Hunter

Mars-kutatóból kémrepülőgép

A NASA mérnökei régóta szeretnének behajtogatni egy repülőgépet egy rakétába, hogy eljuttathassák a Marsra a bolygó és légkörének feltérképezéséhez. A koncepciót most egy új befektető karolta fel, a Pentagon.

A hadsereg Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége (DARPA) az év első felében indította el Rapid Eye elnevezésű programját, ami egy rakétával szállítható robotrepülőgépet fog eredményezni. A rendszerrel pillanatok alatt eljuthatnak és felmérhetik egy természeti katasztrófa vagy egyéb krízishelyzetek helyszínét, magyarázta Tony Tether a DARPA igazgatója a SPACE.com tudósítójának a San Antonioban rendezett Geoint 2007 szimpóziumon tartott beszéde után.

A "Mars-repülőgép" elvén két NASA kutatóközpont is dolgozik. Az Ames és a Langley mérnökei valószínűleg megunták, hogy generációkon átívelő projektjük képtelen alakot ölteni, az idén ugyanis elkezdtek tárgyalni a koncepció földi alkalmazásairól. A NASA-nál az 1970-es évektől álmodoznak egy ember nélküli repülőgép eljuttatásáról a vörös bolygóra, ami a különböző mérések mellett közelképeket is készíthetne a felszínről.


Az ARES Mars-repülőgép egy művészi koncepción

Dale Reed, a Dryden Repüléskutató Központ 2005-ben elhunyt tudósa 1977-ben szabadalmaztatott egy összecsukható repülőgépet, a Mini-Sniffert, ezt követően azonban sokáig hallani sem lehetett a koncepcióról. Csak 1999-ben került újra a felszínre. Ekkor a későbbi NASA igazgató, Dan Goldin karolta fel az elképzelést, ugyanis 2003-ban egy Mars felett repülő repülőgéppel szerette volna megünnepelni a Wright fivérek történelmi repülésének 100. évfordulóját.

Eközben Joel Levine a Langley tudósa kétszer is előterjesztést intézett egy repülőgép Marsra juttatására, azonban sem az ő, sem Golding törekvése nem talált meghallgatásra pénzügyi, tudományos és műszaki akadályok különböző kombinációi miatt. Ennek ellenére a Langley és az Ames mérnökei nem dobták sutba a terveiket, sőt, eljutottak egészen a szélcsatornás és a nagy magasságú tesztekig.

Ma már elmondható, hogy a rakétába hajtogatható repülőgép és annak a Marsra történő eljuttatásának ötlete egyáltalán nem nevezhető utópiának. Az Ames kutatói szerint mind műszaki, mind tudományos szempontból életképes koncepciót dolgoztak ki. Ezzel Tether is egyetért, ő sem lát semmilyen akadályt egy ilyen gép megalkotása előtt, persze az alkalmazási terület és a cél merőben más, mint amit az űrügynökség hajdanában elképzelt. A DARPA a megvalósítást a katonai repülési alvállalkozóin keresztül képzeli el, ami annyit jelent, hogy az évtizedeken át dolgozó NASA mérnökök kimaradhatnak az utolsó lépésből. Tether azonban ígérte, őket is bevonják a projektbe.


A Mini-Sniffer a NASA egy 1976-os felvételén

Az eredeti koncepció különösebb változtatások nélkül mehet tovább. A gépek a Mars ritka légkörében 1500 és 3000 méteres magasságok között repülnének, ami a földi légkörre levetítve nagyjából 30 000 méteres magasságnak felelne meg, ami tökéletes a felderítéshez. Ehhez társul a rakétában való szállítás, ami szintén egybecseng az Egyesült Államok Légierejének azon törekvéseivel, hogy a gépeket a lehető leggyorsabban, gyakorlatilag az egész világ bármely pontjára eljuttathassák.

Tether hangsúlyozta, hogy a Rapid Eye koncepcióval nem a hadászati, sokkal inkább a katasztrófavédelmi feladatokat segítenék, azt azonban nem tagadhatta, hogy ugyanez az elv a harctéri műveletekben is hasznos lenne az Egyesült Államoknak. A Rapid Eye júliusban közzétett leírása szerint a program keretében olyan nagy magasságú, hosszan a levegőben tartózkodó ember nélküli repülőgépet fejlesztenének ki, ami az amerikai kontinensről rakétával egy-két órán belül a világon bárhol szolgálatba állítható, hogy az adott terület felett hírszerzési, felderítési, felügyeleti és kommunikációs küldetéseket végezzen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #40
    persze, hogy nem, csak itt egyesek szeretnek mindenen elcsámcsogni, kiköpni, megint megrágni é.í.t.
  • Balogh G #39
    Én sem gondolnám, hogy épp arról a pár alapadatról feledkeznének meg, mint légköri nyomás és társai...
  • Epikurosz #38
    Ezt nem mondtuk, de ide az sg-re írnak ilyenek. pld.#37.
  • Loverman #37
    ja biztos az egész nasában hülyék dolgoznak
  • gaszton42 #36
    A Földi légkör sűrűsége minden 5500 m magasságnövekedéssel felére ritkul, 30 km magasan kb 1/40 része a tengerszinten mértnek, vagyis cca 25 mbar, pont ilyen arányban kissebb a Marson a gravitáció (na jó 0.38-ad része a Földinek). minden ami repulni tud a Földön 30 Km magasan és nem használ hozzá légköri oxigént (ez ugyanis nem nagyon áll rendelkezésre a Marson), az tud repulni a Marson kis "tengerszint" feletti magasságon. Amúgy a kémrepülőgépek most is előszeretettel használják ezt a magasságot, de ehhez sugárhajtóművet haználnak és persze nem nagyon férnének be egy rakéta orrkúpja alá.
  • magyarszurke #35
    kereskedelbe*=kereskedelembe
  • magyarszurke #34
    #29 támogatom

    #27,szövegértés egyes,azt akartam mondani,hogy a hadseregnek már jóval azelőtt megvoltak a cuccai,mielőtt azokat polgári célokra/kereskedelbe bevezetve használták volna...
  • Epikurosz #33
    Az ember csak kapkodja a fejét.
  • Epikurosz #32
    gyerekek, komolyan mondom.

    Benne van ebben a cikkben:
    "A gépek a Mars ritka légkörében 1500 és 3000 méteres magasságok között repülnének, ami a földi légkörre levetítve nagyjából 30 000 méteres magasságnak felelne meg, ami tökéletes a felderítéshez."

    akkor mről beszélünk?
  • teddybear #31
    Szóval összefoglalnám azokat a nehézségeket, amelyeket elegánsan nem vesznek figyelembe.

    A Mars légköri nyomása a földi légköri nyomás 1/100 - 1/150-ed része. Ezért, ott egy repülőgép-szárny a Földön produkált felhajtó-erejének 1/100 - 1/150 részét tudja produkálni. Egy légcsavar ugyanígy csak a töredékét tudja produkálni a földön megszokott vonóerejének.

    Léghajó: mivel a működése a gázok fajsúly-különbségén alapul, ezért nagyon nagy, de igen könnyű ballonra van szükség, mert a Marson egy köbméter légköri gáz súlya sokkal kevesebb, mint a Földön.

    Pozitívum azonban hogy a Marson csak a földi vonzásnak a harmada, ez megkönnyíti a dolgokat.