Berta Sándor

Baleset miatt jegelik a Toyota tokiói robotbusz-projektjét

Az eset után azonnal leállították a programot.

A japán gyártó még 2018-ban álmodta meg a többfunkciós robotjárművét. Az e-Palette nem csupán egy elektromos gépkocsi, hanem lehet minibusz, guruló iroda, orvosi szoba, játékszoba vagy szerviz, valamint szállítóautó is. Az első modelleket a tokiói nyári olimpiai játékokon helyezték üzembe.

A 2020. évi tokiói nyári paralimpiai játékok során az atlétikai faluban az egyik e-Palette mindössze 1-2 kilométer/órás sebességgel haladt át az egyik gyalogátkelőhelyen, amikor Aramitsu Kitazono japán dzsúdós oldalról nekiment. A rosszul látó paralimpiai atléta karcolásokat és vágásokat szenvedett el, s ezért nem tudott elindulni a 81 kilogrammos súlycsoport küzdelmeiben. Akio Toyoda, a Toyota első embere kijelentette, hogy nagyon sajnálják az eseményt és azt, hogy számos emberben aggodalmat keltett, ezért azonnal leállították a szolgáltatást. A menedzser szerint az eset megmutatta, hogy az autonóm járművek még nem alkalmasak a normális közúti közlekedésre.

A CNN rámutatott, hogy a baleset időpontjában a robotbuszt manuálisan vezette valaki. A sofőr a helyi rendőrségnek azt nyilatkozta, hogy látta a sportolót, de remélte, hogy észleli a veszélyt, amikor az e-Palette elindult és nem lép le az úttestre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • RJoco #12
    Engem az sokkal jobban zavar, hogy egy látás korlátozottat senki nem kísért át a gyalogátkelőn.
    Pedig nagyon jól látható, hogy annyira rossz a látása, hogy egy ekkora járművet sem vészre. Nem is értem, hogy akart verekedni.
    Sántít az egész.
  • kvp #11
    Elutni = a jarmu nem volt leparkolva, lassan, de mozgasban volt. A nagyobb problema tovabbra is az, hogy kiderult nincs benne semmilyen onvezeto rendszer. Ez PR szempontbol katasztrofalis a ceg szamara. A leallassal valoszinuleg azt akarjak elkerulni, hogy az ujsagirok korbevideozzak a jarmuveket, annak bizonyitasara, hogy egyaltalan nem kepesek az onvezetesre.

    Ez kb. olyan volt mint amikor az Asimo-krol kiderult, hogy egyszeru tavvezerelt robotok es vegig motion capture ruhaba bujt emberek iranyitottak oket feedback nelkuli master-slave kapcsolaton at. (kvazi mint egy taviranyitos autot) A legtobb amit autnom modon kepesek voltak az sotetszurke padlon mozgo feher ruhas emberek es elenkpiros butorok elkerulese a felulnezeti kamerakep alapjan. Erre (es sokkal tobbre) egy altalanos iskolai szintu robotfocis csapat robotjai is kepesek.

    Sajnos a japan fejlesztesek nagyon messze vannak a valosagtol es csak PR lepeskent tekintenek az automatizaciora. Pl. az emberi felugyelet melletti onvezeto vonatokkal 2019-ben kezdodtek a kiserletek. Magyarorszagon 1990-ban telepitettek az elso ilyen rendszert (AVR) a 3-as metron es 2014 ota teljes onvezetes van a 4-es vonalon (Siemens Trainguard MT). Az elso ilyen rendszerek egyike volt az 1985-os Vancouver Skytrain (Seltrac). Japan csak ebben kozel 40 ev lemaradasban van a vilagtol, pedig a technologia adott es Japanban is ismert. A fukushimai balesetnel kenytelenek voltak amerikai segitseggel izraeli robotokat venni a baleset helyszinenek felderitesere, ugyanis az orszagon belul nem volt egyetlen mukodo megoldas sem (se kereskedelmi, se egyetemi, se katonai fejlesztes).

