Hunter

Szuborbitális együttműködés a KLM és az SXC között

A Space Experience Curaçao (SXC) személyében új ellenfelet kap a Virgin Galactic az űrturizmus jelenleg még szereplőkben elég szűkös piacán.

A Space Experience Curaçao bejelentette együttműködését a KLM Holland Királyi Légitársasággal, valamint az XCOR Aerospace-szel. Utóbbi biztosítja a repülésekhez szükséges szuborbitális űrjárművet, az Egyesült Államok kormányzati jóváhagyására váró Lynx-et. A gépek a Holland Antillákon található Curaçaon állomásoznak majd. A szolgáltatás bevezetését 2014. januárra tervezik, melyeket az SXC mellett most már a KLM is kínál és értékesít. Az XCOR operatív támogatást nyújt az űrjármű számára a Curaçao Űrkikötőben.


Ilyen lehet Curaçao jövendő űrkikötője

"Ez egy fantasztikus projekt, ami tökéletesen illik a KLM úttörő törekvéseihez." - nyilatkozott Peter Hartmann, a KLM vezérigazgatója a De Telegraaf, a legnagyobb példányszámú holland napilap vezércikkében. Ben Droste, az SXC alapítója és a Holland Királyi Légierő vezérkari főnöke a hollandok öt évszázados felfedezői és vállalkozói szelleméről beszélt, és a jelen programot ennek logikus továbbvitelének nevezte a világűrbe. "Ez a projekt tökéletesen illik a VOC fémjelezte hagyományukba (Vereenigde Oostindische Compagnie - Holland Kelet-indiai Társaság). A hollandok sikeresen átkeltek a világ tengerein, úttörő szerepet játszottak a hosszútávú légijáratok terén, és most a világűrt tűztük ki célul." - mondta.

A repülések 30 percet vesznek igénybe. A Lynx ellentétben a SpaceShipTwo-val kifutópályáról száll fel és oda érkezik vissza, hajtóműve kerozinnal és folyékony oxigénnel működő, újrahasznosítható rakétákból áll. Az SXC bérlés keretében kapja az űrjárműveket az XCOR-tól, melyek a pilóta mellett egy utas szállítását teszik lehetővé 100 kilométeres magasságba, rajtuk kívül mérnöki és tudományos rakomány kaphat helyet a fedélzeten. Az XCOR szándékai szerint egy gép naponta négyszer szállhatna fel, ami "minimális" repülés közötti karbantartási szükségletet jelentene. Az XCOR hasonló bérleti konstrukcióról állapodott meg még 2009-ben a dél-koreai Yecheon Astro Space Centerrel.


"Az XCOR elégedetten nyugtázza, hogy a Lynx piaci elfogadottsága felgyorsult. Megközelítésünk az egyszerűségre, alacsony költségű struktúrákra, környezettudatosságra, hosszú távú eredményekre és lelkesedésre épül, amiket az ügyfelek elvárnak egy űrjárművet gyártó vállalattól." - tette hozzá Jeff Greason, az XCOR vezérigazgatója. A cég beszámolója szerint az újrahasznosítható rakétahajtómű-rendszerek fejlesztése jó ütemben halad, az első próbarepülésre már jövőre sor kerülhet. Azonban a koreai-félszigeten kialakult feszültség kihat az XCOR tevékenységére is, mivel lelassulni látszik az onnan érkező finanszírozás, ami a fejlesztések rovására mehet.

Ami biztos, a Lynx MkII-ben alkalmazandó hajtóművek statikai tesztelése már decemberben megkezdődik, miközben folynak a rakéta hajtóanyag befecskendezési rendszerének fejlesztési, illetve maga a géptörzs kialakításának munkálatai. Néhány hónapon belül elkezdődhetnek a szuperszonikus szélcsatorna tesztek a teljes méretű modellel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • endrev #10
    Még mindig csak homokoznak. Hihetetlen... :S
  • NEXUS6 #9
    :)

    Hát igen. Ugye itt ha a repülés költsége közel azonos a Virgin Galactic repüléseinek, de csak egy turistát visznek föl, akkor sajna túl sokat kell kérniük, vagy ha ugyan annyit akkor esetleg hasznuk nem lesz. Úgy tűnik kezd kialakulni egy újfajta üzlet, de ez azt is jelenti, hogy vannak versenytársak és a piacon kell megélni.

    Havi ötezret a családfám élete végéig talán én is bevállalnék egy ilyen útért:D
  • philcsy #8
    De itt alapból kevés jelentkezőre lehet számítani, nem családi esemény.

    Remélem van elég unatkozó gazdag (végre lesz valami hasznuk) és nem fullad az érdektelenségbe az egész.

    Viszont kíváncsi vagyok mikor lehet hitelre az űrbe utazni.
    "Felejthetetlen élmény CSAK MOST BÁRKINEK. MINDÖSSZE HAVI 5000Ft-os részletre.*

    *10000 éves futamidővel, kezdőrészlet az egyik vese, biztosíték az ön és felmenői összes többi szerve."
  • morden #7
    Kíváncsi leszek mi lesz ebből az úrturizmusos dologból, amikor a szüleim voltak olyan fiatalok, mint én most, kb ugyan ilyen távol állt tőlük egy tengerentúli repülő utazás, mint tőlem az űrutazás, lehet mire idősebb leszek, kijutok az űrbe én is, és teljesen természetes lesz, nem kell millió dollárokat fizetni.
  • NEXUS6 #6
    Jogos. De ugye nem gondolod, hogy te tartod el a mozivállalatod és nem az a 300+ aki délutánonként jár moziba, amikor teltház van, és még egy szinten szórakoztatónak is tartja, hogy együtt röhögnek, amikor valami poént látnak.

    A magam részéről pl. cikinek érezném, ha egyedül tudnék olyan felhőtlenül szórakozni, kivetkőzni magamból, mint társaságban.

    De ne értsd félre, semmi offence, csak leírtam az álláspontomat. Filózós filmet tényleg jobb nézni egyedül.
    :)
  • VRSDM #5
    én hétköznap délelőtt járok moziba,
    kivéve az éjféli premierek.

    a jegyem árában nincs benne a maradék ~300 ember csörgése, beszéde, zörgése, rugdosása, képbe belógása, később érkezése...

    délelőtt beülök, megiszom a kávémat, eszek egy süteményt, és megnézem a filmet az elejétől a végéig, zavartalan, nagy vásznon, kellemes hangzással.

    ezért járok moziba.
  • NEXUS6 #4
    Hát valszeg pont itt jön elő az, hogy üzletileg mennyire lesz sikeres.

    A Virgin Galactic ugye több embert visz fel és ezzel közösségi élménnyé teszi a dolgot. Itt meg felmegy az újgazdag gyerek egy unott pilcsi mellett, lejön csillogó szemmel és nincs akivel megossza az élményt. KB olyan mint egyedül moziba járni.

    Másrészt, ha az utas rosszul lesz, akkor mi van? A pilcsi volánozik, nem tud az emberkére figyelni. A Virgin Galactic gépén meg el lehet egy sztyuvit rakni, vagy 1-2 emberkét kiképezni, hogy figyeljen a többiekre.

    Szóval kezd beindulni végre az űrtúrizmus, kíváncsi vagyok 1-2 év után mennyire lesz üzletileg sikeres az egész. De szerintem ez lesz az a vállakozás, amelyik 1-2 év után becsődöl.
  • COOLancs #3
    Nagyívű terv:

    "a pilóta mellett egy utas szállítását teszik lehetővé"

    -.-"
  • Dredd #2
    király, hajrá!
  • kisemlős #1