Hunter

Bemutatták az európai városi jármű prototípusát

Két évvel ezelőtt számoltunk be annak az újszerű járműnek a fejlesztéséről, ami a nagyvárosok forgalomának zsúfoltságát hivatott enyhíteni. A kis méretű háromkerekűből, amit 9 európai ország kutatói fejlesztettek ki, azóta elkészültek az első prototípusok, melyek egyikét a héten a nagyközönség is megtekinthette.

A Clever névre keresztelt jármű mindössze egy méter széles és jóval kevesebb környezetszennyező anyagot bocsát ki mint a hagyományos személygépjárművek. A kétüléses jármű csúcssebessége eléri az óránkénti 100 kilométert, és egy egészen új, dönthető vázszerkezetet alkalmaz, ami nem csupán a manőverezhetőséget, de a biztonságot is fokozza. A három éven át tartó tervezési és kivitelezési munka célja egy teljesen új gépjárműosztály kialakítása, ami kifejezetten a városi környezetre specializálódott.


A projekt gyümölcsét, az első prototípust az angliai Bathi Egyetemen mutatták be, melynek kutatói szintén részt vettek a Clever tervezésében. Ahogy a fotón is látható, a jármű a jelenlegi két alternatíva, a személygépkocsi és a motorbicikli ötvözéséből született. Ben Drew, a britek kutatási vezetője elmondta, a motorbicikli kis méretét és hatékonyságát igyekeztek társítani a hagyományos személyautók kényelmével és biztonságával.

A prototípus nem tükrözi a végleges változat külalakját, mivel itt csupán egy vázat mutattak be, míg a kész jármű rendelkezni fog tetővel valamint oldalsó műanyag elemekkel is, melyek az időjárás viszontagságai ellen nyújtanak védelmet. Ez látható az alábbi felvételen, ami a fejlesztésben szintén részt vett BMW munkája.

Egy méteres szélességével keskenyebb, mint a Daimler-Crysler eredeti Smartja. Az úgynevezett mikro-mini sűrített természetes gázzal üzemel, ami olcsóbbá, csendesebbé és környezetbarátabbá teszi működtetését. A motorja a BMW C1-ben is alkalmazott erőforrás 218 köbcentire erősített változata, amit a francia Institut Francais du Petrole alakított át gázüzeműre. Az üzemanyag két, egyenként 6 literes szénszálas tartályban tárolható, melyek egyszerűen kiemelhetők, így gyorsan cserélhetők, vagy a hagyományos módszerrel is feltölthetők az autógázzal rendelkező benzinkutaknál. A fejlesztők adatai szerint egy feltöltéssel 200 kilométert képes megtenni a jármű.


A Clever erőssége a bathiak által tervezett újszerű alváz, ami meggátolja a keskeny szerkezet felborulását a nagyobb kanyarokban. A hidraulikus aktív dőlési rendszer elektronikus vezérlésű és automatikusan dönti meg a járművet amint az elkezd kanyarodni, hasonlóan, mint ahogy a motorosok bedöntik gépeiket. A vezérlő rendszer folyamatosan nyomon követi a kormányzási szöget valamint a sebességet, és ezeknek megfelelően dönti meg az alvázat a kanyar bevételéhez szükséges szögben - magyarázta Drew. A mechanizmust kicsit szokni kell, állítólag azonban ha az ember egyszer már bele rázódott az irányításába, akkor nem igen kívánkozunk vissza a hagyományos személyautóba, már ami az irányítást illeti.

Összesen öt prototípus készült el az EU által 1,5 millió angol fonttal támogatott projekt keretei között, melyből három törésteszteken végezte be, egy a Bathban bemutatott darab, egy pedig a BMW tulajdonában van. Bár a Clever rengeteg újítást tartalmaz, nem nagyon láthatjuk majd a forgalomban, legalábbis a jelenlegi formájában biztosan nem. A prototípus kizárólag kutatási célokat szolgál, tervezői azonban remélik, hogy az autógyártók meríteni fognak az ötletekből és maga a kialakítás kikövezheti az utat a városi járművek egy új kategóriája előtt.

A BBC videóbeszámolója a járműről

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #131
    "Ahol a nyelvem elharapásától félve összeszorított foggal járok, ahol a tetemes futóműves számlát vizionáló barátnőm nyolcvanas tempónál esztelen rohanásra figyelmeztet, ott a Daciával százhússzal suhantam végig. Mint egy légpárnás, isten bizony. Hallom, hogy rossz az út, de alig érzem. Mint egy enduró, úgy tünteti el a kátyúkat."

