SG.hu

A Google keresője, a Facebook és az iPhone sikere sem tart örökké

Az emberek manapság már nem barátkoznak annyit egymással a Facebookon. Az iPhone-ra talán egy évtized múlva már nem lesz szükség. A Google-keresések pedig a világ egyik legnépszerűbb okostelefonján egyre csökkennek.

Ez volt néhány szokatlanul őszinte beismerés a Meta és a Google elleni két különálló trösztellenes perből. Ritka elismerés volt ez a technológiai vezetők részéről, hogy az egykor élenjáró termékek, amelyekre cégeik alapultak, egy nap elveszíthetik jelentőségüket. A Szilícium-völgy büszke az innovációra, a változásra és a „következő nagy dolog” folyamatos keresésére. A relevanciáért folytatott verseny állandó. Ezek a beismerések mégis aláhúzzák a technológiai óriások növekvő nyomását a mesterséges intelligencia és az új közösségi médiaalkalmazások jelentette új fenyegetések közepette - és azt, hogy milyen gyorsan lemaradhat bármelyik termék.

Az elmúlt két évtizedben a fenti három techóriásnak hatalmas szerepe volt a modern web kialakításában. A Google keresőmotorja az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején annak a rendszerének köszönhetően diadalmaskodott, amely a találatokat a relevancia és a fontosság alapján rangsorolta, ahelyett, hogy témák szerint rendezte volna őket. A Meta, a Facebook anyavállalata pedig nagyrészt felelős azért, hogy a közösségi platformok a kedvelések, kommentek és egyéb interakciók függőséget okozó táplálékává váltak. Mindkét tendenciát az okostelefon táplálta, amely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy szinte bárhonnan hozzáférjenek ezekhez a szolgáltatásokhoz, és amelynek az Apple 2007-ben az első iPhone-nal megteremtette a feltételeit.

E termékek sikere az Apple-t, a Google-t és a Metát megavállalatokká katapultálta. A bírósági tanúvallomások során azonban a vezetők jelezték, hogy a fogyasztók kezdik elveszíteni érdeklődésüket néhány olyan dolog iránt, amelyekre a Facebook és a Google eredetileg készült. Eddy Cue, az Apple szolgáltatásokért felelős vezető alelnöke a múlt héten elárulta, hogy a múlt hónapban először csökkentek a Google-keresések a cég készülékein. E megjegyzéseket az igazságügyi minisztérium Google elleni trösztellenes perében tett tanúvallomása során tette. (A Google dollármilliárdokat fizet azért az Apple-nek, hogy a Safari böngészőjén az ő keresőmotorja legyen az alapértelmezett).

Ez egy újabb jele annak, hogy a fogyasztók a hagyományos keresőmotorok egyes feladatainak ellátására a mesterséges intelligenciával működő chatbotok felé fordulhatnak. A Gartner piackutató cég becslése szerint a keresőmotorok forgalma 2026-ig 25%-kal fog csökkenni, mivel a fogyasztók az MI-eszközök felé fordulnak. A Google közleménye szerint "általános lekérdezés-növekedést tapasztal a keresésben”, és ez magában foglalja „az Apple eszközeiről és platformjairól érkező összes lekérdezés növekedését”.

A Meta is azt látja, hogy a fogyasztók eltávolodnak az eredeti felhasználási céltól: az ismerősök hozzáadásától és a tartalmak megosztásától. "Különösen a Facebookon csökken az a mennyiség, amelyet az emberek megosztanak a barátaikkal” - mondta Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója az FTC, azaz a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság által indított trösztellenes per áprilisi tárgyalásán. "Még az emberek által hozzáadott új barátok száma is csökkent. De nem ismerem a pontos számokat." Ehelyett Zuckerberg azt mondta, hogy a vállalat nagy fellendülést tapasztalt a közvetlen üzenetek terén.

Zuckerberg megjegyzései azért hangzottak el, mert kutatások szerint a Facebook a fiatalabbak körében lemarad más online platformok mögött. A Pew Research Center decemberi jelentése szerint a Facebook használata az elmúlt 10 évben visszaesett, és a tizenévesek mindössze 32%-a mondta, hogy használja a Meta korábbi névadó közösségi hálózatát. Ehhez képest 2014-ben és 2015-ben ez az arány 71% volt, bár a tizenévesek még mindig gyakran használják az Instagramot.

A Meta agresszívan alakította alkalmazásait, hogy lépést tartson az új trendekkel. A Facebooknak 2013-ban nem sikerült megvásárolnia a Snapchatet, de körülbelül három évvel később bevezette saját alternatíváját Instagram Stories néven. Az Instagram Reels néven ismert rövid formátumú videó feedje 2020-ban jött, hogy felvegye a versenyt a TikTokkal, és Zuckerberg a vallomásában elmondta, hogy manapság a videós tartalmakkal töltik a legtöbb időt az emberek a Facebookon.

Még az iPhone is veszélybe kerülhet, a következő évtizedben elveszítheti a népszerűségét, mondta az Apple egyik vezetője. "Lehet, hogy 10 év múlva már nem lesz szükséged iPhone-ra, bármilyen őrültségnek is hangzik” - mondta Cue, az Apple vezetője a Google-perben a tárgyalóteremben tett vallomása során. Az International Data Corporation adatai szerint 2025 első negyedévében a globális okostelefon-szállítások 19 százalékával az Apple iPhone a világ második legnépszerűbb okostelefon-márkája. Az Apple a többi technológiai óriáscéggel együtt próbálja kitaláni, hogy mi következik ezután.


A válasz pedig egy olyan okosszemüveg lehet, amely a mesterséges intelligenciát használva elemzi a körülöttünk lévő világot, hogy anélkül hajtson végre feladatokat, hogy a telefonért kellene nyúlnunk - erre a vízióra fogadkozik a Meta, a Samsung és a Google is. Zuckerberg vallomásában elmondta, hogy szerinte a fogyasztók előbb-utóbb „okosszemüvegeken és hologramokon” keresztül fognak interakcióba lépni a tartalmakkal, megszüntetve annak szükségességét, hogy egy „világító téglalapot” használjanak a digitális platformokhoz való hozzáféréshez. Az Amazon eszközökért és szolgáltatásokért felelős vezetője, Panos Panay szintén nem zárta ki egy a Meta által kínálthoz hasonló, kamerával felszerelt Alexa-szemüveg lehetőségét. Az Apple is úgy véli, hogy a számítástechnika következő lépése egy az arcon viselhető eszköz lesz, amint azt a 3500 dolláros Vision Pro is mutatja, ami előfutára lehet az Apple riválisai által piacra dobandó intelligens szemüvegeknek.

Ugyanakkor a fogyasztók már nem frissítik olyan gyakran a telefonjaikat, mivel a mobileszközök már nem változnak évente drámaian. Az emberek ma még továbbra is az Instagramot görgetik és a Google keresőbe gépelnek be kérdéseket az iPhone-jukon. A változás pedig jó dolog az ilyen vállalati óriások számára: így megmutathatják a Wall Streetnek, hogy van még helyük a növekedésre, miközben a törvényhozóknak szóló érveiket is erősítik, hogy kemény versennyel kell szembenézniük. Ami azonban változik, az az, hogy a 2000-es és 2010-es évek elején uralkodó technológiai vállalatoknak talán egy kicsit keményebben kell küzdeniük, hogy az élen maradjanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!