Berta Sándor
A cégek elijeszthetik a Facebook-generációt
Egyre több szakember véli úgy, hogy a vállalatoknak meg kell tanulniuk a web 2.0 nyelvét, különben könnyen lépéshátrányba kerülhetnek.
Az internet és különösen a web 2.0 komoly kihívások elé állítja a cégeket. Elsősorban a kommunikációban rejlenek nagy lehetőségek, amiket ügyesen kihasználhatnának a konszernek. Igaz, ehhez nem árt figyelniük néhány alapelv betartására. Fontos az is, hogy egy Twitter-csatorna létrehozása önmagában még semmit sem jelent és nem garantálja az online sikert.
"A kommunikációban a legfontosabb a hitelesség, a nyitottság és a becsületesség, csak ezek segítenek. Amennyiben a marketingügynökségek emellett még képesek arra, hogy az online párbeszédeket vicces kampányokkal és objektív véleményekkel egészítsék ki, akkor valóban megérkeztek a web 2.0 világába" - hangsúlyozta Björn Behrendt, a Hiogi nevű tudományos közösségi platform ügyvezetője. Behrendt egyike a Nürnbergben október 6-án rendezendő Voice Days nevű rendezvénynek, amelyen megosztja majd az úgynevezett Facebook-generációról szerzett tapasztalatait a látogatókkal.
"A Facebook gyakorlatilag egy új végfelhasználói generáció személyi igazolványává válik, hiszen mindent felvonultat, ami a mai multimédiás és a valósidejű kommunikációhoz szükséges. A Facebook, a Twitter és a közeljövőben a Google is megmutatják majd, hogy miként oszthatunk meg bármikor és bárkivel információt, fotókat vagy éppen videókat, függetlenül attól, hogy éppen milyen honlapon vagyunk, illetve hogy milyen készüléket és milyen kommunikációs csatornát használunk" - tette hozzá a szakember. A jelenségre már tíz évvel ezelőtt felhívták a figyelmet a Cluetrain nevű oldal üzemeltetői. Az olyan szlogenek, mint "A számunkra fontos az Ön hívása!" vagy "A nálunk az ügyfél van a középpontban!" ideje lejárt, ezt azonban még csak kevés cég ismerte fel.
"Nem véletlen, hogy az online közösségek nem igazán tisztelik az ilyen szlogeneket hangoztató vállalatokat" - olvasható a Cluetrain honlapján. "Pedig az internet már itt van. Hangos és nyitott. Mindenki részt vehet benne és sohasem felejt. Ezek a szempontok óriási kihívás elé állítják a konszerneket és ha azt hiszik, hogy eltüntethetik a negatív online kritikákat, akkor nagyon rossz úton járnak. A közösségi weben a gazdaságnak sokkal kifinomultabbá kell válnia. Nem csak a Facebook, a Twitter vagy a MySpace esetében igaz ez, hanem a céges oldalak esetében is" - szögezte le végül Behrendt.
"Lehet, hogy a menedzsereknek nem csak a gazdasági számokon kellene merengeniük, hanem meg kellene tanulniuk a reneszánsz irodalom leckéit is, amelyeket a dogmák megtagadása, a nyitottság hirdetése és a régi hierarchiák lebontása jellemzett" - jegyezte meg Bernhard Steimel, a Voice Days plus szóvivője.
Az internet és különösen a web 2.0 komoly kihívások elé állítja a cégeket. Elsősorban a kommunikációban rejlenek nagy lehetőségek, amiket ügyesen kihasználhatnának a konszernek. Igaz, ehhez nem árt figyelniük néhány alapelv betartására. Fontos az is, hogy egy Twitter-csatorna létrehozása önmagában még semmit sem jelent és nem garantálja az online sikert.
"A kommunikációban a legfontosabb a hitelesség, a nyitottság és a becsületesség, csak ezek segítenek. Amennyiben a marketingügynökségek emellett még képesek arra, hogy az online párbeszédeket vicces kampányokkal és objektív véleményekkel egészítsék ki, akkor valóban megérkeztek a web 2.0 világába" - hangsúlyozta Björn Behrendt, a Hiogi nevű tudományos közösségi platform ügyvezetője. Behrendt egyike a Nürnbergben október 6-án rendezendő Voice Days nevű rendezvénynek, amelyen megosztja majd az úgynevezett Facebook-generációról szerzett tapasztalatait a látogatókkal.
"A Facebook gyakorlatilag egy új végfelhasználói generáció személyi igazolványává válik, hiszen mindent felvonultat, ami a mai multimédiás és a valósidejű kommunikációhoz szükséges. A Facebook, a Twitter és a közeljövőben a Google is megmutatják majd, hogy miként oszthatunk meg bármikor és bárkivel információt, fotókat vagy éppen videókat, függetlenül attól, hogy éppen milyen honlapon vagyunk, illetve hogy milyen készüléket és milyen kommunikációs csatornát használunk" - tette hozzá a szakember. A jelenségre már tíz évvel ezelőtt felhívták a figyelmet a Cluetrain nevű oldal üzemeltetői. Az olyan szlogenek, mint "A számunkra fontos az Ön hívása!" vagy "A nálunk az ügyfél van a középpontban!" ideje lejárt, ezt azonban még csak kevés cég ismerte fel.
"Nem véletlen, hogy az online közösségek nem igazán tisztelik az ilyen szlogeneket hangoztató vállalatokat" - olvasható a Cluetrain honlapján. "Pedig az internet már itt van. Hangos és nyitott. Mindenki részt vehet benne és sohasem felejt. Ezek a szempontok óriási kihívás elé állítják a konszerneket és ha azt hiszik, hogy eltüntethetik a negatív online kritikákat, akkor nagyon rossz úton járnak. A közösségi weben a gazdaságnak sokkal kifinomultabbá kell válnia. Nem csak a Facebook, a Twitter vagy a MySpace esetében igaz ez, hanem a céges oldalak esetében is" - szögezte le végül Behrendt.
"Lehet, hogy a menedzsereknek nem csak a gazdasági számokon kellene merengeniük, hanem meg kellene tanulniuk a reneszánsz irodalom leckéit is, amelyeket a dogmák megtagadása, a nyitottság hirdetése és a régi hierarchiák lebontása jellemzett" - jegyezte meg Bernhard Steimel, a Voice Days plus szóvivője.