Hunter
A Facebook megmondja kinek a szavára adunk?
Minden baráti társaságban vannak vezetők és követők, akik képesek befolyásolni a velük egyenrangúakat, és akik nem tudnak ellentmondani nekik. Most egy Facebook felhasználókkal elvégzett tanulmány felfedte, kik rendelkeznek a legnagyobb befolyással. Az eredmények szerint a férfiak szavára többen adnak, mint a nőkére, míg a fiatalabbak kisebb a befolyásuk, mint az idősebbek.
A tanulmány, ahogy azt már megszokhattuk, nem pusztán szociológiai indíttatású, annak ismerete, hogy mi tesz valakit befolyásossá, nagy segítség lehet a hirdetők számára termékeik a közösségi média felhasználásával történő értékesítésében. Persze rejlenek ebben sokkal emberbarátibb lehetőségek is, mint például a HIV tesztek népszerűsítése Afrikában, de azért nem tápláljunk hiú ábrándokat a megrendelőkkel kapcsolatban. "Nagy divat manapság a befolyásos emberek keresése" - mondta Sinan Aral, aki a New York Egyetemen tanulmányozza az információ terjedését, hozzátéve, hogy az ezzel foglalkozó cégek többsége nem tudományos módszerek alapján dolgozik.
Aral és munkatársa Dylan Walker a Facebook sok milliós felhasználói táborát kihasználva végzi kutatásait, a befolyást például egy film értékelő alkalmazáson keresztül elemzik. Munkájukat egy 7730 felhasználót tömörítő kiemelt csoporttal kezdve, a kutatók megalkottak egy alkalmazást, ami üzeneteket küld az alkalmazást használók ismerőseinek, ösztönözve őket az alkalmazás installálására. Valamivel kevesebb, mint 42000 üzenetet küldtek ki a kiemelt csoport 1,3 millió ismerőséből véletlenszerűen kiválasztott személyeknek, ami közel 1000 új felhasználót hozott az alkalmazásnak.
Ez a véletlenszerű kiválasztás lehetővé tette a kutatóknak egy gyakori csapda elkerülését, miszerint hajlamosak vagyunk magunkhoz hasonló barátokat választani. "Ha két barát beszerzi egyazon terméket, a jelenlegi módszerekkel igen nehéz megkülönböztetni, hogy az az egyén befolyásából, vagy a hasonló jellemvonásokból, értékítéletből adódik" - magyarázta Aral.
Az eredmények és a felhasználók Facebook profiljaiból származó adatainak kombinációjából meglepő és kevésbé meglepő összesítés született. A férfiaknak 49 százalékkal nagyobb a befolyásuk a nőknél, a nők azonban 12 százalékkal kevésbé befolyásolhatók, mint a férfiak, emellett 46 százalékkal nagyobb a befolyásuk a férfiakra, mint nőtársaikra. A befolyásolás a korral is változik. A 31 év fölöttiek 51 százalékkal jobbak barátaik meggyőzésében, mint a 18 éven aluliak.
Természetesen a kapcsolati státusz, családi állapot is szerepet játszik a folyamatokban. Az egyedülálló egyének 113 százalékkal befolyásolóbbak, mint a kapcsolatban élők, a másik oldalon, azonban a kapcsolatban élők kevésbé befolyásolhatók, a "legbölcsebbnek" a végső stádiumot elérők, vagyis a házasságban élők bizonyultak. Aral szerint, mivel a statisztikák nem magyarázzák ezeknek a hatásoknak a kialakulását, az egyik kézenfekvőnek tűnő ok az lehet, hogy a komolyabb kapcsolatban élőknél nagyobb a megfelelni akarás a partner családja felé, míg a társadalmi nyomás a házassággal már jóval enyhébb. "Nehezebb elutasítani egy kérést egy jövőbeli apóstól az esküvő előtt" - mondta. "A házasság után azonban megváltoznak az erőviszonyok"
"Valószínűleg ez a befolyás és a befolyásolhatóság régóta fennálló kérdésének az első kísérleti hozzájárulása" - mondta Manuel Cebrian, aki a San Diego-i Kalifornia Egyetemen tanulmányozza a közösségi hálózatokat, hozzátéve, hogy Aral és Walker eredményei statisztikai validitásuk miatt sokkal jelentősebbek, mint a korábbi mérések.
