SG.hu
Hogyan lehet pénzt keresni agyrohasztó tartalmakkal?

Az MI által generált, az algoritmusok elcsábítására szabott „brainrot” ("agyrohasztás") lehetővé teszi alkotóinak, hogy eszközök, útmutatók vagy hirdetési felületek értékesítésével bevételt szerezzenek.
Egy motoros cápa óriási cipőben, egy fagyasztott csirke Mark Zuckerberg fejével, egy Tung Tung Sahur nevű kitalált figura (egy antropomorf fa bot), aki banánt eszik... A közösségi hálózatokat ma már több millió, mesterséges intelligencia által generált rövid videó árasztja el. Céljuk nem a néző tetszésének elnyerése, hanem meglepetésként ható, furcsa, bizarr vagy akár trágár tartalom. Ez a brainrot korszaka, amely kifejezés az interneten levő, rendkívül alacsony színvonalú tartalmakra és annak negatív pszichológiai és kognitív hatásait jelöli. Az "agyrohasztás” jelentésű jelenség annyira jelentős, hogy az Oxfordi Egyetem 2024-ben az év szavának választotta. És bár néhány alkotó marginálisan új abszurd esztétikaként közelíti meg, a brainrot nem igazán néhány online szürrealista alkotásának eredménye. Inkább egy olyan piac, amelyet a gyors profitra vágyó szereplők tömege alakít ki.
Az online képzések értékesítése csak a kezdet. A TikTokon és más Instagram-oldalakon a legtöbb népszerű brainrot-alkotó (akik több tízmillió, sőt több százmillió megtekintést gyűjtenek) a digitális gazdaság ezen hagyományos bevételi forrását használja. Az olasz brainrotra (egy olyan alműfajra, amelyet néhány abszurd figura jellemez, mint a fent említett Tung Tung Sahur, Brr Brr Patapim vagy Cappuccino Assassino) szakosodott Mr Trallaloo 35 euróért árul egy PDF-fájlt, amelynek címe: „Hozd létre és urald a saját brainrot-univerzumodat. A végső vizuális útmutató a TikTok-on való robbanásszerű sikerhez”.
A Fusion Boy egy olyan fiók, amely a labrador formájú Vlagyimir Putyinról és a félmeztelen Donald Trumpról készít videókat, utóbbi egy sassal egyesülve griffé válik - nála a videóképzés ára 70 euró. A The POV Lab olyan videókat készít, amelyek a nézőt egy 1980-as évekbeli japán popsztár vagy Mark Zuckerberg újszülött gyermekének helyébe teszik a szülés során, és 22 euróért értékesíti „szakértelmét”. „Az első hónapokban naponta négy útmutatót adtam el” – állítja Hogne, a 27 éves norvég fiú, a fiók tulajdonosa. Ezek a képzések nem az egyetlen módszerek arra, hogy megtanuljuk, hogyan lehet rengeteg brainrotot generálni, és vannak, akik zárt közösségekhez való hozzáférést árulnak. A Discordon az Interlink AI 90 tagja megosztja egymással tapasztalatait, bátorítja egymást és számos technikai tanácsot kaphat.
A siker receptje a néző meglepése, sőt, sokkolása, ahogyan azt Dudeonchatgpt felhasználó, az Interlink AI promótere teszi. Több tízmillió megtekintéssel rendelkező Instagram-oldalán a legnépszerűbb videók gátlástalanul használnak rasszizmust és szexuális agressziót. Például: a kosárlabdázó LeBron James és a rapper Drake gyapotot szednek egy rabszolgatartó ültetvényen, vagy Donald Trump megerőszakolja Joe Biden-t Barack Obama bűnrészes pillantása keresztüzében. Ha a tartalom egyes felhasználókat felháborít, annál jobb, a lényeg, hogy elkötelezzék magukat, kommentálják a bejegyzést vagy megosszák barátaikkal, és megkérdezzék: „Mi ez az egész?”
