Gyurkity Péter

Rossz irányba néznek a napelemek 

Szakemberek szerint a déli helyett nyugati irányban lenne optimális a panelek alkalmazása.

Ahogy egyre több háztartásban, egyre több épület tetején bukkannak fel az elektromágneses sugárzást villamos energiává átalakító napelemek, gyakrabban hangzik el kritika azok felhasználásával, egészen pontosan elhelyezkedésükkel és irányukkal kapcsolatban. A tengerentúlon számos energetikai szakember emeli fel hangját a nyugati irány optimális mivolta mellett, amely országos szinten jobb választás lenne.

Ezzel kapcsolatban rögtön érdemes leszögezni, hogy (természetesen) nem véletlenül esett az eredeti választás a háztetők déli oldala mellett. Ennek révén a háztartások már a korai óráktól elkaphatják a délkeleten kelő Nap sugarait, ezt pedig egészen a délnyugati irányban történő napnyugtáig folytathatják, amivel a lehető legtöbb áramot generálják, így pedig a felesleget a hálózatnak átadva még némi pénzt is kereshetnek az általuk fel nem használt mennyiségen. Ez a gyakorlat azonban komoly hátrányokkal is jár, amelyek különösen hosszú távon üthetnek vissza, a szakemberek pedig úgy vélik, hogy a napelemek nyugati oldalon történő elhelyezésével sokkal jobban járnánk, ez utóbbi megoldással ugyanis a nap középső és kései szakaszában generálnánk áramot, éppen amikor a legjobban szükség van arra.


A jelenleg elterjedt, széles körben alkalmazott déli irányultság legfőbb problémája, hogy komoly terhet ró azon erőművekre, amelyekre szintén szükség lesz a szénmentes energiatermelés globális szinten való megerősödéséhez, ezen trend folytatásához. Ez a legsúlyosabban az atomerőműveket érinti, amelyek szigorú menetrend szerint, egy állandó szinten működnek, és mivel a csúcsidőszakon kívül megtermelt napenergiával (az itt keletkező felesleggel) nem tudnak versenyezni, a nap bizonyos szakaszaiban nem gazdaságos a termelés folytatása – márpedig a területtel foglalkozó szakemberek egyetértenek abban, hogy a nukleáris energia minden ellenkező híreszteléssel szemben továbbra is komoly szerepet tölt majd be az ágazatban.

A csúcsidőszakban azonban – többek között a légkondicionálók miatt – szükség van a termelés fokozására, amit a legkönnyebben és leggazdaságosabban a gáz-, valamint szénerőművekkel tudunk elérni, így ezek súlya marad meg, illetve nő tovább. A nyugati oldalon történő elhelyezéssel ezt a csúcsidőszakot tudnánk tisztábbá varázsolni a napelemekkel, amelyek így nem okoznának komoly károkat a már említett atomerőműveknek a hálózattal szemben kisebb igényeket támasztó egyéb napszakokban. A mostani gyakorlat nem ezt szolgálja, mi több, éppenséggel még nagyobb teret ad a leváltani kívánt szénerőműveknek, ami idővel a visszájára üthet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gforce9 #30
    A forgatómotor vezérléséhez minek kéne bármilyen hókuszpókusz? Egy óra kell hozzá meg egy algoritmus, ami a föld helyzetéhez képest megadja, hogy merre jár a nap. Telepítésnél egy gps koordináta bepötyögése+egy óra beállítás és kész. Lehet nem így működnek a forgatómotorok, de így gondolom logikusnak. A megtermelt áram mennyisége más okból is változhat (pl felhő, köd, rászart egy csapat galamb, stb. :) ), az alapján megmondani, hogy forgatni kell e vagy nem szerintem igencsak nehézkes :)
  • Elmin #29
    "Kulonben meg nem egy nagy kaland kell ket fenyerzekelo 90 fokban elforgatva egymashoz delnek betajolva a kozepvonala (45 fok 45 fok) , es akar egy kis progi ami osszehasonlitja az ertekeket aztan mehet a moka egy forgatoval. Kb ennyi ezt szabadalmaztatni...kb 5 percet gondolkodtam rajta :)"

    Ezt a telepítéseknél már megoldották.
    A hozzá adott program valós időben figyeli a megtermelt áramot, és azáltal pontosan tudja vezérelni a forgatómotort.
  • Agyturbinikusz #28
    Napraforgonak hivjak es sokmillio eves technika :)

    Kulonben meg nem egy nagy kaland kell ket fenyerzekelo 90 fokban elforgatva egymashoz delnek betajolva a kozepvonala (45 fok 45 fok) , es akar egy kis progi ami osszehasonlitja az ertekeket aztan mehet a moka egy forgatoval. Kb ennyi ezt szabadalmaztatni...kb 5 percet gondolkodtam rajta :)

    Kulonben en meg nem raktam delre nezo napelemet a tetore sosem es nem is fogok!!!! Udv Ausztraliabol :)
  • gaszton421 #27
    Én inkább 20 évre tippelem hogy a személyközlekedéstés a teherszállítást is átállítják elektromosra,a fejlett ipari társadalmakban kb 2025-2035 körül várható hogy új autót már nem lehet eladni belsőégésű motorral. miután itt az autók átlagéletkora kb 8-10 év ezért kb újabb 10 év alatt lezajlik ezekcseréje is, azután csak veteránok külön engedéllyel, magas adózással mehetnek ki kipufogógázt eregetni. A norvégoknál már elfogadták a 2025-os céldátumot, ráadásul elég nagy egyetértés mellett, tehát nem fenyeget az hogy kormányváltás esetén visszakozzanak, Németországban már meglebegtették a 2030-as céldátumot. a német autógyáraknak kapkodniuk kell magukat hogy átálljanak.
  • Moondom #26
    A napkövetés régen ki van találva. Nagyon egyszerű elektronika, és mechanika. Használatával akár délre, akár nyugatra, he leginkább mindíg a Nap irányába nézhetnek a napelemek.
  • Cefet #25
    Igazad van, de a bojler sem biztos, hogy fogyaszt, ha megkapja a szuflát.
    #23 +1 :)
  • pakeszke #24
    szerintem autot nem lehet a hfkv -vel tolteni, mert szerintem az auto nincsen fixen bekotve
    a "vezerelt aram" -nal eppen az a lenyeg, hogyha kimegy az ukaz hogy fogyasztani KELL, akkor ott a fogyaszto nem pofazhat vissza, hogy koszi most megsem...
    lasd bojler
  • pakeszke #23
    kis hazankban meg keves napelem van
    jott egy kimutatas hogy jobb lenne ha a fixeket inkabb nyugatra tajolnak
    ha ez rendszerszinten igaz akkor nem megindokolni kell hogy de miert is jo ha a maximalis kWh -t huzzak ki a rendszerbol a kevesbe megfelelo idoben, hanem at kell tajolni az uj epitesueket

    ja hogy ez bevetelkiesessel jar, mert akkor kevesebbet termelnek?
    kerem szepen akkor a keso delutani zoldenergiat akkor vegyek at 20% -al dragabban oszt meg is van oldva :)
  • M2 #22
    Kábé 10 évet adok a belső égésű motoroknak.
  • M2 #21
    Gondolom többek közt a vezérelt áram is számodra egy ismeretlen fogalom. De képzeld nem csak autót lehet ám így tölteni, hanem használati vizet melegíteni (boiler szo mond valamit?) és elég rég fel van találva a dolog, legalábbis mifelénk.