Berta Sándor

Nem a rendőr, hanem az autó fogja ellenőrizni az alkoholszintet

Néhány év múlva 17 autógyártó járműveiben alkoholszondák fogják figyelni, hogy a sofőr ittasan akar-e vezetni.

Aki a jövőben úgy ül majd gépkocsiba, hogy túl sokat ivott, nem fog tudni elindulni, ugyanis a jármű nem indul majd el. Az alkoholszintet különböző szenzorok fogják érzékelni, amelyek vagy a lélegzetből vagy a vérből állapítják meg az értékeket. A Driver Alcohol Detection System for Safety (DADSS) nevű kutatóprogramban összesen 17 autógyártó (BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar-Land Rover, KIA, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen, Volvo), az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) és néhány egyetem vesz részt, amelyek azt akarják elérni, hogy a közúti közlekedés biztonságosabb legyen.


Jelenleg két eljárást tesztelnek a kutatók. Az egyik infravörös fényt használ és felismeri a lélegzet alkoholtartalmát. Az infravörös fény gyakorlatilag letapogatja a vezetőt, míg egy kamera megkülönbözteti az oxigént, a szén-dioxidot és az alkoholt. A kapcsolódó szenzorokat az Autoliv Development nevű svéd cég szállítja. A másik eljárásnál az autósnak elegendő egy szenzort megérintenie és infravörös fény segítségével megállapítják a vére alkoholtartalmát. Ezt a rendszert a Takata és a Trutouch közös vállalata fejleszti. Elvileg még arra is lehetőség lesz, hogy különböző országokban más értékszinteket állítsanak be, így akár a zéró tolerancia elve is sikeresen alkalmazható.

A kutatások 2008 óta zajlanak és Mark Rosekind, az NHTSA munkatársa szerint még néhány évig tesztelni kell a megoldásokat. Elmondta, hogy a DADSS projektben hatalmas lehetőségek rejlenek arra, hogy bizonyos kategóriákban (fiatalok, bérautók stb.) megakadályozzák az ittas vezetéseket. A szenzortechnikát kiegészítő felszerelésként lehet majd kérni a megrendelt járműhöz. Ugyanakkor jelenleg nincsenek tervek arra vonatkozóan, hogy a rendszereket kötelező jelleggel vezessék be.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Akitlosz #24
    Ilyen extrát legfeljebb a gyenge akaratúak fognak kérni.
    Aki nem vezet ittasan neki felesleges, hiszen amúgy is tudja, hogy sohasem akar ittasan vezetni.
    Aki meg szeret ittasan vezetni ő elátkozná magát, ha ilyen kütyüt venne.
    Maradnak a bűntudatos gyenge akaratúak, akik nem akarnak ittasan vezetni, de nem bírják megállni.
  • NEXUS6 #23
    Vagy is a balesetek 85%-át a józanok okozzák! ;)
    Viccet félretéve. Azt kell látni, hogy nem az alkohol öl. hanem a vezetésre képtelenség. Én soha nem vezettem ittasan, de másnaposan annál többet, tudom miről beszélek.

    Fáradtság, betegség, érzelmi okokhoz kapcsolódó dezorientáltság, gyógyszeres befolyásoltság, alapból xar érzékszervek, reflexek, koordináció stb, ez az ami öl!!!
    Az alkohol okozhat hasonló problémákat, de azért, mivel nem volt rá módszer, hogy az emberek alkalmasságát vizsgálják ezért jött a zéró tolerancia.
    Nem alkohol teszt kell, hanem pl. egy 10 másodperces véletlenszerű teszt, mint az alkalmasság vizsgán. Zöld lámpa -> gázpedál, pittyegés -> index balra, és időre. stb.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.06.11. 22:11:41
  • comptuerrat #22
    A hiba lehetősége az egészen egyszerű szerkezetben is felmerül, nyilván a bonyolultabban ez sokszorozódik, és ebben egyet is értek. Ámde, semmi nem lesz már egyszerűbb. Ma már minden terméket az internethez akarnak csatlakoztatni (kávéfőző, mosógép, stb…), komplex eszközökkel rohangál a tizenéves gyerek is. És működik. Az emberi leleményesség határtalan. Ez pedig gond is lehet, mert nem elég a mérnököknek a funkciót stabilra, és jól működőre megalkotni, hanem meg is kell védeni. És okoskodók mindig lesznek, akik nem szeretik, ha megmondják nekik mit és hogy csináljanak, még akkor sem, ha ez az ő életüket is megóvná.

