SG.hu
A TikTok titkos fegyvere az ajánlórendszer
Az online rövid videós platformot, a TikTokot működtető tartalomajánló algoritmus ismét reflektorfénybe került, miután az alkalmazás kínai tulajdonosa, a ByteDance kötelező érvényű megállapodásokat írt alá egy közös vállalat létrehozásáról. Ez a közös vállalat az Egyesült Államokban működő TikTok alkalmazás működtetésének irányítását amerikai és nemzetközi befektetők kezébe adná, köztük a felhőalapú számítástechnikai vállalat, az Oracle részvételével.
Bár az új entitás létrehozása nagy lépés az Egyesült Államok általi betiltás elkerülése felé, valamint hozzájárulhat a Washington és Peking közötti kereskedelmi és technológiai feszültségek enyhítéséhez, továbbra is bizonytalanság övezi az ajánlóalgoritmus tulajdonjogát. Ezt az algoritmust a TikTok legértékesebb kincsének tartják. Rush Doshi, aki Joe Biden elnöksége alatt a Nemzetbiztonsági Tanácsnál szolgált, az X közösségi oldalon azt írta, nem világos, hogy az algoritmust átruházták-e, licencelték-e, vagy továbbra is Peking tulajdonában és ellenőrzése alatt áll-e, miközben az Oracle csupán megfigyelő szerepet tölt be.
Az algoritmust a TikTok globális sikerének kulcsfontosságú elemének tekintik, és egészen néhány hónappal ezelőttig a ByteDance álláspontja az volt, hogy inkább leállítaná az alkalmazást az Egyesült Államokban, semmint eladná azt. Szeptemberben azonban kiderült, hogy a ByteDance megtartaná a TikTok amerikai üzleti működésének tulajdonjogát, ugyanakkor átengedné az alkalmazás adatainak, tartalmának és algoritmusának irányítását a közös vállalatnak. A közös vállalat csak a háttérmunkát végezné el az amerikai cég számára, azaz ez kezelné az amerikai felhasználók adatait és az algoritmust. Egy különálló részleg - amely továbbra is teljes egészében a ByteDance tulajdonában maradna - irányítaná a bevételt termelő üzleti tevékenységeket, például az e-kereskedelmet és a hirdetéseket.
A ByteDance által ellenőrzött TikTok amerikai entitás lenne a bevételtermelő egység, míg az új közös vállalat a technológiai és adatkezelési szolgáltatásaiért a bevételek egy részét kapná meg. A kínai kormány egyelőre nem nyilatkozott hivatalosan az aláírt megállapodással kapcsolatban. Peking 2020-ban módosította exporttörvényeit, amelyek értelmében jóváhagyási jogot formál minden algoritmus és forráskód exportjára. Ez további bonyodalmakat jelent bármilyen olyan törekvés számára, amely az amerikai alkalmazás eladására vagy leválasztására irányul.
Elemzők szerint nem csupán az algoritmusok önmagukban, hanem az is döntő szerepet játszott a TikTok globális sikerében, ahogyan ezek együttműködnek a rövid videós formátummal. A TikTok ugyanakkor azt is megmutatta, hogy egy algoritmus, amely a felhasználói érdeklődés mély megértésére épül, még ennél is erőteljesebb lehet. Ahelyett, hogy algoritmusát a közösségi kapcsolati hálóra, az úgynevezett social graphra építette volna, ahogyan azt a Meta teszi, a TikTok vezetői szerint az ő rendszerük az érdeklődési jelzésekre alapoz.
A rövid videós formátum lehetővé teszi, hogy a TikTok algoritmusa sokkal dinamikusabbá váljon, sőt arra is képes legyen, hogy azonnal kövesse a felhasználók preferenciáinak és érdeklődésének változásait. Ez egészen aprólékos szintig mehet el, például annak felismeréséig, hogy egy felhasználó a nap egy adott szakaszában milyen tartalmakat kedvel. Az is előnyt jelentett a TikTok számára, hogy az alkalmazást már a kezdetektől mobil eszközökre tervezték. Ez versenyelőnyt adott azokkal a rivális platformokkal szemben, amelyeknek később kellett a számítógépes képernyőkről mobilra igazítaniuk a felületüket.
A TikTok korai belépése a rövid videós piacra szintén jelentős elsőként mozduló előnyt biztosított a vállalatnak. A Meta Instagramja csak 2020-ban indította el a Reels funkciót, míg az Alphabet tulajdonában lévő YouTube 2021-ben vezette be a Shortsot. Mindkét szolgáltatás több évnyi adat- és termékfejlesztési tapasztalattal maradt el a TikTok mögött.
A TikTok rendszeresen olyan tartalmakat is ajánl, amelyek nem illeszkednek szorosan a felhasználók érdeklődési köréhez. A vállalat vezetése többször hangsúlyozta, hogy ez a gyakorlat a TikTok felhasználói élményének lényeges része. Egy tanulmány, amelyet amerikai és német kutatók publikáltak tavaly, megállapította, hogy a TikTok algoritmusa az ajánlott videók 30-50 százalékában kihasználja a felhasználói érdeklődést. A kutatás 347 TikTok felhasználó és öt automatizált bot adatainak elemzésén alapult. Ez az eredmény arra utal, hogy a TikTok algoritmusa nagyszámú felfedező jellegű videót ajánl annak érdekében, hogy vagy pontosabban következtessen a felhasználók érdeklődésére, vagy maximalizálja a felhasználói megtartást azáltal, hogy sok olyan videót is megmutat, amelyek kívül esnek a felhasználó ismert érdeklődési körén, írták a kutatók a TikTok és a személyre szabás művészete című tanulmányban.
