8897
  • Pares
    #8897
    #8895
    #8894

    Hidegen hagynak az összeesküvés-elméleteid

    #8896

    Az SN4-hez jóformán minden kész van már, csak össze kell hegeszteni. Ha csak be nem zárják őket is a járvány miatt, akkor szerintem április vége előtt az indító álláson fog állni. A rozsdamentes acélnak mindegy, hogy esik az eső, a hegesztést és az elektronika bekötését meg az esőtől és széltől védő épületeken belül végzik, szóval nem porban és mocsokban, de ha figyeled a történéseket, akkor ezzel te is tisztában vagy. A nyomást meg gondolom a hőmérséklet segítségével fogják szabályozni.
  • repvez
    #8896
    de világos , hogy a prototipusok gyors tervezése és tesztelése a cél akár tovább is mint sn20.De ahhoz az kell, hogy folyamatosan egyről a kettőre lépjenek és ne 20 x probálják meg ugyan azt másképp. Reméllem érted a különbséget.

    Az meg már irtam, hogy már az mk1 után is már a 20km es ugrás volt a cél. és most is még ott tartunk sőt már bejött a 150mes ugrás is amiről eddig a starshipnél szó sem volt. csak 20km es meg az orbit. nem voltak elötte nyomás próbák meg statik tesztek több különbözö verzióval.

    Meg az ugye megvan, hogy a hoppert 12,5mmes acélbol készitették a 150mes ugráshoz és töredék magasságu eszközre, a starship meg 4mmes acélból készült 60mes magas rakétához amit 20km vagy orbitra is szánnak. és csodálkozik , hogy összeroppan? Merevités meg csak az alsó hajtómü szekcióban van, felül a tartályoknál semmi nem merevit, csak a benne lévő folyadék nyomás, ami ha kiurül akkor az lesz mint most.

    még egyzser ,nekem nem azzal van bajom, hogy csorsan akarnak haladni, csak azt, hogy átszólag nincs terv, hogy mit miért és az amit látni az tényleg gányolás , mikor a porba mocsokba huzkodják a darabokat kint ázik napokig.
    Ez nem egy roncs derbis kocsi hanem elvileg bolygóközi jármü lenne.
  • Irasidus
    #8895
    "A terv a prototípusok gyors építése/próbája és továbbfejlesztése legalább SN20-ig. Ez eddig nem volt világos?"

    Csak az nem világos neked, hogy a prototípus azt jelenti, hogy valaminek az első példánya, ez viszont semminek nem az első példánya. Továbbá az sem világos számodra, hogy a mérnöki fejlesztéseknek van egy módszertana, ami ezt látványosan nem követi. És persze erre mondhatod azt, hogy ők egy olyan merőben új (eddig ismeretlen) módszert követnek, ami kívülről gányolásnak, és pénzégetésnek tűnik, de akkor alá kellene támasztani, hogyan is lesz ebből valami. Magyarul amíg nem tudod megmagyarázni az új módszer mibenlétét, és csak arra alapozod, hogy ez biztos jó, hogy Musk ezt mondta, miközben az egész kívülről gányolás, hát, azt hitnek nevezik...
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2020.04.05. 20:01:48
  • Irasidus
    #8894
    Rosszul gondolod, és mindezt hamis okozat, túláltalánosítás, egymásból nem következő és szalmabáb érvelésre építed. Az még ugye megvan, hogy itt Starship űrhajóról volt szó, nem a raptor hajtóműről? Csak szólj, ha végleg elvesztetted a fonalat, és belezavarodtál, hogy mi micsoda, szívesen kibogozom neked. Ugyanígy a Boca Chica bővítést is nézd már meg légyízíves, hogy mennyi minden - mást - építenek ami nem függ össze ezzel, vagy éppen erre IS jó lesz. Ha lesz. Szóval így is lehet érvelni, ahogy te csinálod, de ez igencsak elvakult mellébeszélés a részedről. Persze ufo/konteo hívőként a logikus gondolkodás nem erdőséged.
  • Pares
    #8893
    A terv a prototípusok gyors építése/próbája és továbbfejlesztése legalább SN20-ig. Ez eddig nem volt világos?