    Ahogy manapság nem készülhet autó ABS nélkül (mert ez egy nemzetközi szabványrendszer részét képezi) előbb-utóbb, majd nem készülhet autó „vezető alkalmasságot ellenőrző rendszer” nélkül. Így majd Kolompár Májkeldzsekszon nem is tud majd vezetni (ha csak, fel nem törik a rendszert) mert képzeld el: Az autód kapcsolódik egy adatbázishoz, amiben meg tudja vizsgálni a jogsid érvényességét, aztán a külön-féle eszközök (kormányba épített, pulzusmérő, pupilla vizsgáló, alkohol szonda és így tovább) megvizsgálnak, kiértékelik az eredményeket kb. 0,00002354 sec alatt, és eldöntik alkalmas vagy e vezetni. Ez nyilván a „szabadságunkba” kerül, de aki veszített el valakit az utakon (októl függetlenül), annak tuti megfordult a fejében, hogy miért kellett pont ma mennem, miért volt fontos?

    Én a magam részéről utálok vezetni, rengeteg az agresszív „ki a faszagyerek” az utakon. Rendesen utálom amikor az autópályán 130 körül előzök és hírtelen a semmiből feltűnik egy felelőtlen sofőr és 40-50 cm-re a kocsi hátuljától villogtat. Az igaz megoldást az automata járművekben látom. De ez egy másik téma.
  • bdzsana #21
    Utána néztem kicsit pontosabban. A balesetek 13-15%-át okozzák ittas vezetők Magyarországon. Évente kb 800-an halnak meg közúti balesetben így ez a technológia évente 100 embert mentene meg hazánkban. Persze itt csak a halálesetekről van szó. Ott vannak még a túlélők, akik könnyebb sérüléssel vagy megnyomorodással is végezhetik.
  • bdzsana #20
    Azért az olyan nagy balesetek esetén, amikből hír lesz 50%-ban legalább bebizonyosodik az alkoholfogyasztás. A te általad választott példa is valós, de sokkal nagyobb és gyakoribb problémának akarod beállítani mint amilyen valójában. A halálos kimenetelű balesetekben én sokkal inkább tapasztalok több milliós autókat mint tragacsokat.
  • halgatyó #19
    Az alkohol csak egy lehetséges baleseti forrás a sok egyéb közül. Vagyis ez az ötlet, ami a cikkben szerepel, lényeges változást nem fog hozni a balesetek számában, viszont jelentős TÁRSADALMI ÁRA is van.
    Amikor a 16 éves Kolompár Májkeldzsekszon a 25 éves tragacsával rodeózik, TERMÉSZETESEN jogsi nélkül, mert a 4 általánost tudta csak elvégezni, de a "vérében van" az autóvezetés (meg a cannabis), és mégcsak megállítani se meri a rendőr, mert akkor a sztárügyvédeket felvonultató ál-jogvédők rögtön bíróság elé rángatják, akkor nem az 1 pohár sör jelenti a problémát.
  • Skylake #18
    "növeljük az ellenérzést", azaz ellenőrzést. Egyébként Magyarországon tényleg annyi az alkoholfüggő, hogy szívem szerint betiltanám a 'csába. Más kérdés, hogy erre aztán utcára vonulnának a 'zemberek, másrészt betartani se lehetne, mivel alkohol előállítás nem egy hightech dolog, másrészt a denaturáltszesz mellett ott van az arcvíz is, ahogy ezt tőlünk keletre jól ismerik.
  • Skylake #17
    Egyébként, mielőtt valaki félreértené: én magam sosem ültem ittasan volán mögé, és rohadjon is meg az összes, aki részegen beül mögé. A megoldással viszont elsősorban az a bajom, hogy egyrészt pont a tahók fogják kijátszani, már csak brahiból is, másrészt a tech. megvalósítás nem kicsit kétséges - tisztább lenne olyan megoldás, amely egyértelműen a vezetőt szondázza; harmadrészt az abszolút filozofikus kérdés: oké, hogy növeljük az ellenérzést az élet valamelyik terültén, de lehet-e ezzel az eszközzel visszaélni majd / kompromittálni azt, hogy annak olyan negatív hatása legyen, amely az eredeti funkció előnyeit háttérbe szorítják. Ez utóbbi kérdést minden IoT eszköznél fel kell majd előbb vagy utóbb tenni.

