Hunter

Alakváltást és ütközésjelzőt tenne az EU az autókba

Német kutatók olyan technika kifejlesztésén dolgoznak, mellyel egy autó képes lesz kiszámítani egy oldalirányú ütközést és alakjának enyhe változtatásával elnyelni a becsapódás erejét.

Az oldalirányú ütközések legalább olyan gyakoriak, mint a frontális vagy a gépjárművek hátulját érő ütközések, azonban jóval több sérülést okoznak, mivel az autók oldalánál elenyésző a törési terület. Az ajtók, a küszöb és az oszlopok kevesebb energiát nyelnek el, mint a gépjármű terjedelmes eleje vagy háta, továbbá oldalt az idő is kevesebb a biztonsági berendezések, mint például a légzsákok működésbe lépéséhez.

Az újszerű biztonsági rendszert a Siemens kutatói fejlesztik az Európai Unió közlekedésbiztonsági programja, az APROSYS projekt megbízásából. A Siemens alprojektje egy motorházra erősített kamera- és radarrendszert alkalmaz az "ütközési pályán" haladó autók észleléséhez. Amint a megfigyelő rendszer felismeri, hogy az ütközés elkerülhetetlen, azonnal aktiválja az ajtókban alkalmazott alakváltó fémet, ami megerősíti az ajtó és a váz közötti kötődést, így az ütközés ereje a biztonságot tekintve kedvezőbben oszlik el.

A Siemens kutatócsoportja már kísérleti járműveken teszteli az ütközésészlelő rendszert és elkészítette az alakváltó, vázerősítő rendszer első prototípusait is. A csapat egyik mérnöke, Joachim Tandler szerint jövőre készen fog állni egy teljes egészében integrálható rendszer, 2008-ban pedig megkezdhetik az első NCAP szabványnak megfelelő törésteszteket is.

A kísérleti járművek elején és hátulján helyeztek el radarokat, míg a sztereó kamerák a hátsó ablakban kaptak helyet. Ezek az eszközök látják el információval az ütközés esélyeit latolgató fedélzeti számítógépet, ami nem csupán felismeri a veszélyes járműveket, de azt is kiszámítja, hogy hol és milyen sebességgel fogja eltalálni autónkat, így a rendszer megfelelően reagálhat az ütközésre.

A bent ülők megóvása érdekében a számítógép némi elektromosság segítségével aktivál egy alakemlékező ötvözetet, melyet a jármű ajtajába építettek. Az ötvözet az inger hatására megváltoztatja alakját, jobban kitöltve a váz és az ajtó közötti teret, így az ütközés energiája szélesebb területen terjedhet szét, csökkentve a sérülés veszélyét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • noss #44
    miért csak a Siemens kutatja?

    Japánoknál a flash drive technikáját is az állam hirdette meg (és ha jól tudom, pénzelte is), három cég naggyából egyszerre elkészült a 3-félével, a leghatékonyabbat megtartották maguknak, a másik kettőt meg menesztették külföldre, licencbe.

    ezt is fejleszthetné több egymástól független csoport!
  • AgentKis #43
    Sokminden nem mindegy az alábbiakban. Nem mindegy pl. a testhelyzet, a gyorsulás iránya és időtartama sem. Mondjuk az asztronauták pl. hanyatt (majdnem) fekve gyorsulnak.

    A cikkhez meg annyit szólnék, hogy legyen ilyen biztonsági rendszer, csak az ne legyen, hogy emiatt másfélszer, vagy kétszer annyiba kerül a műszakivizsga. Meg ez a rendszer is jó lenne, ha a választhatók között maradna a kötelezőek helyett.

    Mondjuk egy sima szoftverhiba miatt szerkezeti elemeket cserélgeni egy autóban, szerintem egy picit luxus lenne, bár nyílván van aki szívesen megfizetné. (tökéletes szoftver pedig nagyon kevés van.)
  • haxoror #42
    Nem azt írtam hogy mindenki 100 kilo fölött dagadt hanem azt hogy egy "átlagos" 100+ dagadt faszival aki egy lépcsőn se tud úgy fölmenni hogy utána ne kapjon infarktust.

    Szóval te dobó atléta vagy, ez király.
    Szerinted az összes többi járművezető is sportember?
    Az átlagos vezető az átlagos ember, punnyadt pocakos és nincs hozzászókva a megerőltetéshez, egy katapult ugyan úgy kinyírná mint az ütközés.
  • Georgie1224 #41
    Ha a 10-12G-t kizártnak tartjátok, akkor mit szóltok ahhoz, hogy egy rakéta kb 12-20G közötti értékkel lövi ki az asztronautákat.
    A katapult is ugyanígy működik. Csak max 16G amit elér.
  • Epikurosz #40
    Az ilyen esetek ellen van biológiai védekezés: viperakígyót, skorpiót, mérgespókot kell a kocsiban tartani. Elvannak ezek zárt helyen is. Csak arra kell ügyelni, hogy amikor kinyitod te az autót, akkor el tudd kapni (te felkészült vagy erre), és ki ne szökjenek (el ne kússzon, másszon a biztonsági rendszer).
    A másik, a vegyi védekezés: mustárgázzal töltött, robbanó patronok.
  • BiroAndras #39
    "inkább egy, a kormányból kiálló tőrt kéne szerelni az autókba a légzsák helyett, mindjárt nem lenne annyi állat az utakon..."


    Az "állatokat" nem igazán befolyásolák a biztonsági rendszerek. Mennek azok bármilyen kocsival. Egyszerűen fel sem merül bennük, hogy esetleg bajuk eshet.
    Tény, hogy nagyságrendekkel kevesebb a haláleset és a sérülés a biztonsági rendszereknek köszönhetően.
  • BiroAndras #38
    "Szerintem hatásosabb lenne egy olyan rednszer ami automatán elkezd fékezni(amit esetleg felül lehet bírálni), mint mindeféle utólagos megoldás."

    Ilyen is van.
  • BiroAndras #37
    "Én kizártnak tartom a 10-12g gyorsulást. Az még a komoly katonai pilóták közül is kevesen viselik el."

    A katapulátálásnál nem baj, ha elájul a pilóta. Sőt, még egy gerinc törés is jobb, mint ha bent marad a gépben.
  • BiroAndras #36
    "Helikopterből sem..."

    Tévedsz. Helikopterből lehet katapultálni. Persze előbb a légcsavar lapátait lerobbantják.
  • BiroAndras #35
    "1-200 kmh-nal mindegy mivel utkozol Illetve igazabol mar 60-70 folott is mindegy"

    Nem mindegy. Egy ismerősöm az autópályán 120 környéként szállt bele egy álló kivilágítatlan teherkocsiba. Az IFA totálkáros lett (ami mutatja az ütközés erejét), ő meg egy karcolás nélkül megúszta.