A vírusosság nem kerüli el a márkákat sem. "Jelenleg a fő bevételi forrásom azok a cégek, akik szeretnék a termékeiket az én tartalmaim mellett népszerűsíteni” – magyarázza Clanderson Almeida, a 47 éves brazil férfi, aki a Nego Pombo fiókot üzemelteti. Ezek a kereskedelmi együttműködések az ökoszisztéma másik nagy finanszírozási forrását jelentik, és még speciális platformok köré is szerveződnek. A Whop webhelyen például a márkák (gyakran a kriptovaluta-piachoz vagy az MI-szolgáltatásokhoz kapcsolódóak) reklámkampányokat indíthatnak egy fix összeg befizetésével, amelyet aztán a különböző online tartalomalkotók között osztanak szét.
Vegyük például a Roobet esetét, egy online kaszinót, amely ötvözi a blokkláncot és a kriptovalutákat, és 48 000 dollárt fektetett egy Whop-kampányba. A brainrot influencerek csatlakozhatnak ehhez a programhoz, és videóik minden ezer megtekintéséért két dollárt kapnak, amíg a Roobet által befektetett összeg el nem fogy. Az egyetlen feltétel: az online kaszinó neve szerepeljen a publikáción vagy annak leírásában. A tartalom belső minősége kevéssé számít, csak a vírusosság és az algoritmusokba való bejutási képesség a lényeg. "2021-es indulásunk óta úgy gondolom, hogy mi vagyunk az egyik legnagyobb szereplő a brainrot üzletágban” – nyilatkozta lelkesen Dylan Lundgren, a Whop marketingvezetője. "Biztosan állíthatom, hogy célközönségünk agya teljesen tönkrement a brainrot miatt, és figyelmi horizontjuk valószínűleg mikroszekundumokban mérhető” – mondja félig komolyan, félig ironikusan kollégája, Colin McDermott.
Ezt a brainrot-eldorádót az MI-vel támogatott videógeneráló eszközök is táplálják. Kling, Krea, Google Veo 3, Alibaba Qwen, Pika és még sok más... "Ma néhány másodperc alatt és néhány szöveges utasítás segítségével rengeteg tartalom előállítható. Egy kattintás, egy történet!” – lelkendezik Yury Lifshits. Az amerikai jól megérezte a lehetőséget, már januárban megalapította a Nim platformot, amely a legtöbb ilyen eszközt egy virtuális stúdióban egyesíti: "A folyamat gyorsítása mellett a webhelyen megtekinthetők a pillanatnyi trendek és más felhasználók által készített szkriptek, amelyek inspirációt nyújthatnak.” Yury Lifshits videójában egy szörfösnőt üldöz egy hatalmas fehér cápa: ezt a koncepciót néhány hónapja hozta létre először egy felhasználó, ma pedig már több tucat internetes felhasználó másolta le. Ez biztosítja a hasonló tartalmak intenzív reprodukcióját, amelyek többsége a közösségi média algoritmusain keresztül terjed.

Az ilyen videók több tizmilliós, vagy akár százmillió feletti nézettséget érnek el
Az üzletág jövedelmező mind a Nim, mind az MI-eszközök (Capcut, Revid.ai...) fejlesztői, mind a brainrot-alkotók számára. Februári alapítása óta ez a startup több mint egymillió rendszeres látogatónak és mintegy 10 000 előfizetőnek örülhet, ennyien utalnak át havi 25 dollárt a Premium verzióért. Az ökoszisztéma ösztönzése érdekében a webhely különböző partnerségi rendszereket is bevezetett, köztük egy olyat, amely krediteket kínál a legtermékenyebb alkotóknak. Közéjük tartozik a felhasználó Fran MagicA, aki alig négy hónap alatt 23 500 képet és videót generált. Bár nem mindegyik tartozik a brainrot kategóriába, jól tükrözik a hiperaktív tempót, amely ezeknek a tartalmaknak az interneten történő előállítását és terjesztését jellemzi.
Mi a helyzet azokkal a kritikákkal, amelyek szerint ez a túltermelés szennyezi a közösségi médiát, és lassan tönkreteszi az internet kulturális gazdagságát? Yury Lifshits - mint megkérdezettek többsége - kitérő választ ad: "Ez egy ésszerű ár, amit a társadalomnak meg kell fizetnie. Oké, van egy csomó rossz tartalom, de van egy kevés jó is. És végül is, sok rossz tartalom kell ahhoz, hogy értékelni tudjuk a jót, nem?”
