Hunter

Januárban az űrben bizonyíthat az X-37B

Tíz évnyi munka után végre eljuthat a kilövőállásig egy újabb amerikai űrrepülőgép, a katonai célokra épített X-37B.

Az Egyesült Államok légiereje és a Boeing által kifejlesztett pilóta nélküli szárnyas űreszközt egy Atlas V EELV (Evolved Expandable Launch Vehicle) belsejébe tuszkolják, hogy Cape Canaveralból indulva földkörüli pályára álljon, majd automatikus leszállást hajtson végre a jövő év januárjában. "A jármű készen áll a szállítási folyamatra, ami kisebb utómunkálatokat is magába foglal" - tájékoztatta Elizabeth Aptekar, a Légierő külkapcsolatokért felelős tisztviselője a SPACE.com-ot. Maga a szállítás körülbelül a kilövés előtt 60 nappal kezdődik meg.

Évekkel ezelőtt még úgy tervezték, hogy az X-37B az űrsikló rakterében jut fel az űrbe, a Columbia tragédiája után azonban a Delta rakétákra esett a választás, majd később úgy módosították, hogy egy Atlas V EELV-vel is fel tudják küldeni.

Az X-37 fejlesztését egy NASA-val kötött négyéves együttműködési megállapodás keretében a Boeing Phantom Works kezdte meg 1999 júliusában. 2002 novemberében az anyavállalat, a Boeing 301 millió dolláros szerződést nyert a fejlesztés folytatására. A szerződés magába foglalta egy leszállások tesztelésére használandó prototípus és egy űrrepülésre is alkalmas demonstrátor kifejlesztését és megépítését. A gép hosszú és viharos történelmet tudhat maga mögött, a NASA mellett a projektet felügyelte már az Egyesült Államok kormánya, illetve a Védelmi Minisztérium kutatási ügynöksége, a DARPA is.


A jövő januári repülés részletei még elég homályosak. Egyes források szerint az X-37B OTV-1 (Orbitális Tesztjármű 1) robotpilóta vezérléssel a Vandenberg Légitámaszponton, vagy az Edwards Légitámaszponton fog leszállni. Mivel újrahasznosítható űrrepülőgépről van szó, alkalmazásának elsődleges célja különböző új technikák kipróbálása, a szerkezeti elemektől kezdve a hajtóműveken át egészen az irányítási rendszerekig bezáróan, az űrszállítmányozás és űrműveletek megfizethetőbbé tételének reményében.

A Boeing korábban kiadott sajtóközleményei szerint az X-37 űrrepülőgép három héten keresztül képes a Föld körül keringeni, míg lehetséges felhasználási területeit a Föld körüli pályán történő műholdjavítástól az új generációs, teljes egészében újrahasznosítható kilövő eszközökig sorolja. Tegyük hozzá, hogy a múlt hónapban befejeződött Hubble szerviz küldetés volt az utolsó űrben lezajlott karbantartási jellegű tevékenység az űrsikló-flotta részéről, így ezen a téren is komoly hiány keletkezett, igaz, a korszakzáró Columbia-baleset óta az űrsiklók szinte kizárólag a Nemzetközi Űrállomásra koncentráltak.

A januári repülés célja számos kísérleti technika kipróbálása, köztük egy nagy tűrőképességű hővédő rendszer, tárolható, nem mérgező folyékony üzemanyagok, és több fontos új aerodinamikai elem, melyeket a jövő újrahasznosítható űrjárműveinek szánnak. A repülési demonstrátor körülbelül 8,5 méter hosszú lesz 5,5 méteres szárnyfesztávval, felszállási tömegét 5 tonnára becsülik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gz8 #27
    De az, javítottam.
  • endrev #26
    Homokozás. :S
  • Sanyix #25
    "robotpilóta vezérléssel a Vanderbilt Légitámaszponton, vagy az Edwards Légitámaszponton fog leszállni."

    Nem inkább Vandenberg?
  • KillerBee #24
    A saját erőből felszállás - a rakétás fellövéshez képest - elég komoly változás. Lehet a kettőt még ugyanannak az eszköznek tekinteni?
  • kvp #23
    Az elobb beragasztott kepen az a fekete csik nagyon gyanusnak tunt, mivel a rakterajtok szele szokott igy kinezni, ugyhogy utanna neztem es talaltam egy vazlatot.



    A kepen kozepen a rakter van, elotte a kerozin tartaly ez a hajtoanyag, hatul a nagy kek a masik uzemanyag tartaly, ez hidrogen peroxid (ez az oxidaloszer). Mogotte a navigacios fuvokak uzemanyag tartalya. Leghatul a hajtomu, amit az ursiklok hajtomuvet is gyarto ceg keszit. A rakterben kb. 4 urruhaban ulo embernek vagy 1 kisebb muholdnak van hely.

    A tesztjarmu elvileg korlatozottan mar akar bevetheto is lenne, de ez meg mindig csak egy kicsinyitett, de mukodokepes modell.
  • kvp #22
    "Nekem csak az nem világos, hogy ez a valami minek is a demonstrációja?"

    Ez a vegleges jarmu mukodo modellje lesz. A veglegesbe mar elfer par urhajos es/vagy par muhold is. Gyakorlatilag epitenek egy kis meretut, amit meg raketaval kell felloni es ha bevalik, akkor csinalnak egy nagyot, ami mar sajat erobol megy fel.

    A hadsereg meg nem tudja, hogy pontosan mi kell neki, de a gyarto cegek raktaraban ott all a technologia, amit a nasa kidobott. Ha talalnak eleg penzt ra, akkor ebbol elobb utobb egy mukodo urhajo lesz.

    Egy kep a korabbi tesztekrol:


    (igen a kepen az indito jarmu a scaled composites white knight-ja)
  • NEXUS6 #21
    Nekem csak az nem világos, hogy ez a valami minek is a demonstrációja? Mert az OK, hogy fölvisz/lehoz műholdakat, esetleg feltölti, lemossa a szélvédőt ellenőrzi a keréknyomást. De ehhez olyan műholdak is kellenek, amikkel ezt meg lehet csinálni. A GPS műholdak viszont pl túl magasan keringenek, amíg a felderítő műholdak meg bazinagyok, bár azt már talán érdemes újratankolni. Lehozni vagy szervizelni valszeg ez, vagy az ebből kifejlesztendő jármű sem tudja őket.
    A Hubble legutóbbi szervizelése sem volt éppen gyermekjáték, azt nem lehetett volna emberek nélkül megcsinálni.

    Szal arra talán jó, hogy az űrrepülőgépek fejlesztéséhez kapcsolódó technológiákat teszteljék. Kár, hogy ilyen szerkezet a köv 20-25 évben valszeg nem kerül rendszeresítésre.
  • Lmntal #20
    Minden esetre érdekes... Ez, ha jól értem egy pilóta nélküli jármű. Okés?

    Alább meg aszongyák hogy:

    "...Föld körül keringeni, míg lehetséges felhasználási területeit a Föld körüli pályán történő műholdjavítástól az új generációs, teljes egészében újrahasznosítható kilövő eszközökig sorolja."

    Mármint hogy Ő fogja javítani? Transformer amit utánna el lehet vinni a MÉH-be?


  • fade2black #19
    túl sok scifit nézel
  • bvalek2 #18
    Bárcsak már ott tartanánk...