    Az hogy a fejlesztők mindenre figyelnek-e: mivel egyre bonyolultabb IT tachnológiákat alkalmazunk - általánosan - ezekben szükségszerűen egyre több a potenciális hibalehetőség. A hibák pedig éppen az adott rendszer alapfunkcióktól eltérő befolyásolását teszik lehetővé, minél több hiba, minél több implementált funkció, annál többet. Ez erre az eszközre is áll. Felsoroltunk jó pár ilyen önkéntelen, nem konzekvens működést eredményező dolgot - a való élet ennek ezerszeresét fogja hozni majd.
  • Caro #16
    ~ 1 millió alkoholbeteg országában a teljes alkoholtilalom is megfontolandó lenne.
  • comptuerrat #15
    Érdekes felvetés… De mindenképpen szorgalmazandó, ugyanis a tavalyi évben (2014) 1662-en sérültek meg ittas vezetésből kifolyólag, ami így is csökkenő tendenciát mutat. Ez nem egy elrettentő szám és nem is fáj, ha nem voltál közöttük. Sajnálatos módon úgy tűnik, hogy a vezetés (még egyszerűbben: eljutni A-ból, B-be) egyre inkább luxus és élvezeti faktorrá válik. ÓRIÁSI PAZARLÁS!!! Hogy miért: 1. a legtöbb sofőr nem tud, vagy nem akar, hatékonyan és biztonságosan vezetni 2. aki most felszisszent az tutira meg van győződve magáról, hogy de, én király vagyok 3. a legtöbb autóban azonos alkatrészek vannak más néven, formában, de egymással nem kompatibilisek (pl.: vezérlő elektronikák, olyan egyszerű elemek, mint a féktárcsa, csapágyak, és egyéb kopó alkatrészek). Nos, akkor mit is pazarolunk: üzemanyagot, nyersanyagokat, emberéletet. Veszünk autót, hogy szebbnek, okosabbnak, gazdagabbnak, kívánatosabbnak tűnjünk mások szemében, közben elpazaroljuk a forrásainkat, megöljük egymást és szennyezzük a környezetünket (szupi-szuper ez az autó lobby). Kérdezz meg egy volt ittas vezetőt, aki megölte a barátnőjét, vagy egy anyát, aki csak gyerekével állt a buszmegállóban, de ma már csak egy sírkő emlékezteti őket egykori szerettük létezésére. Kell e? Igen kell, mert felelőtlenek vagyunk és folyamatosan túlbecsüljük a képességeinket. A negrós, tiramisus, flambírozott palacsintás és hasonló értelmes kommentek szerkesztőinek nem hinném, hogy aggódnia kéne, a technológia eléggé fejlett ahhoz megoldja ezt is. Egyébiránt biztos nem egy, hanem több műszer fogja eldönteni a sofőr alkalmasságát, annak pillanatnyi állapotából. Aki nem szokott piásan vezetni, annak mindegy, aki meg igen, az meg rohadjon meg!