    "hogy azt majd a következő alkalommal csináljuk most ez volt a cél."

    Hát ha valami nem működik, akkor nyilván a következő alkalommal próbálják. De pl. az SN1 után egy új hegesztés technikát/beállítást kezdtek használni, ezért az SN2 csak ennek a (sikeres) próbája volt. Az SN3-mal minden bizonnyal már ugrásra készültek, hiszen a Raptorok és a lábak is fel voltak szerelve. Szóval fogadni mernék, hogy az SN4 már repülni fog.
  • Pares
    #8892
    Nem is tudod, mennyire elvakít, alig látom a monitort a Musk poszterektől. Gondolom a Raptort is Musk influenszerkedése miatt fejlesztették ki. Meg Boca Chica-t is csak a livestreamek miatt bővítik folyamatosan.
  • Irasidus
    #8891
    Ezt hívják marketingnek. A rajongásod elvakít, ugyanis amít állítanak, és a valóság között óriási diferencia van, arról nem beszélve, hogy a tervezés-kivitelezés mérnöki része egyetlen mérnöki protokolokat sem követ, sőt kifejezetten hiányos. És nem azért csinálják ezt mert hülyék, hanem mert Musk influenszerkedik ezzel az egész projekttel, mert ez a marketikg stratégiája. Ha nem látod, hát nem látod, viszont az nem érv, hogy Musk szerint viszont nem így van, miközben a valóság egészen mást mutat...
  • repvez
    #8890
    Nem a részletekre gondoltam, hanem a fö lépésekre , hogy ugyan ott tartanak, Napi szinten nézem a streameket mi folyik ott.
    De ha nem azt nézed, hogy szebb lett a hegyesztés és máshol készülnek az alkatrészek akkor azt mondhatjuk, hogy még mindig azt tesztelik, hogy a tartályok kibirják e a cryo nyomás tesztet semmi elöre lépés ebben.

    Az meg , hogy minden egyes résznél felszerelnek valamit ami akkor lenne lényeges ha el is emelkedne a földről az sokat nem jelent ha folyton szétmegy már az álláson.

    Mit értek el a lábakkal most? Vagy mi értelme volt megcsinálni 2 orr sekciót meg a szárnyakat, ha folyamatosan ujratervezik az egészet és még nem tartanak ott, hogy használják öket.
    Nem kell , hogy olyan részletes tervezés legyen mint a NASA-nál, de legalább egy kis időt eltölthetnénk átgondolni a lehetséges factorokat , hogy megelözzék az ilyen hibákat.
    Mert ez a hiba is elkerülhető lett volna ha legalább egy kicsit is figyelmet forditanak rá, hogy egy üres tartály nem fogja elbirni a felette fullratöltött tartályt.

    nem azzal van bajom, hogy nem az eredeti terveket követik, azzal van bajon, hogy ugy tunik, mintha nem is lenne terv és csak sodródnak az eseményekkel.
    Bejelentenek valamit, aztán mikor nem jön össze meg megy a magyarázat , hogy azt majd a következő alkalommal csináljuk most ez volt a cél.

    Olyan mintha el akarnál jutni Pestről Londonba ugy, hogy nem tervezed meg előre az útvonalat ,hogy merre kellene menni, ezért elvéted a lehajtót az autópályán ,erre bejelentes, hogy nem baj ezt pont így terveztem és ez még megesik párszor. de ha elötte csinálsz tervet akkor lehet később indulsz el ,de hamarabb érsz oda kevesebb bosszúsággal.
  • Pares
    #8889
    Q: Elon, it seemed like CH4 tank was filled and the LOX tank which was not filled collapsed because of the weight.

    A: Pretty much. Good news is that this was a test configuration error, rather than a design or build mistake. Not enough pressure in the LOX tank ullage to maintain stability with a heavy load in the CH4 tank. This was done with N2.