Egy motoros cápa óriási cipőben, egy fagyasztott csirke Mark Zuckerberg fejével, egy Tung Tung Sahur nevű kitalált figura (egy antropomorf fa bot), aki banánt eszik... A közösségi hálózatokat ma már több millió, mesterséges intelligencia által generált rövid videó árasztja el. Céljuk nem a néző tetszésének elnyerése, hanem meglepetésként ható, furcsa, bizarr vagy akár trágár tartalom. Ez a brainrot korszaka, amely kifejezés az interneten levő, rendkívül alacsony színvonalú tartalmakra és annak negatív pszichológiai és kognitív hatásait jelöli. Az "agyrohasztás” jelentésű jelenség annyira jelentős, hogy az Oxfordi Egyetem 2024-ben az év szavának választotta. És bár néhány alkotó marginálisan új abszurd esztétikaként közelíti meg, a brainrot nem igazán néhány online szürrealista alkotásának eredménye. Inkább egy olyan piac, amelyet a gyors profitra vágyó szereplők tömege alakít ki.
Az online képzések értékesítése csak a kezdet. A TikTokon és más Instagram-oldalakon a legtöbb népszerű brainrot-alkotó (akik több tízmillió, sőt több százmillió megtekintést gyűjtenek) a digitális gazdaság ezen hagyományos bevételi forrását használja. Az olasz brainrotra (egy olyan alműfajra, amelyet néhány abszurd figura jellemez, mint a fent említett Tung Tung Sahur, Brr Brr Patapim vagy Cappuccino Assassino) szakosodott Mr Trallaloo 35 euróért árul egy PDF-fájlt, amelynek címe: „Hozd létre és urald a saját brainrot-univerzumodat. A végső vizuális útmutató a TikTok-on való robbanásszerű sikerhez”.
A Fusion Boy egy olyan fiók, amely a labrador formájú Vlagyimir Putyinról és a félmeztelen Donald Trumpról készít videókat, utóbbi egy sassal egyesülve griffé válik - nála a videóképzés ára 70 euró. A The POV Lab olyan videókat készít, amelyek a nézőt egy 1980-as évekbeli japán popsztár vagy Mark Zuckerberg újszülött gyermekének helyébe teszik a szülés során, és 22 euróért értékesíti „szakértelmét”. „Az első hónapokban naponta négy útmutatót adtam el” – állítja Hogne, a 27 éves norvég fiú, a fiók tulajdonosa. Ezek a képzések nem az egyetlen módszerek arra, hogy megtanuljuk, hogyan lehet rengeteg brainrotot generálni, és vannak, akik zárt közösségekhez való hozzáférést árulnak. A Discordon az Interlink AI 90 tagja megosztja egymással tapasztalatait, bátorítja egymást és számos technikai tanácsot kaphat.
A siker receptje a néző meglepése, sőt, sokkolása, ahogyan azt Dudeonchatgpt felhasználó, az Interlink AI promótere teszi. Több tízmillió megtekintéssel rendelkező Instagram-oldalán a legnépszerűbb videók gátlástalanul használnak rasszizmust és szexuális agressziót. Például: a kosárlabdázó LeBron James és a rapper Drake gyapotot szednek egy rabszolgatartó ültetvényen, vagy Donald Trump megerőszakolja Joe Biden-t Barack Obama bűnrészes pillantása keresztüzében. Ha a tartalom egyes felhasználókat felháborít, annál jobb, a lényeg, hogy elkötelezzék magukat, kommentálják a bejegyzést vagy megosszák barátaikkal, és megkérdezzék: „Mi ez az egész?”

