SG.hu

Szűk mocsár a magyar e-kereskedelem

A tizmilliós Magyarország harmada van csak az online korban, néhány kereskedő uralja a teljes piacot és köztük borzasztó erős árharc van a kevés vásárlóért.

Két hete publikálta a legnagyobb magyar webáruházak listáját a GKI Digital, ennek kapcsán tartott háttérbeszélgetést a nyertes Extreme Digital, és elemezte a magyar piacot Madar Norbert, a GKI üzletágvezetője. "Semelyik cég nem közli hivatalosan az eredményeit, ezért nekünk is nagyon nehéz volt meghatározni az egyes cégek online árbevételét. Negyedévente gyűjtjük az adatokat a kereskedőktől, és januárban újra megkérdezzük az egész éves teljesítményt. A toplistán is nem egy olyan szereplő van akinél nem jön ki a matek, azaz a negyedéves számok összeadva nem azonosak az év végivel. A saját bevalláson túl mérlegadatokkal és az Árukereső számaival korrigáltuk az eredményt, szóval nem egyszerű egy ilyen listát összerakni."

Elmondta, hogy míg az online kereskedők a robbanást várják és az offline szféra a bezárástól tart, addig a beszállítóknak kvázi mindegy hol kerül eladásra az árujuk, de pont ezért sokkal nehezebben reagálnak a piaci változásokra, például nem fordítanak figyelmet saját dedikált értékesítési csatorna nyitására. "Mindenkinél máshol van a mérleg nyelve. Tíz téma kapcsán megkérdeztük a magyar lakosságot, hogy egy képzeletbeli potmétert mennyire tolnának el a hagyományostól az online irányába egyes termékcsoportoknál. Ez alapján egyértelmű, hogy például mindenki GPS-szel navigál vagy a fényképeit nem lapozgatós albumban, hanem az interneten tárolja. Azonban a vásárlás a lista legvégén szerepel, azaz a magyarok inkább a boltban vásárolnak."


Kiemelte, hogy a sokak által várt robbanás bekövetkezte attól függ, hogy mikor készteti valamilyen katalizátor az embereket a váltásra, például hogy lecserélje a könyvespolcát egy e-könyvre, vagy valamilyen impulzus hatására a bolti vásárlást feladva online oldja meg azt. Világszerte egyébként a könyv/film/zene online eladásai már rég lehagyták az offline boltokat, és az e-kereskedelem összességében a forgalom nyolc százalékáért felel. Ezzel szemben Magyarországon ez az érték ennek fele, 3,9 százalék, és a teljes magyar online kiskereskedelmi forgalom alig 310 milliárd forint. (Szolgáltatások - repülőjegyek, szállásfoglalás stb. - nélkül.) Ez 30 millió tranzakcióból áll össze kb. 2,8 millió ember által, akik többségében vidékiek, de a 27% budapesti felel a rendelések 41 százalékáért. Fizetés terén nagyon konzervatívak vagyunk, a rendelések háromnegyede utánvétes, egy vásárlás átlagos összege 12 ezer forint.


"A toplistában 600 céget rangsoroltunk, de a piac 35 százalékát 10 kereskedő dominálja. Ha valamelyik bevezet egy új szolgáltatást, valamilyen innovatív megoldást, akkor a többiek lemásolják, mert érdekük az elsőket követni. A tavalyi bővülés 18 százalék volt, de ez lassul, robbanás helyett konszolidáltabb növekedésbe fog átváltani, és a következő három évben inkább a 15 százalék körül fog mozogni. Azért sem várható drasztikus növekedés, mert már most az online vásárlók több, mint fele 40 év feletti és az új belépők aránya 8 százalék, azaz egyszámjegyű."

"A 2,8 millióból soha nem lesz 5 millió vásárló, abból kell főzni ami van. Kereskedőként, beszállítóként, marketingesként, tehát minden szempontból nem azon van már a hangsúly, hogy szőnyegbombázva megpróbáljunk minél több embert online vásárlásra csábítani, hanem azokat, akik már egyszer-kétszer vásároltak rávenni arra, hogy vásároljanak ötször-hatszor, és mindegyik csoportjukat másképp kell megszólítani. Magyar sajátosság az alacsony szabadon elkölthető jövedelem, hűtőt nem akkor veszünk amikor van pénzünk, hanem amikor elromlik és vennünk kell" - mondta Madar Norbert.


