Berta Sándor
Az élelmiszerek többségét online fogjuk rendelni
Bármennyire is előtérbe kerül a jövőben az internetes élelmiszerbeszerzés, a boltok nem fognak eltűnni.
A jövőben az emberek kizárólag a friss élelmiszerekért mennek majd el a szupermarketekbe és már nem kell sok időnek eltelnie az önálló bevásárlólisták megjelenéséig sem - legalábbis erre számít Antonio Krüger, a Saar-vidéki Egyetem professzora. A szakember a Német Mesterséges Intelligencia Kutató Központ (DFKI) Innovatív Kiskereskedelmi Laboratóriumának igazgatójaként is dolgozik és a csapatával olyan számítógépes rendszereket fejleszt, amelyek a jövőben támogathatják az üzletekben a vásárlókat és ez eladókat.
"Jelenleg én is boltban vásárolok, mert az online kereskedelmi ajánlatok egyszerűen nem elég rugalmasak, de csak idő kérdése ennek megváltozása. Az emberek kényelem iránti igényét nem szabad lebecsülni. 30 év múlva olyan szolgáltatások lesznek, hogy összességében az élelmiszereink 80 százalékát fogják kiszállítani. A többit a minőségi vásárlások teszik majd ki, például a piacokon vagy a friss élelmiszerekre specializálódott szupermarketekben. A késztermékeket közvetlenül a piacon fogják előállítani, míg az üzletek kisebbek lesznek.
A friss élelmiszerekre való igény mindig meglesz. A friss húsok és sajtok ma sokkal keresettebbek, mint tíz évvel ezelőtt. Ahhoz azonban, hogy az új típusú vásárlás megvalósulhasson, szükség lesz dinamikus bevásárlólistára. A rendszer mérni fogja a vásárlási igényeket és a tapasztalatai alapján minden héten előre fogja jelezni, hogy kinek mire lesz szüksége. Vagy a másik lehetőség, hogy a rendszer heti bevásárlólistát javasol majd, amelyet - némi változtatás után - elég lesz mindig jóváhagyni. A jövő kérdése az, hogy a háttérben dolgozó algoritmus mennyire jól fog működni" - jelentette ki Antonio Krüger.
A professzor hozzátette, hogy bár az online kereskedelemben nagy potenciál van a napi élelmiszerek beszerzése szempontjából, de a vásárlók néha különlegességeket is szeretnének venni. Az interneten azonban senki sem garantálhatja számukra a megfelelő minőséget. Minél különlegesebb egy adott élelmiszer, annál valószínűbb, hogy azt az emberek a helyszínen fogják megvásárolni.
A következő 10 évben elsősorban az élelmiszerek besorolása változhat meg. Ez alatt azt kell érteni, hogy most az eladó áruházlánc dönt arról, hogy mikortól ad olcsóbban egy terméket, míg a jövőben egy számítógépes rendszer segíthetne ebben, mivel tudná, hogy mi az, amit sürgősen el kell adni és ezért automatikusan levihetné az adott élelmiszer árát. Ez könnyen megvalósítható a számos helyen már használt elektronikus ártáblák segítségével.
"Amennyiben az olyan megoldások, mint a Google Glass elterjednek, akkor lehetővé válhat akár az egyes termékek összehasonlítása is különböző szempontok alapján. Ez befolyásolja majd a vásárlási döntéseinket. Természetesen fennáll a veszélye annak, hogy visszaélések történhetnek a felhasználók adataival, hiszen a vásárlók nagyon sok dolgot árulnak el magukról. Amennyiben valaki ismeri az emberek pontos fogyasztási szokásait, akkor talán többet is tud az illetőről, mint amit a Google tud kiolvasni az online magatartásából. Azonban az ügyfelek bizalmát csak egyszer lehet eljátszani, anélkül az üzleti modellek összedőlnek" - hangsúlyozta a szakember..
A jövőben az emberek kizárólag a friss élelmiszerekért mennek majd el a szupermarketekbe és már nem kell sok időnek eltelnie az önálló bevásárlólisták megjelenéséig sem - legalábbis erre számít Antonio Krüger, a Saar-vidéki Egyetem professzora. A szakember a Német Mesterséges Intelligencia Kutató Központ (DFKI) Innovatív Kiskereskedelmi Laboratóriumának igazgatójaként is dolgozik és a csapatával olyan számítógépes rendszereket fejleszt, amelyek a jövőben támogathatják az üzletekben a vásárlókat és ez eladókat.
"Jelenleg én is boltban vásárolok, mert az online kereskedelmi ajánlatok egyszerűen nem elég rugalmasak, de csak idő kérdése ennek megváltozása. Az emberek kényelem iránti igényét nem szabad lebecsülni. 30 év múlva olyan szolgáltatások lesznek, hogy összességében az élelmiszereink 80 százalékát fogják kiszállítani. A többit a minőségi vásárlások teszik majd ki, például a piacokon vagy a friss élelmiszerekre specializálódott szupermarketekben. A késztermékeket közvetlenül a piacon fogják előállítani, míg az üzletek kisebbek lesznek.
A friss élelmiszerekre való igény mindig meglesz. A friss húsok és sajtok ma sokkal keresettebbek, mint tíz évvel ezelőtt. Ahhoz azonban, hogy az új típusú vásárlás megvalósulhasson, szükség lesz dinamikus bevásárlólistára. A rendszer mérni fogja a vásárlási igényeket és a tapasztalatai alapján minden héten előre fogja jelezni, hogy kinek mire lesz szüksége. Vagy a másik lehetőség, hogy a rendszer heti bevásárlólistát javasol majd, amelyet - némi változtatás után - elég lesz mindig jóváhagyni. A jövő kérdése az, hogy a háttérben dolgozó algoritmus mennyire jól fog működni" - jelentette ki Antonio Krüger.
A professzor hozzátette, hogy bár az online kereskedelemben nagy potenciál van a napi élelmiszerek beszerzése szempontjából, de a vásárlók néha különlegességeket is szeretnének venni. Az interneten azonban senki sem garantálhatja számukra a megfelelő minőséget. Minél különlegesebb egy adott élelmiszer, annál valószínűbb, hogy azt az emberek a helyszínen fogják megvásárolni.
A következő 10 évben elsősorban az élelmiszerek besorolása változhat meg. Ez alatt azt kell érteni, hogy most az eladó áruházlánc dönt arról, hogy mikortól ad olcsóbban egy terméket, míg a jövőben egy számítógépes rendszer segíthetne ebben, mivel tudná, hogy mi az, amit sürgősen el kell adni és ezért automatikusan levihetné az adott élelmiszer árát. Ez könnyen megvalósítható a számos helyen már használt elektronikus ártáblák segítségével.
"Amennyiben az olyan megoldások, mint a Google Glass elterjednek, akkor lehetővé válhat akár az egyes termékek összehasonlítása is különböző szempontok alapján. Ez befolyásolja majd a vásárlási döntéseinket. Természetesen fennáll a veszélye annak, hogy visszaélések történhetnek a felhasználók adataival, hiszen a vásárlók nagyon sok dolgot árulnak el magukról. Amennyiben valaki ismeri az emberek pontos fogyasztási szokásait, akkor talán többet is tud az illetőről, mint amit a Google tud kiolvasni az online magatartásából. Azonban az ügyfelek bizalmát csak egyszer lehet eljátszani, anélkül az üzleti modellek összedőlnek" - hangsúlyozta a szakember..