    Q: What keeps a pressurized rocket safe from decompression like that? Is there a way to have redundancy on valves without adding more failure points? What happens if that happened before landing or while on Mars?

    A: If you lose pressure control on rocket propellant tanks, you’re doomed anyway, so might as well go all in
    There are redundant pressure control valves. It’s a new system and SN3 was simply commanded wrong. Rockets are hard.

    Q: Trueeeee! Is that something you think can ever be deep in the 9’s for safety? Pressure is one of those scary things that’s a pretty big difference between rockets and airliners safety wise. A jet loses pressure, not a big deal, a rocket does and it’s game over.

    A: Rockets & spacecraft have to operate in vacuum, so maintaining pressure is fundamental. However, this can be made very safe over time imo.

    Q: Thrust section seems intact, any plans to reuse it, or just build a new one?

    A: Hard to hide anything from the Internet! Yeah, we’re going to reuse much of the thrust section.

    ---

    Nem ugyan annál a pontnál romlott el ötödjére, és mindegyik SN verzió valamiben fejlődött az előzőhöz képest, és ez várhatóan így lesz még jó pár SN verzión keresztül.

    "Arról nem is beszélve hogy számitógéppel elég precizen le lehetne szimulálni és kiszámitani majdnem minden eshetőséget.Ahogy a NASA tesztje is bizonyitotta, hogy 3%os pontossággal következett be a nyomásprobán a szétdurranás."

    Biztosan. De ha a NASA/ULA "szuperbiztos" tervezési/építési folyamatát követnék, akkor fél év után talán sikerült volna elkezdeniük az összeszereléshez szükséges gépek megtervezését...

    "Szeptember ben az mk1el már a 20kmes tesztet tervezték azta eltellt 7 hónap és 5 különbözö variáció és még mindig csak ugyan ott tartanak ahol szeptemberben."

    Ezt nem is lehet komolyan venni... Boca Chica-ban úgy nőnek az újabb és újabb épületek, mint a gombák, az új SN prototípusok alig egy hónap alatt össze vannak rakva, és ha egy kicsit is követnéd a híreket, akkor tisztában lennél vele, hogy a gyártástechnológia rengeteget változott az MK1 óta, de elég csak ránézni.

    Az SN3-as aljába már beszerelték a lábak első prototípusát is, amik valahogy így fognak működni: [/URL].
    A raptorok is készen állnak a beszerelésre: [URL=https://twitter.com/elonmusk/status/1246701851585794048?s=20]


    Nem értem, miért vagy azon annyira kiakadva, hogy nem az eredeti repülési terveket követik. Bőven a kísérleti fázisban vagyunk, folyamatosan és gyorsan változik az egész. Az legyen a legkisebb baj, hogy nem tudják betartani Musk optimista ElonTime™ becsléseit.
  • repvez
    #8888
    félreértetted nem azt irtam , hogy én jobban tudom csak azt, hogy ha valami mindig ugyan annál a pontnál romlik el már 5.jére akkor ott nem a fejlödés menetével hanem az alapelgondolással lehet gond.

    Az általad felsoroltakkal ellentétben itt a változtatások ellenére sem tudnak a criogen nyomásteszteken továbblépni.
    Ha az lenne a helyzet, hoyg az mk1esnél elpukkan a tartály oké benne van a pakliban a következő alkalommal már sikerül a harmadik alkalomnál felszerelték volna a rakétákat és egy sttik firenél szétpukkad akkor az is rendben van mert egy uj ismeretlen került az egyenletbe.

    De a jelenlegi helyzetben semmi elörelépés nem történt , csak a nyomásteszteket csinálják sikertelenül, ugy , hogy már nem az lenne a fö célkitüzés szerintük sem. mert akkor nem épitették vola össze az egész rakétát. és nem az lett volna a hirekben , hogy az sn3as a 150mes az sn4es meg a 20kmes tesztrepülést végezte volna .

