SG.hu

Látványos a különbség a nemek között az MI használatában

Egy friss tanulmány szerint a mesterséges intelligencia használata jelentősen a férfiak felé hajlik. Ennek egyik oka, hogy a nők attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia használata miatt hátrányos megkülönböztetésben részesülhetnek.

A férfiak nagyobb valószínűséggel használnak generatív mesterséges intelligenciát, mint a nők? Egy friss tanulmány szerint a válasz igen. A szerzők globálisan vizsgálták a generatív mesterséges intelligencia elterjedtségét, és jelentős különbséget találtak a férfiak és nők mesterséges intelligencia használatában, mind a szakmai, mind a mindennapi életben. A szerzők megállapították, hogy a nők a ChatGPT havi átlagos 200 millió felhasználójának 42%-át, a Perplexity felhasználóinak 42,4%-át, az Anthropic Claude felhasználóinak pedig 31,2%-át tették ki. Ezeket az adatokat 2022 novembere és 2024 májusa között gyűjtötték, és havi átlagokat tükröznek.

A nemek közötti különbség még szembetűnőbb, amikor a szerzők a mesterséges intelligencia okostelefonokon való használatát vizsgálták. 2023 májusa és 2024 novembere között a ChatGPT alkalmazás letöltéseinek összesen csak 27,2%-a származott nőkből. Hasonlóan alacsony volt a nők mobil letöltéseinek aránya az Anthropic Claude és a Perplexity esetében is. Az eredmények országonként nagyjából megegyeztek, mondja Rembrand Koning, a Harvard Business School docense és a tanulmány egyik társszerzője. Szerinte a tendencia egyértelmű volt „a magas jövedelmű országokban, mint az Egyesült Államok, Kanada és Japán, valamint az alacsony és közepes jövedelmű országokban, mint India, Brazília és Kenya. Megdöbbentő volt.”

A szerzők azt is megvizsgálták, hogy milyen neműek azok a személyek, akik generatív mesterséges intelligenciával és annak adataival működő eszközöket és alkalmazásokat használnak meghatározott célokra. Ismét hasonló mintát találtak: a szerzők által vizsgált 3821, meghatározott célra szolgáló mesterséges intelligencia eszköz közül csak 34,3%-ot használtak nők. Ezeket az adatokat 2022 augusztusa és 2025 júliusa között gyűjtötték.

A tanulmány 18 tudományos és gyakorlati tanulmány metaanalízisét tartalmazza, amelyek férfiakat és nőket kérdeztek meg a generatív mesterséges intelligencia használatáról. Összességében a metaanalízis azt mutatta, hogy a nők körülbelül 20%-kal kevésbé valószínű, hogy generatív mesterséges intelligenciát használnak, mint a férfiak. A 18 tanulmány összesen körülbelül 143 000 embert érintett világszerte, és a nemek közötti különbség tartósnak bizonyult.

Az egyik tanulmány posztdoktori hallgatókat vizsgált, és világszerte 21 százalékpontos nemek közötti különbséget talált. Egy másik tanulmány az Egyesült Államokban, Ausztráliában, az Egyesült Királyságban és Kanadában élő vállalkozókat vizsgálta, és 11 százalékpontos nemek közötti különbséget talált. Két tanulmány az Egyesült Államokban és Svédországban élő egyetemistákat vizsgálta, és 25, illetve 31 százalékpontos nemek közötti különbséget talált.

Egyes tanulmányokban a női résztvevők aggodalmuknak adtak hangot, hogy az MI használata szakmai hátrányt jelent számukra, vagy hogy kollégáik vagy társaik megkérdőjelezik kompetenciájukat. "A különbség megszüntetése érdekében a munkáltatók kötelezővé tehetnék a generatív MI használatát” - mondja Koning, hozzátéve, hogy elengedhetetlen, hogy mindkét nem használja a technológiát, hogy a mesterséges intelligencia mindenki tapasztalataiból tanuljon, és nemek szempontjából semleges módon fejlődjön. Ha elsősorban a férfiak használják, a generatív MI súlyosbíthatja a nemek közötti előítéleteket és sztereotípiákat - mondja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • manypet #6
    Már megint el lettek nyomva? Ez a gonosz patriarchális MI...!
  • Narxis #5
    Ez így igaz, mindenki feláldozható manapság.
  • nirriti #4
    A nagy cégek ott a távoli szilikon völgyben rekord profitokról zengenek már egy ideje és közben rugdossák kifele ezrével az embereket.
    Ez már folyamatban van egy ideje. Ha MI meg tudja csinálni a munkádat akkor feláldozható vagy a nagyobb profit érdekében.
  • Supra-III #3
    Jah, az szerintem kamu, a marketing osztályok fogjak rá a leépítést...

    Ez is csak egy eszköz, tudni kell használni, ugyanúgy mint a seprűt, a toronydarut, vagy a netes keresőket - de valahogy ezt senkinek nem érdeke elmagyarázni.

    Igen, a hölgyek ezt mondják - aztán vagy igaz, vagy nem. Nyilván kevesen fogják azt mondani, hogy nem ismerik és/vagy tartanak tőle, a szomszéd (zöldebb) gyepje mindig jobb bűnbak. Persze az is érdekes, hogy hány pasi nézte meg csak azért, hogy nehogy be kelljen vallani, fogalma sincs...
  • militavia #2
    És erre akarják egyesek MOST lecserélni az emberi munkaerőt az MI-re. Vicc. Amikor nem ért meg semmit. Az egész LLM lényegében tippelgetés.
  • inkvisitor #1
    Én minap 3 órán át próbáltam elmagyarázni az MI-nek, hogy mi alapján szűrje és csoportosítsa az adatokat. Sikertelenül. Után megcsináltam egy óra alatt.
    Nem lehetett elmagyarázni neki, hogy az oszlopok elnevezését melyik sorokban keresse, akár azután hogy pontosan megírtam mi az oszlopnév.