SG.hu

A kínai konkurencia miatt nem lesz olcsó Tesla modell

Elon Musk már jóideje hangoztatja, hogy készíteni fognak egy megfizethető Teslát Model 2 néven. A megfizethető tömegpiaci elektromos jármű mindig is kulcsfontosságú volt a vállalat hosszú távú mestertervében, azonban most kiderült, hogy a cég lemondott a Model 2 kifejlesztésének terveiről. A stratégiaváltás azért történt mert a Teslának a kínai gyártók, köztük a BYD által támasztott versennyel kell szembenéznie.

A Tesla lemondott arról a régóta ígért olcsó autóról, amely által tömegpiaci autógyártóvá nőhette volna ki magát. A döntés egy olyan régóta fennálló cél feladását jelenti, amelyet Elon Musk gyakran jellemzett elsődleges küldetésként: megfizethető elektromos autók a tömegek számára. Az első "mesterterve" 2006-ban úgy szólt, hogy először luxusmodelleket kell gyártani, majd a nyereséget egy "olcsó családi autó" finanszírozására kell fordítani. Musk azóta többször is ígért ilyen járművet a befektetőknek és a fogyasztóknak. Még idén januárban is Musk azt mondta a befektetőknek, hogy a Tesla azt tervezi, hogy 2025 második felében kezdi meg a megfizethető árú modell gyártását a texasi gyárában.

A Tesla legolcsóbb jelenlegi modellje a Model 3 szedán, melynek ára körülbelül 39 000 dollár az Egyesült Államokban. A mostanra dobott belépőszintű jármű - amelyet néha Model 2 néven emlegetnek - várhatóan 25 000 dollár körül indult volna. A meredek fordulatra azért került sor, mert a Tesla globálisan kemény versennyel néz szembe a kínai elektromosjármű-gyártók részéről, akik akár 10 000 dolláros áron megjelenő járművekkel árasztják el a piacot. Az amerikai gyártó így inkább a vezető nélküli robotaxik felé fordult, amelynek megvalósítása hosszabb időt vehet igénybe, nagyobb mérnöki kihívást jelent és nagyobb szabályozási kockázatot hordoz.

Nehéz profitot termelni belépőszintű járművekből, ez minden autógyártó számára kihívást jelent. De az sokkal nehezebbé tette a helyzetet, hogy a Tesla elkésett a Musk által egykor álmának nevezett autóval, mivel ebben az árkategóriában most sokkal nagyobb konkurenciával kell szembenéznie. A gyártó éveket töltött egy drága elektromos pickup, a kísérleti Cybertruck kifejlesztésével, és eközben a kínai autógyártók rohamléptekkel haladtak előre a megfizethető árú elektromos autók terén. Komoly piaci részesedést szereztek, méretgazdaságossági előnyökre tettek szert, és most már olyan kedvező árakat kínálnak a fogyasztóknak, amelyekkel a nyugati autógyártók nehezen tudnak versenyezni.

Miközben a kínaiak a Tesla dominanciájának megkérdőjelezésére törekedtek, Musk a kiterjedt birodalmával foglalkozott: a SpaceX rakétagyártóval, a Neuralink agychip-fejlesztővel és a 2022-ben megvett közösségi médiacéggel, az X-szel. A korábban Twitter néven futó platform Musk ingatag vezetése alatt értéke nagy részét elvesztette, a vállalattól rengeteg hirdető fordult el.


Hónapok óta esik a Tesla részvényeinek árfolyama

Musk sztratoszférikus értékesítési ambícióinak megvalósításához kulcsfontosságú egy megfizethető autó. Musk 2020-ban azt mondta, hogy a Tesla 2030-ra 20 millió járművet szeretne eladni - kétszer annyit, mint amennyit a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota ma elad. A Model 2 halálával nem világos, hogyan fogja ezt elérni. A 25 000 dolláros járműre vonatkozó várakozások támogatták a tőzsdei elemzők ambiciózus előrejelzéseit a Tesla eladásaira vonatkozóan. Ezek az előrejelzések a tavalyi 1,8 millióról 2028-ra 4,2 millióra emelkedő járműeladásokat várnak.