    Nekem egyedül ez a gondom, hogy más amit szeretnének csinálni és más ami megvalósul, vagyis egyáltalán nem a terveknek megfelelöen haladnak.

    Arról nem is beszélve hogy számitógéppel elég precizen le lehetne szimulálni és kiszámitani majdnem minden eshetőséget.Ahogy a NASA tesztje is bizonyitotta, hogy 3%os pontossággal következett be a nyomásprobán a szétdurranás.
    Nem hinném, hogy sokkal lassabb lenne a fejlödés folyamata, ha egy hétig szimulálnak számitógépen a lehetséges verziókat (amit lehet, hogy megtesznek , de a tényekhez képest nem elég jól)majd azután kezdenének épiteni. Minthogy elkezdik építeni és a megsemmisülés után megint nekiállnak egy újnak a semmiből.

    Szeptember ben az mk1el már a 20kmes tesztet tervezték azta eltellt 7 hónap és 5 különbözö variáció és még mindig csak ugyan ott tartanak ahol szeptemberben.Az eredeti tervekben ilyenkorra már az orbit repüléseket tervezték .
    Ha szerinted minden rendben van a tervekkel akkor lehet , hogy nem velem van a baj.
  • Pares
    #8887
    "Kíváncsi vagyok mikor jönnek rá, hogy valamit nagyon meg kell változtatni a terveken."

    Sürgősen írj nekik emailt, ezeknek az agyalágyult SpaceX mérnököknek fogalmuk sincs mit csinálnak! A Falcon 1-et is csak negyedszerre sikerült fellőniük, a Falcon 9-est meg csak nyolcadszorra sikerült visszahozniuk, micsoda amatőrök, pedig akkor is megmondta mindenki, hogy nem fog sikerülni! Jobban tennék, ha inkább az SG fórumot olvasnák víztartályokkal való játszadozás helyett, lehet, hogy akkor tanulnának is valamit!
  • gafzhu
    #8886
    Lassan át kéne állni a trial and error módról a tervezésre és számításokra... Túl nagy léptékű a dolog ahhoz, hogy a próbálkozásokkal emberi idő alatt eredményre jussanak.
  • repvez
    #8885
    https://youtu.be/wFXQ5SRCy74

    Kíváncsi vagyok mikor jönnek rá, hogy valamit nagyon meg kell változtatni a terveken.
    Én még mindig azt mondom, hogy merevítő kell pár helyre és sokkal masszivabb szerkezet.

    Hogy akar egy ilyen rakétával 3x naponta 100t teherrel repülni ha nem képes a saját súlyát sem elbirni? Az első teszt még jó volt mert az also tartály volt csak megtoltve. De a másodiknál a felsőt töltötték, de úgy hogy az alsó üres volt. Így meg osszerogyott a felső tartály súlya miatt. De mi van ha a kiurult tartalyokkal kell leszallni 100t teherrel ezek felett még?

    Arról nem is beszélve hogy még mindig nem világos hogy mit is akarnak csinálni. Ahogy korábban írtam már a 4. Verzió ami elvileg úgy terveztek hogy 20 km-re küldik. Tehát egyáltalán nem volt tervben a megsemmisítésuk a tesztek során. Elkészítettek 2 orkupot is a semminek mert még egyszer sem tették fel őket. Mindegyik tartalyhoz legyartottak minden gyűrűt amit vagy felhadznaltak később vagy nem.

    A legutolsó info az volt hogy az sn3as 150mre fog ugrani amiről eddig szó se volt mert azt megtette a hopper.
    A szárnyak még mindig sehol az sn4es hez amit már az orbit repuleshez szantak. De jelen állás szerint abból se lesz semmi.