"Hogy pozitívumot is mondjak, Magyarországon európai uniós szinten is nagyon szigorúak már a fogyasztóvédelmi szabályok, amikkel a fogyasztók szerencsére nem élnek vissza, az elállás 1% a teljes piacon. Gyorsan terjednek a fejlett fizetési megoldások, alacsony a kamatkörnyezet, és jövőre jönnek a választások. Megérett a magyar piac az utánvét csökkentésére, ha valaki előre nem akar fizetni akkor többe fog kerülni neki a kosár. Eltűnik a korlátlan ingyenesség, ami a tavalyi évet jellemezte, hogy mindenki mindent ingyen szállít ki értékhatártól függetlenül. Ez nyilván jó volt a vásárlónak, de nem tett jót se a kereskedőnek se a szállítóknak."


Jövendölése szerint a közeljövő jelszavai a perszonalizáció és a digitalizáció lesz, azaz a kereskedők személyre szabott ajánlatokkal fognak előállni és megpróbálják lehetővé tenni, hogy minden egy helyen, náluk legyen megoldható. A mobil terjedése növeli az impulzusvásárlást, fel kell készülni arra, hogy az emberek a szabadidejükben a kanapén fekve vesznek dolgokat. A gyorsaság létfontosságú lesz, a kétnapos szállítás már ma sem versenyképes; az utalási idő 2019-től két óráról két másodpercre csökken, ezzel párhuzamosan elvárás lesz, hogy a délig megrendelt dolgoknak este hatkor már egy a fogyasztóhoz közeli automatában kell majd lenniük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • asgh #4
    Az elemzésből valahogy kimaradt a lényeg:
    1. A magyar online kereskedelmet a röhejesen magas szállítási díjak fogják vissza. Amíg aliexpressről egy 2 dolláros cuccot is megéri megrendelni, mert ingyen kihozzák, addig egy magyar webshopból ugyanazt a terméket ugyanaz a postás 1500 forintért hozza ki + 500ft utánvét.
    2. A magyar kereskedelem hitelessége nulla. Bármilyen vita (pl. elveszett, megrongálódott, hiányos csomag) esetén az egyetlen biztosíték, ha addig a pénz a zsebedben marad, amíg meg nem győződsz róla, hogy a termék hiánytalanul megérkezett. Ezzel szemben pl. az amazonnak 30 napig bámit visszaküldhetsz, ha hibás a cucc, akkor még a postaköltséget is ők állják, ezért nálunk külön fizetni kell. Ha a csomagod elveszik - azaz a tracking alapján nem tudják _ők_ bizonyítani, hogy átvetted -, akkor zokszó nélkül visszautalják a pénzt.
    3. Garancia. Hiába erősek a magyar jogszabályok, szarnak rá, mert perelj, ha tudsz. Egy korábbi munkahelyemen pl. egy sony erősítőt vettünk, elromlott, visszavittük garanciába, mire adtak helyette egy másikat, amin nem volt hdmi bemenet. Mondtuk, hogy ez nekünk nem lesz jó, erre az volt a válasz, hogy a garanciális terméket már nem gyártják, ez a cserekészülék, ha nem tetszik, lehet perelni. A főnök akart is, de a cég jogásza lebeszélte, mert többszörösébe került volna a per, mint maga a cucc.
  • ostoros #3
    The emperor protects!
  • bandypappa #2
    A másfél csillagos értékelés árgépen se véletlen.
    És még: skulls for the skull throne!
  • silverchain #1
    Extreme digital? Rendel tőlük az ember, kiderül, hogy nincs készleten, 4 hétig szállítgatják egyik boltból a másikba a terméket, majd törlik a megrendelést a "vásárló kérésére" címszóval, de én nem is kértem a törlést. Kicsit aljas húzás.