Bár az új entitás létrehozása nagy lépés az Egyesült Államok általi betiltás elkerülése felé, valamint hozzájárulhat a Washington és Peking közötti kereskedelmi és technológiai feszültségek enyhítéséhez, továbbra is bizonytalanság övezi az ajánlóalgoritmus tulajdonjogát. Ezt az algoritmust a TikTok legértékesebb kincsének tartják. Rush Doshi, aki Joe Biden elnöksége alatt a Nemzetbiztonsági Tanácsnál szolgált, az X közösségi oldalon azt írta, nem világos, hogy az algoritmust átruházták-e, licencelték-e, vagy továbbra is Peking tulajdonában és ellenőrzése alatt áll-e, miközben az Oracle csupán megfigyelő szerepet tölt be.
Az algoritmust a TikTok globális sikerének kulcsfontosságú elemének tekintik, és egészen néhány hónappal ezelőttig a ByteDance álláspontja az volt, hogy inkább leállítaná az alkalmazást az Egyesült Államokban, semmint eladná azt. Szeptemberben azonban kiderült, hogy a ByteDance megtartaná a TikTok amerikai üzleti működésének tulajdonjogát, ugyanakkor átengedné az alkalmazás adatainak, tartalmának és algoritmusának irányítását a közös vállalatnak. A közös vállalat csak a háttérmunkát végezné el az amerikai cég számára, azaz ez kezelné az amerikai felhasználók adatait és az algoritmust. Egy különálló részleg - amely továbbra is teljes egészében a ByteDance tulajdonában maradna - irányítaná a bevételt termelő üzleti tevékenységeket, például az e-kereskedelmet és a hirdetéseket.
A ByteDance által ellenőrzött TikTok amerikai entitás lenne a bevételtermelő egység, míg az új közös vállalat a technológiai és adatkezelési szolgáltatásaiért a bevételek egy részét kapná meg. A kínai kormány egyelőre nem nyilatkozott hivatalosan az aláírt megállapodással kapcsolatban. Peking 2020-ban módosította exporttörvényeit, amelyek értelmében jóváhagyási jogot formál minden algoritmus és forráskód exportjára. Ez további bonyodalmakat jelent bármilyen olyan törekvés számára, amely az amerikai alkalmazás eladására vagy leválasztására irányul.
Elemzők szerint nem csupán az algoritmusok önmagukban, hanem az is döntő szerepet játszott a TikTok globális sikerében, ahogyan ezek együttműködnek a rövid videós formátummal. A TikTok ugyanakkor azt is megmutatta, hogy egy algoritmus, amely a felhasználói érdeklődés mély megértésére épül, még ennél is erőteljesebb lehet. Ahelyett, hogy algoritmusát a közösségi kapcsolati hálóra, az úgynevezett social graphra építette volna, ahogyan azt a Meta teszi, a TikTok vezetői szerint az ő rendszerük az érdeklődési jelzésekre alapoz.
A rövid videós formátum lehetővé teszi, hogy a TikTok algoritmusa sokkal dinamikusabbá váljon, sőt arra is képes legyen, hogy azonnal kövesse a felhasználók preferenciáinak és érdeklődésének változásait. Ez egészen aprólékos szintig mehet el, például annak felismeréséig, hogy egy felhasználó a nap egy adott szakaszában milyen tartalmakat kedvel. Az is előnyt jelentett a TikTok számára, hogy az alkalmazást már a kezdetektől mobil eszközökre tervezték. Ez versenyelőnyt adott azokkal a rivális platformokkal szemben, amelyeknek később kellett a számítógépes képernyőkről mobilra igazítaniuk a felületüket.
A TikTok korai belépése a rövid videós piacra szintén jelentős elsőként mozduló előnyt biztosított a vállalatnak. A Meta Instagramja csak 2020-ban indította el a Reels funkciót, míg az Alphabet tulajdonában lévő YouTube 2021-ben vezette be a Shortsot. Mindkét szolgáltatás több évnyi adat- és termékfejlesztési tapasztalattal maradt el a TikTok mögött.
A TikTok rendszeresen olyan tartalmakat is ajánl, amelyek nem illeszkednek szorosan a felhasználók érdeklődési köréhez. A vállalat vezetése többször hangsúlyozta, hogy ez a gyakorlat a TikTok felhasználói élményének lényeges része. Egy tanulmány, amelyet amerikai és német kutatók publikáltak tavaly, megállapította, hogy a TikTok algoritmusa az ajánlott videók 30-50 százalékában kihasználja a felhasználói érdeklődést. A kutatás 347 TikTok felhasználó és öt automatizált bot adatainak elemzésén alapult. Ez az eredmény arra utal, hogy a TikTok algoritmusa nagyszámú felfedező jellegű videót ajánl annak érdekében, hogy vagy pontosabban következtessen a felhasználók érdeklődésére, vagy maximalizálja a felhasználói megtartást azáltal, hogy sok olyan videót is megmutat, amelyek kívül esnek a felhasználó ismert érdeklődési körén, írták a kutatók a TikTok és a személyre szabás művészete című tanulmányban.