Berta Sándor

Finoman szólva sem a biztonság volt az első a Boeing 787-esek gyártásánál

A Dreamlinerek elmúlt másfél évtizede korántsem nevezhető sikertörténetnek.

A Boeing 2007 júliusában mutatta be a 787 Dreamlinert, amely már 2013-ban sorozatos, főként elektromos meghibásodásokat szenvedett el és akkumulátor problémákkal küzdött, majd 2014 elején többször is csődöt mondtak a fedélzeti számítógépei. Ezt követte a 2015-ben felfedezett szoftverhiba, amely a generátorvezérlő egység kieséséhez vezethetett, mert egy belső számláló 248 nap után "túlcsordult". 2020 áprilisában pedig kiderült, hogy legkésőbb 51 naponta újra kell indítani a repülőgépek fedélzeti rendszerét, különben - egy programhiba miatt - a pilóták számára félrevezető jelzések jelenhetnek meg a képernyőkön. Tavaly júliusban egy felfedezett gyártási hiba miatt leállították a Boeing 787 Dreamlinerek kiszállítását.

Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) most közölte, hogy a Boeing már "az elkövetkező napokban" újraindíthatja a 787-es Dreamliner repülőgépek szállítását, miután "minden szükséges változtatást" megtett azért, hogy a jármű megfeleljen a tanúsítási előírásoknak. Az ügynökség tájékoztatása szerint lépéseket tettek a minőség javítására és garantálják azoknak a dolgozóknak az autonómiáját, akik biztosítják a Boeing összeszerelő sorain a szabályozásnak való megfelelést. Az FAA minden egyes repülőgépet megvizsgál, mielőtt kiadná a légialkalmassági bizonyítványt.

A Boeing és az FAA nem hozta nyilvánosságra, hogy a szabályozó hatóság milyen konkrét hibákat kifogásolt. Amerikai médiajelentések szerint a hibák között szerepeltek a farok problémái és a Dreamliner törzsének felhasadása. A gondok kiszűrése és megoldása miatt a már leszállított gépeket is ellenőrizték. Az FAA bírálta a társaság belső minőség-ellenőrzését és felügyeletét is. A Boeing a közleménye szerint megerősítette biztonsági kultúráját, és azon munkálkodott, hogy „a legyártott, le nem szállított repülőgépek megfeleljenek a szigorú mérnöki és tanúsítási szabványoknak, még akkor is, ha ennek nincs azonnali biztonsági hatása”. Idén a vállalat azt mondta, hogy a gyártási fejlesztések célja annak biztosítása, hogy az újonnan épített repülőgépek "ne igényeljenek további ellenőrzéseket és utómunkálatokat".

A Boeing a szállítás leállása után jelentősen visszafogta a termelést, de azt most lassan újra fel fogja pörgetni. A széles törzsű utasszállítókra még mindig több mint 400 nyitott megrendelés van leadva. A fejlesztési program 2004-es kezdete és a 2011-es első átadás óta a Boeing eddig valamivel több mint 1000 darabot szállított le a Dreamlinerből. A légitársaságok mindenesetre örülnek a hírnek, a Lufthansa például az első két "Dreamlinerét" várja. A cég 2027-ig összesen 32 repülőgépet kap a típusból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gameair #5
    Pontosan így történt... szomorú de manapság minden szinten ez van...
    Érdemes megnézni az erről készült dokumentum filmet.
    Netflixen fent van:
    https://www.imdb.com/title/tt11893274/
  • Agyturbinikusz #4
    If you want circus, exalt the clowns.

    És meg is kapták.
  • kvp #3
    Erdekes, hogy pontosan igy bukott el a MD is, ahonnan a vezetes jott. (A vezetes atvetelenek oka pedig a vezetok korrupcios beagyazottsaga volt az amerikai vedelmi piacon...) Dupla ongol a Boeing reszerol.
  • Sequoyah #2
    Van elemzes arrol hogy mi is tortent.
    Nagyon nagy vonalakban annyi volt hogy a Boeing felvasarolta egy kisebb, elbukott versenytarsat, de ezt ugy sikerult osszehozniuk, hogy ennek a kisebb cegnek a vezetese kotott ki a Boeing vezetesenel, es szepen atvettek a teljes iranyitast.

    Ezen felul mig elotte sok manager a mernokok kozul kerult elo, utana mar tisztan penzugyi hatteru emberek kerultek az osszes magasabb pozicioba, mernoki szakertelem nelkul. Nekik pedig a kovetkezo negyedeves penzugyi jelentes szamitott csak, hogy a reszveny-arak felfele menjenek. Az hogy 10 ev mulva mi lesz, milyen karokat szenvednek, az kit erdekel.
    Hat most itt vagyunk 10 ev mulva, es latjuk mi van hosszutavon, ha fontos alapveto fejleszteseken sporolnak...
  • lipovics #1
    Boeing szépen leírta magát az elmúlt évtizedben.