    Jobb lenne ha egy kicsit inkább lassitananak és csinálnák meg egyszer úgy hogy ne menjen szét.
  • Pares
    #8884
    NASA Awards Artemis Contract for Gateway Logistics Services

    Dragon XL:


    SN3:


    Csődbe ment a OneWeb
  • SZUsszan
    #8883
  • [NST]Cifu
    #8882
    Ok, indításban megelőzheti, esetleg. De azért az Artemis-1 egy Hold-körüli pályára állás lesz, nem pedig csak egy LEO-ra feljutás...
  • Dzsini
    #8881
    Az ExoMars ESA-Roskosmos program 2022 nyár végére lett halasztva
  • Pares
    #8880
    We’re now building flight design of Starship SN1, but each SN will have at least minor improvements, at least through SN20 or so of Starship V1.0.

    Most, hogy az SLS első indítása ismét csúszik 2021 második felére, tekintve, hogy milyen gyorsan összerakják az új prototípusokat, kizártnak tartom, hogy a Starship nem előzi meg az SLS-t.
  • repvez
    #8879
    Azért lehetne kiadni egy folyamat tervet az elkövetkezö tervekről. Nem időpontokra gondolok hanem hogy miket kell a teljes Mars kepesseghez teljesíteni.
    Mert ahhoz képest hogy az mk1 lett volna a 20kmes ugrásra kijelolt aztán az mk 2 az orbitra. Most meg már a 4.verzio van csak a 20kmes ugrásra tervezve.
    Ed már az sn1 et is úgy hirdette Musk, hogy repülni fog. Aztán még se lett belőle semmi és úgy néz ki az sn2 se fog.
  • Pares
    #8878
    SN2 (with thrust puck) passed cryo pressure & engine thrust load tests late last night

    Static fire & short flights with SN3, longer flights with SN4, but spooling up the whole Starship/Raptor production line is really what matters
  • Pares
    #8877
    NASA shows it’s lost confidence in Boeing’s ability to police its own work on Starliner space capsule

    "In a call with reporters Friday, NASA officials said an independent investigation of the marred test flight of Boeing’s Starliner spacecraft has produced 61 corrective actions and identified 49 gaps in Boeing’s testing procedures. A decision on whether Boeing will be allowed to proceed with flying astronauts or have to redo the test mission without humans on board may be months away, they said."

    "As a result, NASA now plans on embedding some of its software experts with Boeing’s team to oversee its work and testing more rigorously. Examples of corrective actions include fully testing all outcomes of the software instead of just the most likely ones as well as strengthening oversight of the software teams."

    A repeat of the test would come at an enormous cost for a program that already is unusually rigid and governed by a “firmed fixed-price cost” contract. In case it does have to repeat the test, Boeing has taken a $410 million charge, it said during its most recent earnings call."

    What a shitshow.
  • Csucsu1111
    #8876
    érdekelt itt valaki a fizikában? Kipróbálták már a Gouy balance kísérleti mérést a világűrben?
  • Pares
    #8875
    50. sikeres landolás.
  • Teppik Amon
    #8874

    köszi az írást! Jó hosszú ismét.
    Várjuk a folytatást, mint mindig.
  • Xsillione #8873
    Off:
    "a II. világháború előtti náci Németországhoz"

    Vajon Azért kellett precizírozni, hogy elkerüljük a II. VH utáni náci németországgal való összekeverést?

    /Off
  • Pares
    #8872
    "...a vállalatot a II. világháború előtti náci Németországhoz hasonlította, és feltette a kérdést, vajon a csillagászok lesznek-e Elon Musk Neville Chamberlainjei."

  • Dzsini
    #8871
    Nevet kapott a Mars2020 rover:

    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Perseverance - Állhatatosság / Kitartás
  • Irasidus
    #8870
    Így fogják elrontani a csillagászati megfigyeléseket a több ezres műholdflották

    A Starlink és a csillagászok
  • Sequoyah
    #8869
    Ertem en hogy van eleg adat. De mi lesz azzal az uzenettel amit egy 1001 fenyevre elo alien kuldott 1000 eve, es csak most fog ideerni? Ki fogja elemezni?
  • [NST]Cifu
    #8868
    Űrhajózás @2019 (és @2020 eleje)

    @Logout
    @Blogspot.hu
  • Ninju
    #8867
    Ó bakker!
    Két videókártyám bánta a dolgot! :D
    Hát ez is végetért!
  • Dzsini
    #8866
    21 év után befejeződik a [email protected] projekt otthoni feldolgozás szakasza (nem küldenek ki több csomagot).

