Hunter
Bemutatták az európai városi jármű prototípusát
Két évvel ezelőtt számoltunk be annak az újszerű járműnek a fejlesztéséről, ami a nagyvárosok forgalomának zsúfoltságát hivatott enyhíteni. A kis méretű háromkerekűből, amit 9 európai ország kutatói fejlesztettek ki, azóta elkészültek az első prototípusok, melyek egyikét a héten a nagyközönség is megtekinthette.
A Clever névre keresztelt jármű mindössze egy méter széles és jóval kevesebb környezetszennyező anyagot bocsát ki mint a hagyományos személygépjárművek. A kétüléses jármű csúcssebessége eléri az óránkénti 100 kilométert, és egy egészen új, dönthető vázszerkezetet alkalmaz, ami nem csupán a manőverezhetőséget, de a biztonságot is fokozza. A három éven át tartó tervezési és kivitelezési munka célja egy teljesen új gépjárműosztály kialakítása, ami kifejezetten a városi környezetre specializálódott.
A projekt gyümölcsét, az első prototípust az angliai Bathi Egyetemen mutatták be, melynek kutatói szintén részt vettek a Clever tervezésében. Ahogy a fotón is látható, a jármű a jelenlegi két alternatíva, a személygépkocsi és a motorbicikli ötvözéséből született. Ben Drew, a britek kutatási vezetője elmondta, a motorbicikli kis méretét és hatékonyságát igyekeztek társítani a hagyományos személyautók kényelmével és biztonságával.
A prototípus nem tükrözi a végleges változat külalakját, mivel itt csupán egy vázat mutattak be, míg a kész jármű rendelkezni fog tetővel valamint oldalsó műanyag elemekkel is, melyek az időjárás viszontagságai ellen nyújtanak védelmet. Ez látható az alábbi felvételen, ami a fejlesztésben szintén részt vett BMW munkája.
Egy méteres szélességével keskenyebb, mint a Daimler-Crysler eredeti Smartja. Az úgynevezett mikro-mini sűrített természetes gázzal üzemel, ami olcsóbbá, csendesebbé és környezetbarátabbá teszi működtetését. A motorja a BMW C1-ben is alkalmazott erőforrás 218 köbcentire erősített változata, amit a francia Institut Francais du Petrole alakított át gázüzeműre. Az üzemanyag két, egyenként 6 literes szénszálas tartályban tárolható, melyek egyszerűen kiemelhetők, így gyorsan cserélhetők, vagy a hagyományos módszerrel is feltölthetők az autógázzal rendelkező benzinkutaknál. A fejlesztők adatai szerint egy feltöltéssel 200 kilométert képes megtenni a jármű.
A Clever erőssége a bathiak által tervezett újszerű alváz, ami meggátolja a keskeny szerkezet felborulását a nagyobb kanyarokban. A hidraulikus aktív dőlési rendszer elektronikus vezérlésű és automatikusan dönti meg a járművet amint az elkezd kanyarodni, hasonlóan, mint ahogy a motorosok bedöntik gépeiket. A vezérlő rendszer folyamatosan nyomon követi a kormányzási szöget valamint a sebességet, és ezeknek megfelelően dönti meg az alvázat a kanyar bevételéhez szükséges szögben - magyarázta Drew. A mechanizmust kicsit szokni kell, állítólag azonban ha az ember egyszer már bele rázódott az irányításába, akkor nem igen kívánkozunk vissza a hagyományos személyautóba, már ami az irányítást illeti.
Összesen öt prototípus készült el az EU által 1,5 millió angol fonttal támogatott projekt keretei között, melyből három törésteszteken végezte be, egy a Bathban bemutatott darab, egy pedig a BMW tulajdonában van. Bár a Clever rengeteg újítást tartalmaz, nem nagyon láthatjuk majd a forgalomban, legalábbis a jelenlegi formájában biztosan nem. A prototípus kizárólag kutatási célokat szolgál, tervezői azonban remélik, hogy az autógyártók meríteni fognak az ötletekből és maga a kialakítás kikövezheti az utat a városi járművek egy új kategóriája előtt.
