Berta Sándor
Bárki vásárolhat Facebook-barátokat
Az adatvédelmi szakemberek nyilatkozatain sokan csak mosolyognak, pedig az egyre gyakrabban kirobbanó botrányok azt mutatják, hogy ideje a szavaikra odafigyelni.
A tengerentúlon érdekes ügy borzolja a kedélyeket és rávilágít arra, hogy számos terület nincs megfelelő módon szabályozva. Az uSocial nevű hirdetési cég ugyanis bejelentette, hogy a jövőben lehetővé teszi bárki számára, hogy barátokat, illetve kapcsolatokat vásároljon a közösségi portálokon.
Egy-egy kapcsolat, illetve személy 7,6 amerikai centbe kerül, így például, ha valaki 5000 barátra akar gyorsan szert tenni, csupán 654,30 dollárt kell kifizetnie. Az uSocial kiemelte, hogy ez a példa is bizonyítja, hogy megdőlt az a régi állítás, miszerint igaz barátokat nem lehet megvásárolni. A nem mindennapi ajánlatok egyelőre a Twitterre és a Facebookra vonatkoznak. A vállalat egyébként azzal érvelt, hogy minden egyes Facebook-barát egy hónapra csak egy dollárt kóstál és hogy a befektetők rövid időn belül visszakaphatják a pénzüket.
"A Facebook egy rendkívül hatékony marketingeszköz, amit bárki alátámaszthat egy nagy számú célzott baráti társasággal vagy rajongókkal. Az egyetlen problémát az jelenti, hogy nagyon nehéz rövid idő alatt egy ilyen társaságot összegyűjteni. Mi ezen próbálunk segíteni" - közölte Leon Hill, az uSocial alapítója. 1000 Facebook-barát akciósan (!) 177,30, míg 2000 321,30 dollárba kerül. 3000 Facebook-barát ára 438,30, négyezeré 555,30, míg ötezeré már 654,30 dollár. A Facebook-rajongók esetében ugyanezek az összegek, csupán az a különbség, hogy lehetőség van 7500 rajongó megvételére 924,30 dollárért, vagy választható a 10 000 rajongós csomag 1167,30 dollárért.
David Nelles, a virtual identity nevű cég kommunikációs szakértője szerint a módszer nem új, ugyanis az uSocial korábban ugyanezt eljátszotta a Digg és a Twitter esetében is. "A szociális média kifejezés azt jelenti, hogy egy vállalat felépíti a kapcsolatát a termékeit megvásárló emberekkel azért, hogy kialakulhasson egy megfelelő párbeszéd a két fél között" - hangsúlyozta Nelles. A szakember érthetetlennek tartja a dolgot amiatt is, mert a Facebook általános üzleti feltételei tiltják a személyes profilok kereskedelmi célú értékesítését.
"Nem hiszem, hogy egy ilyen szolgáltatás vonzó lehet a felhasználók számára. Miért kellene a saját profiljukat egy ilyen cégnek elérhetővé tenniük? Ez nem más, mint egy címkereskedés. Senki sem adja el szívesen a személyes adatait vagy a profiljait" - szögezte le Nelles.
A tengerentúlon érdekes ügy borzolja a kedélyeket és rávilágít arra, hogy számos terület nincs megfelelő módon szabályozva. Az uSocial nevű hirdetési cég ugyanis bejelentette, hogy a jövőben lehetővé teszi bárki számára, hogy barátokat, illetve kapcsolatokat vásároljon a közösségi portálokon.
Egy-egy kapcsolat, illetve személy 7,6 amerikai centbe kerül, így például, ha valaki 5000 barátra akar gyorsan szert tenni, csupán 654,30 dollárt kell kifizetnie. Az uSocial kiemelte, hogy ez a példa is bizonyítja, hogy megdőlt az a régi állítás, miszerint igaz barátokat nem lehet megvásárolni. A nem mindennapi ajánlatok egyelőre a Twitterre és a Facebookra vonatkoznak. A vállalat egyébként azzal érvelt, hogy minden egyes Facebook-barát egy hónapra csak egy dollárt kóstál és hogy a befektetők rövid időn belül visszakaphatják a pénzüket.
"A Facebook egy rendkívül hatékony marketingeszköz, amit bárki alátámaszthat egy nagy számú célzott baráti társasággal vagy rajongókkal. Az egyetlen problémát az jelenti, hogy nagyon nehéz rövid idő alatt egy ilyen társaságot összegyűjteni. Mi ezen próbálunk segíteni" - közölte Leon Hill, az uSocial alapítója. 1000 Facebook-barát akciósan (!) 177,30, míg 2000 321,30 dollárba kerül. 3000 Facebook-barát ára 438,30, négyezeré 555,30, míg ötezeré már 654,30 dollár. A Facebook-rajongók esetében ugyanezek az összegek, csupán az a különbség, hogy lehetőség van 7500 rajongó megvételére 924,30 dollárért, vagy választható a 10 000 rajongós csomag 1167,30 dollárért.
David Nelles, a virtual identity nevű cég kommunikációs szakértője szerint a módszer nem új, ugyanis az uSocial korábban ugyanezt eljátszotta a Digg és a Twitter esetében is. "A szociális média kifejezés azt jelenti, hogy egy vállalat felépíti a kapcsolatát a termékeit megvásárló emberekkel azért, hogy kialakulhasson egy megfelelő párbeszéd a két fél között" - hangsúlyozta Nelles. A szakember érthetetlennek tartja a dolgot amiatt is, mert a Facebook általános üzleti feltételei tiltják a személyes profilok kereskedelmi célú értékesítését.
"Nem hiszem, hogy egy ilyen szolgáltatás vonzó lehet a felhasználók számára. Miért kellene a saját profiljukat egy ilyen cégnek elérhetővé tenniük? Ez nem más, mint egy címkereskedés. Senki sem adja el szívesen a személyes adatait vagy a profiljait" - szögezte le Nelles.