• kpbendi
    #32
    "Még a Concorede-val is leálltunk.
    Pedig az, hogy 30%-kal drágább a jegy esetleg, mert kb legújabb technológiával ilyen gépeket lehetne építeni valszeg megérné, hogy az emberke nem 8-15 óra alatt, hanem feleannyi idő alatt célba ér az interkontinentális járatokon."

    A Concorde az elcseszett gigaberuházás iskolapéldája. Már a fejlesztésekor egyértelművé vált, hogy veszteséges lesz és csak azért nem állították le, mert annyi pénzt feccöltek bele, hogy drágább lett volna megszüntetni, mint az üzemeltetéssel csökkenteni valamennyit a veszteségeken. Kb. mint a 4-es metró: azért nem állítják le, mert túl sok pénz ment már bele feleslegesen, hogy megérje benyelni az egészet veszteségnek, de nyereséggel nem lehet már kijönni belőle. (Közberuházásnál is van megtérülési mutató, azaz kiszámolják, hogy a gazdaságon mennyit lendít egy új közlekedési eszköz, a 4-es metróról kb. 3 éve tudják, hogy ebből a szempontból kudarc.)

    A technológia fejlődéséről: a XX. század előtt egy tudományos felfedezésnek kb. 80 év kellett, hogy a gyakorlati felhasználása elkezdődjön és további 50 év, hogy a mindennapok része legyen. Ez az idő mára 5 év alá (!) csökkent.