A BBC videóbeszámolója a járműről
A Clever névre keresztelt jármű mindössze egy méter széles és jóval kevesebb környezetszennyező anyagot bocsát ki mint a hagyományos személygépjárművek. A kétüléses jármű csúcssebessége eléri az óránkénti 100 kilométert, és egy egészen új, dönthető vázszerkezetet alkalmaz, ami nem csupán a manőverezhetőséget, de a biztonságot is fokozza. A három éven át tartó tervezési és kivitelezési munka célja egy teljesen új gépjárműosztály kialakítása, ami kifejezetten a városi környezetre specializálódott.
A projekt gyümölcsét, az első prototípust az angliai Bathi Egyetemen mutatták be, melynek kutatói szintén részt vettek a Clever tervezésében. Ahogy a fotón is látható, a jármű a jelenlegi két alternatíva, a személygépkocsi és a motorbicikli ötvözéséből született. Ben Drew, a britek kutatási vezetője elmondta, a motorbicikli kis méretét és hatékonyságát igyekeztek társítani a hagyományos személyautók kényelmével és biztonságával.
A prototípus nem tükrözi a végleges változat külalakját, mivel itt csupán egy vázat mutattak be, míg a kész jármű rendelkezni fog tetővel valamint oldalsó műanyag elemekkel is, melyek az időjárás viszontagságai ellen nyújtanak védelmet. Ez látható az alábbi felvételen, ami a fejlesztésben szintén részt vett BMW munkája.
Egy méteres szélességével keskenyebb, mint a Daimler-Crysler eredeti Smartja. Az úgynevezett mikro-mini sűrített természetes gázzal üzemel, ami olcsóbbá, csendesebbé és környezetbarátabbá teszi működtetését. A motorja a BMW C1-ben is alkalmazott erőforrás 218 köbcentire erősített változata, amit a francia Institut Francais du Petrole alakított át gázüzeműre. Az üzemanyag két, egyenként 6 literes szénszálas tartályban tárolható, melyek egyszerűen kiemelhetők, így gyorsan cserélhetők, vagy a hagyományos módszerrel is feltölthetők az autógázzal rendelkező benzinkutaknál. A fejlesztők adatai szerint egy feltöltéssel 200 kilométert képes megtenni a jármű.
A Clever erőssége a bathiak által tervezett újszerű alváz, ami meggátolja a keskeny szerkezet felborulását a nagyobb kanyarokban. A hidraulikus aktív dőlési rendszer elektronikus vezérlésű és automatikusan dönti meg a járművet amint az elkezd kanyarodni, hasonlóan, mint ahogy a motorosok bedöntik gépeiket. A vezérlő rendszer folyamatosan nyomon követi a kormányzási szöget valamint a sebességet, és ezeknek megfelelően dönti meg az alvázat a kanyar bevételéhez szükséges szögben - magyarázta Drew. A mechanizmust kicsit szokni kell, állítólag azonban ha az ember egyszer már bele rázódott az irányításába, akkor nem igen kívánkozunk vissza a hagyományos személyautóba, már ami az irányítást illeti.
Összesen öt prototípus készült el az EU által 1,5 millió angol fonttal támogatott projekt keretei között, melyből három törésteszteken végezte be, egy a Bathban bemutatott darab, egy pedig a BMW tulajdonában van. Bár a Clever rengeteg újítást tartalmaz, nem nagyon láthatjuk majd a forgalomban, legalábbis a jelenlegi formájában biztosan nem. A prototípus kizárólag kutatási célokat szolgál, tervezői azonban remélik, hogy az autógyártók meríteni fognak az ötletekből és maga a kialakítás kikövezheti az utat a városi járművek egy új kategóriája előtt.
A BBC videóbeszámolója a járműről