
A Commercial Resupply Services (CRS-7) küldetés keretében a Dragon kapszula tudományos kísérletekben használt eszközöket, élelmiszert, vízszűrő rendszert, valamint a dokkolásnál használt adaptert szállított volna a Nemzetközi Űrállomásra, a 2,2 tonnás rakomány azonban odaveszett a balesetben. Bár egy televíziós riporter már az esetet követő sajtótájékoztatón is rákérdezett az önmegsemmisítéssel kapcsolatos esetleges döntésre, akkor még nem tudtak erre egyértelmű választ adni, később azonban közölték, hogy valóban erről volt szó. A riporter által közzétett Twitter-bejegyzésben arról olvashatunk, hogy a légierő munkatársai a rakéta darabokra törését követően, csak mintegy 70 másodperccel a probléma első észlelése után nyomták meg a gombot, a kettő között eltelt időt pedig arra használták fel, hogy a rakéta minél több üzemanyagot égessen el, mivel ez a mérgező anyag később további gondokat okozhatott volna, ha az egyéb törmelékkel együtt az óceán vizébe hullik vissza.
Azt egyelőre továbbra sem tudni, hogy pontosan mi okozta a balesetet, bár az Elon Musk által eredetileg felvázolt túlnyomás tűnik a valószínű tettesnek. Az önmegsemmisítést a kapszula szempontjából nem tartják elhamarkodott döntésnek, mivel nem túl valószínű, hogy a Dragon és rakománya egy darabban túlélte volna a mintegy 45 kilométeres zuhanást, majd pedig az óceánba való becsapódást. Azt már akkor is kiemelték, hogy a második generációs utód esetében ez nem jelent majd gondot, mivel annak vészhelyzetekre tartogatott életmentő rendszerét már tesztelik, így az űrhajósok számára egy utolsó lehetőség marad majd az életben maradásra.
A SpaceX a parti őrség segítségével tovább kutatja a megmaradt roncsokat, annál inkább, mivel ezek mintegy 200 km-re vannak Florida partjaitól, így nem valószínű, hogy a víz később partra veti őket. Ahogy azt említettük, a terv továbbra is a 2017-es határidő betartása, addigra kellene űrhajósokat juttatni az ISS-re, ehhez azonban az is kell, hogy a törvényhozás ne vagdossa meg a NASA-nak szánt 1,2 milliárdos összeget (ebből az alsó- és a felsőház javaslatai alapján még 225-325 millió dollár hiányzik). A SpaceX 19 küldetéséből ez volt az egyetlen kudarc, így ők továbbra is optimisták.
Néhány nappal ezelőtt számoltunk be arról, hogy a SpaceX és az amerikai légierő által közösen lebonyolított legújabb küldetés kudarcot vallott, a rakéta felrobbanása miatt pedig a visszatérő első lépcső tesztjére sem került sor. Nem sokkal később kiderült, hogy az irányítóközpont utasította önmegsemmisítésre a darabokra törő rakétát.
A Commercial Resupply Services (CRS-7) küldetés keretében a Dragon kapszula tudományos kísérletekben használt eszközöket, élelmiszert, vízszűrő rendszert, valamint a dokkolásnál használt adaptert szállított volna a Nemzetközi Űrállomásra, a 2,2 tonnás rakomány azonban odaveszett a balesetben. Bár egy televíziós riporter már az esetet követő sajtótájékoztatón is rákérdezett az önmegsemmisítéssel kapcsolatos esetleges döntésre, akkor még nem tudtak erre egyértelmű választ adni, később azonban közölték, hogy valóban erről volt szó. A riporter által közzétett Twitter-bejegyzésben arról olvashatunk, hogy a légierő munkatársai a rakéta darabokra törését követően, csak mintegy 70 másodperccel a probléma első észlelése után nyomták meg a gombot, a kettő között eltelt időt pedig arra használták fel, hogy a rakéta minél több üzemanyagot égessen el, mivel ez a mérgező anyag később további gondokat okozhatott volna, ha az egyéb törmelékkel együtt az óceán vizébe hullik vissza.
Azt egyelőre továbbra sem tudni, hogy pontosan mi okozta a balesetet, bár az Elon Musk által eredetileg felvázolt túlnyomás tűnik a valószínű tettesnek. Az önmegsemmisítést a kapszula szempontjából nem tartják elhamarkodott döntésnek, mivel nem túl valószínű, hogy a Dragon és rakománya egy darabban túlélte volna a mintegy 45 kilométeres zuhanást, majd pedig az óceánba való becsapódást. Azt már akkor is kiemelték, hogy a második generációs utód esetében ez nem jelent majd gondot, mivel annak vészhelyzetekre tartogatott életmentő rendszerét már tesztelik, így az űrhajósok számára egy utolsó lehetőség marad majd az életben maradásra.
A SpaceX a parti őrség segítségével tovább kutatja a megmaradt roncsokat, annál inkább, mivel ezek mintegy 200 km-re vannak Florida partjaitól, így nem valószínű, hogy a víz később partra veti őket. Ahogy azt említettük, a terv továbbra is a 2017-es határidő betartása, addigra kellene űrhajósokat juttatni az ISS-re, ehhez azonban az is kell, hogy a törvényhozás ne vagdossa meg a NASA-nak szánt 1,2 milliárdos összeget (ebből az alsó- és a felsőház javaslatai alapján még 225-325 millió dollár hiányzik). A SpaceX 19 küldetéséből ez volt az egyetlen kudarc, így ők továbbra is optimisták.