    Utoljára szerkesztette: Dzsini, 2020.03.04. 07:25:56
  • Dzsini
    #8865
    Bocsánat, hogy már megint valami nem SpaceX tartalmat merészelek behozni... United Launch Alliance rakétagyár-bejárás
  • repvez
    #8864
    Gondoltam, hogy ugyan azoknak az erőknek kell ellenállnia mindegyiknek .
    Ahogy a képeden is látszik, csak egy helyen volt átlapolás nem minden egyes gyürünél és a fuggüleges összeillesztéseknél sem .

    És leht hogy a gyüröknél a gépi hegesztés ellenőrizve volt mindenféle műszerrel mindenhol , de amit kint az emelőkosárban hegesztettek az nem hinném, hogy 100%os volt mindenhol.
  • [NST]Cifu
    #8863
    illetve az SLS nyomás tesztnél islátsuik, hogy a fala az merevitő bordás és még miután szétnyilt, se deformálodott el az ép részek felülete, szemben a starshippel, ott ahogy kiment a nyomás a tartályból egyből összerogyott az egész szerkezet és ezt mindegyik tesztnél látszott az orkupnál és a 3 nyomásprobánál is, meg a 2 egybeépitett rakétánál is, hogy nincs merevités.


    Attól, hogy az SLS-nél van, annak mi köze van bármihez, ami Starship-nél történik?

    Nem amiatt vallott az Mk.1 és az SN1 nyomástesztje kudarcot, mert nem volt merevítés az oldalfalon.

    Én nem láttam átlapolásokat sem a hegesztésnél, csak egymás fölé illesztették a két gyűrűt és a peremnél körbehegesztették.


    Tessék, nézd meg az SN1-ről készült shakycam videót:



    Lehet látni, hogy a gyűrűk végénél csak egy-egy pontban odafogatták a szélét az alatta lévő gyűrűhöz.
    Felette cirka 5 cm-el lehet látni egy elszineződést, amely végigfut körbe. Az az alatta lévő gyűrű hozzáhegesztése, a hegesztés hőhatásától színeződött el a külső burkolat. Szóval átlapolást használtak.

    Amúgy van valóban olyan rész, ahol nem használtak átlapolást, a nyomás-záró dómfedélnél ugyanis feltehetően nem teherviselő elem az oldalfal:

  • repvez
    #8862
    Ja bocs az apollora gondoltam
    https://history.nasa.gov/MHR-5/part-5.htm

    SLS presure teszt

    illetve az SLS nyomás tesztnél islátsuik, hogy a fala az merevitő bordás és még miután szétnyilt, se deformálodott el az ép részek felülete, szemben a starshippel, ott ahogy kiment a nyomás a tartályból egyből összerogyott az egész szerkezet és ezt mindegyik tesztnél látszott az orkupnál és a 3 nyomásprobánál is, meg a 2 egybeépitett rakétánál is, hogy nincs merevités.
    Ahogy összeillesztették az elemeket ott is mozgott minden felé a tatály fala.És kézzel is tudták mozgatni, kinyomkorni a huplikat.

    Én nem láttam átlapolásokat sem a hegesztésnél, csak egymás fölé illesztették a két gyűrűt és a peremnél körbehegesztették.És a hegyesztési nyomokbol se látszik, hogy belülről tetett volna egy szalagot körbe az átlapoláshoz, vagy a merevitéshez.
    Egyedül a rakéta hajtómű szekcionál látszott valami nyoma ennyek

  • [NST]Cifu
    #8861
    Itt nincs forrás.


    Tény, hogy Musk minél olcsóbb megoldásokat keres, de még csak a fejlesztés fázisában vannak. Ezt akarják minél olcsóbban megúszni. Ez eddig is így volt a SpaceX esetében...

