Hunter

Működik a napvitorla-elv

A Japán Űrkutatási Ügynökség, a JAXA bejelentése szerint sikerült demonstrálniuk a napvitorla alapelvét. A májusban fellőtt innovatív hajtóművet valóban gyorsítja a napszél, ezzel eloszlatták a kritikusok aggályait.

Az Ikaros napvitorla-rendszer radar nyomkövetési adatainak elemzése, valamint a Doppler-mérések szerint az űreszköz fokozatosan gyorsul vitorlájának június 9-i kibontása óta. Az ultra-vékony napvitorlát a Napból érkező fotonok bombázzák, a JAXA mérései szerint az elért gyorsulás 1,12 milli-Newton.


A vitorla hőálló sárgás poliimid gyantából készült, vastagsága mindössze 7,5 mikrométer, körülbelül tizenháromszor vékonyabb egy hajszálnál. A vitorla egyik oldalát ezüst-alumínium anyaggal vonták be a jobb fényvisszaverés érdekében. Szélessége minden oldalon 14 méter, átmérője pedig 20,1 méter. A hártyára napelemek is kerültek, melyek megkezdték az elektromosság termelését, ami egy újabb jelentős mérföldkő a napvitorla számára. A földi irányítás legközelebb már a manőverezhetőséget fogja tesztelni. Némileg megdöntik a napvitorla szögét, ezáltal megváltoztatva orientációját, hogy kipróbálhassák a navigációs elgondolásokat is.

A 310 kilogrammos Ikaros jelenleg a Vénusz felé tart, a Földtől több mint 17,5 millió kilométerre távolodott el. Május 20-án hagyta el bolygónkat az Akatsuki Vénusz-szondával együtt, ami december 7-én áll pályára a bolygó körül, míg az Ikaros egy pályamódosítás után a belső-Naprendszer irányába folytatja utazását.


A projekt vezetői remélik, a napvitorla beválik és egy napon a hosszútávú küldetésekhez használt hajtóművek alternatívájává növi ki magát. A mélyűr-küldetéseknek általában a vegyi hajtóanyag véges mivolta szokott gátat szabni, míg egy olyan természetes energiaforrás kiaknázása, mint a napfény, sokkal messzebbre juttathatja el a jövő űrexpedícióit, ráadásul rövidebb idő alatt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #72
    Szeretem az ilyen cikkeket, mert felderítik a napom.
  • Kara kán #71
    Megáll az ész!
  • gyuuula #70
    Egy rakéta néhány perc alatt elégeti az üzemanyagát, de neki is évekbe tellik a szomszédos bolygókra eljutni. Ennek a vitorlásnak lehet 5 (vagy még több) nagyságrendel kissebb a teljesítménye (10^-2N <-> ~kN), de kb ennyivel több ideje is van gyorsulni(pár perc <-> évek), a napszél szépen eltolja.
    Ha nem túl drága és sérülékeny ez a napvitorla, és még tudnak növelni a teljesítményén, életképes technológia is lehet belőle.
  • toto66 #69
    Én is ráérek, csak épp azok nem érnének rá akik utazni szeretnének egy ilyennel. C:
    Egyébként válasz volt arra amit #13-ban írtak. Szondák elküldésére jó lehet, de mire így elér valahová, addigra elavult lesz.
  • Kara kán #68
    és mi a gond?
    ráérünk, nem?
  • toto66 #67
    A Földhöz viszonyítva 12,517 km/s-ra kellene az űrhajót gyorsítani hogy az kiléphessen a naprendszerből. Nahát ehhez nagyon sok évre lenne szükség, még akkor is ha a tömeg és a felület arányát 10-szeresre növeljük
  • toto66 #66

    Egy év alatt 113,939568m/s-al (410Km/h) nő a sebessége.
  • toto66 #65
    Bocs nem 1,12 N
    Hanem 0,000112N
  • toto66 #64
    Valami nem jó nálad.
    Mert 1N= 1m*1m/s2 (a 2-est úgy értsd négyzet)
    Ebből a gyorsulást így kapod meg:
    1,12N/310Kg=0,000003613m/s2

  • toto66 #63
    "Úgy tudnak navigálni hogy a pályán a megfelelő időben a megfelelő szögbe állítják a napszélhez képest. Persze tolja kifele is a napszél de a lényeg a mozgásirányába eső erővektor. A keringési irányú sebességét tudják lassítani vagy gyorsítani, ergo, tudják szabályozni a "nap" feletti magasságát :D
    "
    Ezt majdnem el is hittem. Csak aztán jobban átgondolva rájöttem, hogy bármilyen szögben áll is, nincs "mozgásirányába eső erővektor". Ugyanis a napszél a Naptól sugárirányban halad, az űrben pedig a ferde állású testnek is ugyan olyan irányú tolóerőt ad, a haladási irányra mindig merőlegeset. Arról nem is beszélve, hogy a szögben álló vitorlát kevesebb napszél ér.
    Inkább az lehet az igazság, hogy a vitorlát úgy gyorsítja, hogy tulajdonképpen a Naphoz való közeledését lassítja. Amúgy is csak teszt az egész, arra meg jó.