    CNC, hegesztorobotok? A dehogy:
    https://www.youtube.com/watch?v=FZNFsbDDOPs
  • lammaer #10
    Egyetértek.. egyáltalán az "elütni" kifejezést nem értem, amikor oldalról nekimegy a gyalogos a járműnek... :)
  • duke #9
    Baromság. Ennek aztán semmi köze az önvezeteshez. Aki ennyire rosszul lat, hogy 2-vel halado busznak nekimegy az barminek nekimegy. Es azt sem ertem hogy tudott ettol annyira megserulni, hogy indulni sem tudott. Ez miatt kar volt leallitani. Tok mindegy ki vezetett, mert megis mit tudott volna tenni a busz, elugrik, elrepul ? Ez a hulyeseg csucsa, nem lehet minden jarmure szirenat meg villogot szerelni mint egy mentoautora.
  • cateran #8
    Ez a csoka nem rosszul lat, hanem vak....es suket....Masreszt nezem a videokat es jezuskati...mekkora atveres
  • kvp #7
    "A másik dolog, hogy ha ember vezette akkor miért az önvezetés hgibájának irják , ha a rendszer müködésképtelen állapotban volt a baleset idején."

    Mert a baleset miatt kiderult, hogy nincs is bennuk onvezeto rendszer. Nagyon kellemetlen ha egy ceg lebukik, hogy az elvileg regota fejlesztett megoldasuk csak egy PR fogas es nincs mogotte technologia.

    ps: Az osszes elerheto videoban (meg a ceg altal felrakottakban is) ember vezeti oket, sot meg az ajto nyitas-zaras is teljesen manualisan tortnik, a vezetoallas helyett egy kulon fali konzolrol (Japanban a vasuton ez a megszokott). A legtobb lift ma mar kepes magatol ajtot nyitni es zarni, de pl. az itthon szazszamra hasznalt svajci flirt motorvonatok meg a rampat is kepesek maguktol kirakni. A jarmu lathatoan nem kepes onvezetesre, meg annyira sem mint egy bena tesla vagy fek aszisztenses bmw.

    https://www.youtube.com/watch?v=BVAeT8CEE0E
    https://www.youtube.com/watch?v=COezvM-86W4
  • M2 #6
    Tiltsák be az álló és/vagy 1-2 km/h sebességgel haladó járműveket! Akio Toyoda is jobban szeretné, ha az ilyen fogyatékosokat inkább 70 km/h sebességgel csapná el egy emberi sofőr, mert a természetes evolúció őszinte híve.
  • repvez #5
    egyrészt mindenképp rossz reklám ha balesetezik egy ilyen robot autó.
    És az még megint egy érdekes dolog, hogy mégha manuális modban is vezette valaki attól még a vezetés segitő rendszereknek müködniuk kellene, ugy mint az utközés figyelmeztetés vagy a vészfékezés. Ezek már most is müködnek a nem önvezetö autökban is vagy lealább is benne vannak.


    A másik dolog, hogy ha ember vezette akkor miért az önvezetés hgibájának irják , ha a rendszer müködésképtelen állapotban volt a baleset idején.
    ÉS 1-2km per oránál azért nem sérüól meg senki olyan nagyon ,hogy egy egész fejlesztést kukázni kelljen miatta, max megnézni, hogy a kialakitása a kocsinak milyen és azon változtatni, hogy ne tudjon megvágni senkit sem.
    Mert ennyi erüvel akkor is megvágta volna magát ha csak neki megy az állo jármübe mert egy átlagos ember is 3-4km/h val gyalogol.

    Sose fogom megérteni, hogy miért ulnek az emberek forditva a lovon és miért egy figyelmetlen ember miatt hátráltatják a technologiát vagy szuntetnek meg egy fejlesztést.
    Ahelyett ,hogy kiállnának és azt mondanák, hogy igen figyelmetlen voltál örülj neki, hogy nem egy villamos elé léptél le , igaz a mi jármüvünk is kisérleti tesztelés alatt van , de azért csináljuk , hogy legközelebb ilyen ne forduljon elö.

    Nem ehelyett mindent leállitanak egy ember kis sérulése miatt.
  • t_robert #4
    Vélhetően nem ember vezette, csak ült benne emberi felügyelet. Erre utal, hogy 1-2 km/h sebességgel halad át éppen a zebrán mikor oldalról neki ment a fickó. Egy ember vezette jármű ennél gyorsabban menne át egy zebrán...
  • takysoft #3
    "A CNN rámutatott, hogy a baleset időpontjában a robotbuszt manuálisan vezette valaki."

    Gyerekek, azért ezt apróbetűbe :D