A vírusosság nem kerüli el a márkákat sem. "Jelenleg a fő bevételi forrásom azok a cégek, akik szeretnék a termékeiket az én tartalmaim mellett népszerűsíteni” – magyarázza Clanderson Almeida, a 47 éves brazil férfi, aki a Nego Pombo fiókot üzemelteti. Ezek a kereskedelmi együttműködések az ökoszisztéma másik nagy finanszírozási forrását jelentik, és még speciális platformok köré is szerveződnek. A Whop webhelyen például a márkák (gyakran a kriptovaluta-piachoz vagy az MI-szolgáltatásokhoz kapcsolódóak) reklámkampányokat indíthatnak egy fix összeg befizetésével, amelyet aztán a különböző online tartalomalkotók között osztanak szét.
Vegyük például a Roobet esetét, egy online kaszinót, amely ötvözi a blokkláncot és a kriptovalutákat, és 48 000 dollárt fektetett egy Whop-kampányba. A brainrot influencerek csatlakozhatnak ehhez a programhoz, és videóik minden ezer megtekintéséért két dollárt kapnak, amíg a Roobet által befektetett összeg el nem fogy. Az egyetlen feltétel: az online kaszinó neve szerepeljen a publikáción vagy annak leírásában. A tartalom belső minősége kevéssé számít, csak a vírusosság és az algoritmusokba való bejutási képesség a lényeg. "2021-es indulásunk óta úgy gondolom, hogy mi vagyunk az egyik legnagyobb szereplő a brainrot üzletágban” – nyilatkozta lelkesen Dylan Lundgren, a Whop marketingvezetője. "Biztosan állíthatom, hogy célközönségünk agya teljesen tönkrement a brainrot miatt, és figyelmi horizontjuk valószínűleg mikroszekundumokban mérhető” – mondja félig komolyan, félig ironikusan kollégája, Colin McDermott.
Ezt a brainrot-eldorádót az MI-vel támogatott videógeneráló eszközök is táplálják. Kling, Krea, Google Veo 3, Alibaba Qwen, Pika és még sok más... "Ma néhány másodperc alatt és néhány szöveges utasítás segítségével rengeteg tartalom előállítható. Egy kattintás, egy történet!” – lelkendezik Yury Lifshits. Az amerikai jól megérezte a lehetőséget, már januárban megalapította a Nim platformot, amely a legtöbb ilyen eszközt egy virtuális stúdióban egyesíti: "A folyamat gyorsítása mellett a webhelyen megtekinthetők a pillanatnyi trendek és más felhasználók által készített szkriptek, amelyek inspirációt nyújthatnak.” Yury Lifshits videójában egy szörfösnőt üldöz egy hatalmas fehér cápa: ezt a koncepciót néhány hónapja hozta létre először egy felhasználó, ma pedig már több tucat internetes felhasználó másolta le. Ez biztosítja a hasonló tartalmak intenzív reprodukcióját, amelyek többsége a közösségi média algoritmusain keresztül terjed.

Az ilyen videók több tizmilliós, vagy akár százmillió feletti nézettséget érnek el
Az üzletág jövedelmező mind a Nim, mind az MI-eszközök (Capcut, Revid.ai...) fejlesztői, mind a brainrot-alkotók számára. Februári alapítása óta ez a startup több mint egymillió rendszeres látogatónak és mintegy 10 000 előfizetőnek örülhet, ennyien utalnak át havi 25 dollárt a Premium verzióért. Az ökoszisztéma ösztönzése érdekében a webhely különböző partnerségi rendszereket is bevezetett, köztük egy olyat, amely krediteket kínál a legtermékenyebb alkotóknak. Közéjük tartozik a felhasználó Fran MagicA, aki alig négy hónap alatt 23 500 képet és videót generált. Bár nem mindegyik tartozik a brainrot kategóriába, jól tükrözik a hiperaktív tempót, amely ezeknek a tartalmaknak az interneten történő előállítását és terjesztését jellemzi.
Mi a helyzet azokkal a kritikákkal, amelyek szerint ez a túltermelés szennyezi a közösségi médiát, és lassan tönkreteszi az internet kulturális gazdagságát? Yury Lifshits - mint megkérdezettek többsége - kitérő választ ad: "Ez egy ésszerű ár, amit a társadalomnak meg kell fizetnie. Oké, van egy csomó rossz tartalom, de van egy kevés jó is. És végül is, sok rossz tartalom kell ahhoz, hogy értékelni tudjuk a jót, nem?”