A tanulmány, ahogy azt már megszokhattuk, nem pusztán szociológiai indíttatású, annak ismerete, hogy mi tesz valakit befolyásossá, nagy segítség lehet a hirdetők számára termékeik a közösségi média felhasználásával történő értékesítésében. Persze rejlenek ebben sokkal emberbarátibb lehetőségek is, mint például a HIV tesztek népszerűsítése Afrikában, de azért nem tápláljunk hiú ábrándokat a megrendelőkkel kapcsolatban. "Nagy divat manapság a befolyásos emberek keresése" - mondta Sinan Aral, aki a New York Egyetemen tanulmányozza az információ terjedését, hozzátéve, hogy az ezzel foglalkozó cégek többsége nem tudományos módszerek alapján dolgozik.
Aral és munkatársa Dylan Walker a Facebook sok milliós felhasználói táborát kihasználva végzi kutatásait, a befolyást például egy film értékelő alkalmazáson keresztül elemzik. Munkájukat egy 7730 felhasználót tömörítő kiemelt csoporttal kezdve, a kutatók megalkottak egy alkalmazást, ami üzeneteket küld az alkalmazást használók ismerőseinek, ösztönözve őket az alkalmazás installálására. Valamivel kevesebb, mint 42000 üzenetet küldtek ki a kiemelt csoport 1,3 millió ismerőséből véletlenszerűen kiválasztott személyeknek, ami közel 1000 új felhasználót hozott az alkalmazásnak.
Ez a véletlenszerű kiválasztás lehetővé tette a kutatóknak egy gyakori csapda elkerülését, miszerint hajlamosak vagyunk magunkhoz hasonló barátokat választani. "Ha két barát beszerzi egyazon terméket, a jelenlegi módszerekkel igen nehéz megkülönböztetni, hogy az az egyén befolyásából, vagy a hasonló jellemvonásokból, értékítéletből adódik" - magyarázta Aral.
Az eredmények és a felhasználók Facebook profiljaiból származó adatainak kombinációjából meglepő és kevésbé meglepő összesítés született. A férfiaknak 49 százalékkal nagyobb a befolyásuk a nőknél, a nők azonban 12 százalékkal kevésbé befolyásolhatók, mint a férfiak, emellett 46 százalékkal nagyobb a befolyásuk a férfiakra, mint nőtársaikra. A befolyásolás a korral is változik. A 31 év fölöttiek 51 százalékkal jobbak barátaik meggyőzésében, mint a 18 éven aluliak.
Természetesen a kapcsolati státusz, családi állapot is szerepet játszik a folyamatokban. Az egyedülálló egyének 113 százalékkal befolyásolóbbak, mint a kapcsolatban élők, a másik oldalon, azonban a kapcsolatban élők kevésbé befolyásolhatók, a "legbölcsebbnek" a végső stádiumot elérők, vagyis a házasságban élők bizonyultak. Aral szerint, mivel a statisztikák nem magyarázzák ezeknek a hatásoknak a kialakulását, az egyik kézenfekvőnek tűnő ok az lehet, hogy a komolyabb kapcsolatban élőknél nagyobb a megfelelni akarás a partner családja felé, míg a társadalmi nyomás a házassággal már jóval enyhébb. "Nehezebb elutasítani egy kérést egy jövőbeli apóstól az esküvő előtt" - mondta. "A házasság után azonban megváltoznak az erőviszonyok"
"Valószínűleg ez a befolyás és a befolyásolhatóság régóta fennálló kérdésének az első kísérleti hozzájárulása" - mondta Manuel Cebrian, aki a San Diego-i Kalifornia Egyetemen tanulmányozza a közösségi hálózatokat, hozzátéve, hogy Aral és Walker eredményei statisztikai validitásuk miatt sokkal jelentősebbek, mint a korábbi mérések.