    Skoda Octavia dettó.
  • BiroAndras #130
    "Mondjuk a rendőrségnél van Ford Focus és Volkswagen Polo (vagy Golf?) is."

    Sok Skodájuk is van. Meg megfigyeltem, hogy a taxisok fele is Octaviával jár.
  • Epikurosz #129
    Olálá!

    Megvan a kocsim:
    [URL=http://totalcar.hu/tesztek/logan15dci/]"Ahol a nyelvem elharapásától félve összeszorított foggal járok, ahol a tetemes futóműves számlát vizionáló barátnőm nyolcvanas tempónál esztelen rohanásra figyelmeztet, ott a Daciával százhússzal suhantam végig. Mint egy légpárnás, isten bizony. Hallom, hogy rossz az út, de alig érzem. Mint egy enduró, úgy tünteti el a kátyúkat." [/URL]
  • Epikurosz #128
    Mondjuk a rendőrségnél van Ford Focus és Volkswagen Polo (vagy Golf?) is.
    No, és persze Lada Niva. :-)
  • halgatyó #127
    Mint írtam volt (zérójelben) nem Hummerem van, sajna.

    A tipusválasztáshoz a legjobb stratégia: megnézni, hogy a Demszky meg hasonszőrűek mit vesznek (vetetnek a város pénzén)... No, azt a tipust érdemes megcélozni! Így meg lehet spórolni a hosszas tájékozódást, utánaolvasást, szakértőket, stb.
  • halgatyó #126
    A magyar utakon sok a K.tyúk!
  • Epikurosz #125
    Hát, ha Hummered van, akkor jó sok pénzed is van. :-)

    Én azért gondoltam a Citrora, mert a www.totalcar.hu-n ilyen szempontból jókat írnak róla, persze vannak egyéb gondok.

    Mondjuk, az nekem is egyértelmű volt, hogy a terepjárók jobban elviselik többek között a budapesti kátyúkat is.
    Edzésképpen el lehet menni Erdély eldugottabb vidékeire is.

    A rugózás mellett fontos, hogy a hasmagasság is nagyobb legyen.

    Én hirtelenjében még a Suzuki Ignisre gondoltam, de felhasználói beszámolók szerint rettenetesen ráz.

    Talán légpárnás városi autókat kellene gyártani, egy csapásra meg lenne oldva a sepregetés is. :-)

    A gyalogosok meg alkalmazkodnának. Elvégre Irakban, vagy máshol a Közel- vagy Közép-Keleten (homokviharok közepette) is élnek emberek. :-)
  • halgatyó #124
    Asszem, többféle úthiba is van. Ugye egyik az éles szélű (mondjuk lavor tipusú) amit általában kátyúnak hívunk. Ez először a gumit károsítja (már volt dolgom ilyesmivel, az a tapasztalatom, hogy a gumi a leggyengébb lácszem) Másik az egyre gyakoribb és sokkal alattomosabb horpadás. Ez egy tányérszerű valami, pl. 2-4 méter hosszú és 10-30 cm mély, lankás valami. A gumit nem veszi igénybe, viszont az autó határozott nyekkenéssel megy át rajta, a futóművet biztosan rongálja de talán a kasztnit is.

    Legjobb a terepjáró... Hummer rulez (nekem nem az van:-)
  • BiroAndras #123
    "Amúgy, tényleg kíváncsi vagyok, hátha tudja valaki:
    melyik az a jármű, amelynek a legjobb a rugózása, vagyis a legjobban viseli a kátyúkat?"

    Nekem új Skoda Octaviám van. Kiváló a felfüggesztése, macskakövön 60-nál is majdnem olyan, mint a tükörsima aszfalt. Az más kérdés, hogy maga a futómű hogy bírja. Ez még nem derült ki, mert még nincs 2 hónapos.
    Egyébként egy jólfejlett kátyún nem segít semmiféle rugózás, mert a magas perem vízszintesen is nagyot üt a kocsin, és azt semmi sem tompítja.
  • Epikurosz #122
    Amúgy, tényleg kíváncsi vagyok, hátha tudja valaki:
    melyik az a jármű, amelynek a legjobb a rugózása, vagyis a legjobban viseli a kátyúkat?
    Talán a citroen?