    F9 indítás honlap szerint 62 misi. Mennyi is ebből a haszon? Mennyi indítás is volt eddig? 75. Ha 10 misi haszon van indításonként, az 750 misi.


    Úgy kezdjük a dolgot, hogy a SpaceX ugye egyszer kapott egy milliárd dollárt az Alphabettől egy műholdas internet-szolgáltatás beindítására. Többek között ebből is költöttek a Raptorra és feltehetően a Falcon 9 újrahasznosításra, talán a Falcon Heavy-re is.
    Másodszorra a listaár kevés támpontot ad. Újrahasznosított első fokozattal nagyjából 40-45 millió dollár körül mozog most egy F9 Block 5 ára úgy, ha az első fokozat visszahozott. Ezt is nyereséggel vállalják be, pontosan nem tudjuk mekkora nyereséggel ugye, hiszen nem publikusan jegyzet cég. De én egy 5 millió dolláros hasznot simán belelátok ilyen esetekbe is.
    Harmadszorra ott vannak az állami megrendelések. Tök jó a 62 millió dolláros listaár, de például a NASA PACE műholdat 80 millió dollárért viszik fel. A különféle plusz igények mellett is minimum 20-25 millió dolláros nyereséget jelenthet ez nekik. Úgy, hogy az indításokra vonatkozó megrendelések több, mint negyede a NASA-tól vagy a DoD-tól érkezik...

    Mennyit is kaptak a Crew Dragonra? 2500 misit? Nem egy kategória


    A Commercial Crew esetében a fejlesztésre kaptak 2,6 milliárdot, az indítások külön tételek. Ne feledjük el, hogy megvásároltak jókora területet Boca Chica mellett, amit tovább bővítenek és fejlesztenek. Ott van a Starlink fejlesztése is.

    Csak becsülni tudjuk a SpaceX pénzügyeit, de eddig úgy tűnik a kiszivárgott adatokból, hogy jó ideje alapvetően minimális nyereségre játszanak, tehát ami nyereségük van, azt visszaforgatják a cégbe, és nincs komoly hiteltétel a pénzügyeikbe.

    ) Na meg a Starshipnek már repünie kellett volna 2018-ban, és 2? év múlva már a marsra kéne felszerelést szállítania.


    Nem lehet Musk-rajongással vádolni, de especiel a Boeing is csúszik a Starlinerrel és a NASA/Boeing/Lockheed is csúszik az SLS / Orion párossal. Még ennél is jobban. Hogy Musk nagyottmondó, az nem újdonság. De azt meg kell adni neki, hogy az átlagnál több álma valósult meg. A Falcon-1 kudarcok után se sokan hittek benne. A Falcon 9 első fokozat visszahozásba még kevesebben. A Falcon Heavy csúszása külön fejezet a projekt csúszások történetében. De ezek mind-mind megvalósultak...

    Minden tiszteletem a SpaceX-é, de ne kommunikáljanak már marhaságokat.


    Egyszer csak valamikor befejezem a 2019 (+2020Q1) űrhajózási összefoglalót, de lesz benne két bekezdés erről. Az űripari cégek, startupok is nagyottmondással próbálják felhívni a figyelmet magukra. Ez régen is így volt, csak ma kevesebben emlékeznek arra, anno milyen nagy mellénnyel ment a Rotary Rocket vagy a Kistler Aerospace jövőképének öntömjénező marketingje.

    Hogy Musk mond marhaságokat? Yepp, nem is keveset. De mégis lerakott pár dolgot az asztalra, és pont a nagyottmondanásai miatt alakult ki egy hype. Ha mond 10 marhaságot, de abból csak 1 valósul meg, akkor még mindig rá lehet mondani, hogy igen, de ezt megvalósította. Hol vannak ehhez képest a konkurensek?