Az autógyártó pár napja 8%-os csökkenésről számolt be a kiszállítások terén az előző évhez képest, közvetlenül azután, hogy fő kínai versenytársa, a BYD 13%-os növekedésről számolt be. A Tesla részvényei 5%-ot estek a hírre, ezzel tovább mélyítve a tavaly július óta tartó több mint 40%-os zuhanást, ami mintegy 400 milliárd dolláros piaci értékvesztést jelent. Mégis, a Tesla 545 milliárd dolláros piaci kapitalizációja magasabb, mint a következő három legértékesebb autógyártó, a Toyota, a Porsche és a Mercedes-Benz együttes értéke. A Tesla részvényeinek értéke már régóta a tömeges értékesítésre és a vezető nélküli autókra vonatkozó jövőbeli várakozásokon alapul, nem pedig a jelenlegi eladásokon és nyereségen.

A Tesla menetrendje és a robotaxik üzleti modellje továbbra sem világos. Musk nyilvánosan olyan mobilitási jövőről beszélt, amelyben a vezető nélküli taxik végül gyakoribb közlekedési eszközzé válhatnak, mint az ember vezette autók. Úgy véli a Tesla, a világ legértékesebb autógyártója "gyakorlatilag nullát érne" a teljes önvezető képesség elérése nélkül. Mindazonáltal a cég még nem bizonyította, hogy képes autonóm autót gyártani, annak ellenére, hogy Musk évek óta azt jósolja, hogy az már csak egy saroknyira van, és ez a várakozás részben a Tesla részvényárfolyamát is alátámasztotta. Az autógyártónak perekkel és vizsgálatokkal kell szembenéznie az Autopilot és a Full Self-Driving vezetői segédrendszerekkel kapcsolatos balesetek miatt, amelyek nem teljesen autonómok. A Tesla a balesetekért a figyelmetlen sofőröket okolta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #6
    Legolcsóbb Tesla 18 millió FT, legolcsóbb BYD 11 millió Ft.

    Oda nem tud lemenni az áraival a Tesla.
  • kvp #5
    Ha Musk tud szerezni olcso vasoxidos aksikat (amihez a modern technologia most eppen csak a kinaiaknak van meg), akkor fog gyartani olcso Teslat. Ha es akkor. Ugyanis az auto aranak a toredeke az auto tenyleges ara, a tobbi az aksi, ami ugyanugy fogyoanyag, mint a belso egesu jarmuveknel az uzemanyag vagy a kenoanyag.

    Egy uj Tesla 3-as 38990 USD, tehat 14 millio forintos arabol a fogyoanyag 13500 USD, tehat kb. 5 millio forint. A jarmu maga ujonnan is csak 9 milliot er. (ez egy jobb Skoda ara) Hasznaltan az aksi nelkul pedig olyan 8 milliot, tehat maga a jarmu kb. 11%-os ertekcsokkenest hoz ossze az aksi elettartalma alatt, mig az aksi 100%-osat, de hat a motorolaj is ilyen. Ezt kellene a versenykepesseghez levinni a felere, azaz olyan 4.5 millios ujkori arra (+1 keszlet aksi), ami a ma kaphato legolcsobb uj benzines japan/koreai kisautok ara. (ekkor az egyszer eldobhato aksi mar tobbet er mint a kocsi) Ennek akar es tud is a Byd alaigerni, az olcsobb aksi technologiajuknak koszonhetoen. Valojaban a Teslak mar most is relativ olcsoak, csak az aksi csomag nagyon draga belejuk.
  • NEXUS6 #4
    Nem akarom azt mondani, hogy ugye megmondtam, ,,,de megmondtam. XD
  • M2 #3
    A politikát meg azok az emberek nyomják, akik nem akarnak a városukban megfulladni.
  • Ender Wiggin #2
    az elektroms faszság már rég kihalt volna, ha nem nyomná a politika... sok nagy kölcsönző cég meg városi közlekedési vállalat ébred fel végre...
  • M2 #1
    Ennek a cégnek is annyi. Persze majd felvásárolják a kínaiak és megtartják a márkanevet.