    A Starship is szerintem azért volt olyan látványos és túlzó szöveggel benyomva, mert kellett a Hype. Röhögnek az emberek, amikor aztán az ilyen SN1 elpukkanás szerű esetek jönnek? Persze. De ott van mögötte az, hogy közben az első modern Metán/LOX rakétahajtómű ott van a kezükben a Raptor képében. Amit az ESA számára is ajánlogattak az ArianeGroup-tól 2014-ben. Most 2019-ben kapták meg a pénzt rá, talán 2025-re el is készülnek vele, szóval feltehetően majd az ArianeNext (Ariane 7) rakétához lehet felhasználni. A 2020-as évek végén. Szóval az ESA például 10 év késésben van.

    Belefér így az a pár marhaság?
  • [NST]Cifu
    #8860
    A merevités, nem csak keresztbe lehet hanem a tank falán is ami áthidalja a két gyürü összeillesztést igy egy kicsit tehermentesitve a hegesztést és nagyobb szilárdságot merevséget ad a tanknak.


    Az Atlas esetén is átlapolást használtak...



    Az Atlasznak is bordázott volt a tank fala pont a merevség miatt , attól, hogy a Tank maga ures volt.


    Szerintem rossz Atlas-ra gondolsz. Az SM-65 Atlas ICBM-ek esetében nem tudok róla, hogy lett volna merevítés:

  • gafzhu
    #8859
    Nincs ezzel semmi gond, csak a kommunikációval és a forráshiánnyal. A Falcom 9-nél volt forrás, és teljesen bevállt, kipróbát tecnológia. (A leszállás meg programozás és leszállólábak meg vezérsíkok kérdése volt, és ennek is volt előzménye). Itt nincs forrás. (F9 indítás honlap szerint 62 misi. Mennyi is ebből a haszon? Mennyi indítás is volt eddig? 75. Ha 10 misi haszon van indításonként, az 750 misi. Mennyit is kaptak a Crew Dragonra? 2500 misit? Nem egy kategória) Na meg a Starshipnek már repünie kellett volna 2018-ban, és 2? év múlva már a marsra kéne felszerelést szállítania. Most meg ott tart, hogy próbálgatással próbának egy COPV-t csinálni aprópénből. Ezzel szerintem csak a hipe-ot próbálják fenntartani, ondván: ők rajta vannak az ügyön. És még a Starlink-re sincs pénz.
    Minden tiszteletem a SpaceX-é, de ne kommunikáljanak már marhaságokat.
  • repvez
    #8858
    A merevités, nem csak keresztbe lehet hanem a tank falán is ami áthidalja a két gyürü összeillesztést igy egy kicsit tehermentesitve a hegesztést és nagyobb szilárdságot merevséget ad a tanknak.
    Az Atlasznak is bordázott volt a tank fala pont a merevség miatt , attól, hogy a Tank maga ures volt.Meg az Atlantisznál eleve nem volt ennyire szétszabdalva a tartály több részre.És oké feltöltve az öüzemanyag majd ad tartást neki, de mi a helyzet az ures tankkal való visszatérénél, amikor a külsö nyomás is tolja befelé és belül meg csak vákum van ?

    Ok, nem rozsda , de ott azokon a helyeken a hegesztési hő hatására megváltozik az acél szerkezete.A felmelegedés és hülés hatására .

    A hegesztésnél se mindegy, hogy a teljes anyagvastagságban történik meg a két anyag összeolvasztása vagy csak egy részén és a hegesztő anyag olvad össze az alapanyaggal.Lehetnek valahol rések ahol csak a hegesztés tartotta nem a két anyag.


    Ahogy fennt is emlitettem, lehet hogy jobban ellenáll a höingadozásnak, ha egységet alkot, de amikor öbb kis rész van összeillesztve akkor ott mindenképp keletkezik valami feszultség a tágulás és zsugorodás miatt.

    Meg amig igy kint a szabadban kézzel hegesztik flexelik össze az elemeket addig nem lehet konzisztens értékeket elvárni.Lehet a multkor sikerült a 8,5bart tartani, de most meg elvileg csak a névleges(Ami vagy 3 vagy 6 bar csak) nyomásig töltötték a tartályt aminél nem kellett volna felrobbannia, mégse birta.