Hunter

Minden készen áll az űrsikló visszatéréséhez

A NASA jelentős mérföldkőhöz érkezett az űrsiklók újra szolgálatba állításáért folytatott munkálataiban, ugyanis átszállításra került az űrsikló rendszer legnagyobb eleme, egy áttervezett külső üzemanyagtartály az űrhivatal Kennedy Űrközpontjába.

A tartályt az űrközpont Jármű-összeszerelő Épületébe (VAB) vitték egy utolsó ellenőrzés céljából, majd ha mindent rendben találnak, akkor hozzácsatolhatják a két gyorsítórakétához és magához az STS-114 küldetés űrsiklójához, a Discoveryhez. "A külső tartály érkeztével az űrsikló rendszer minden eleme a helyére került" - mondta Michael Kostelnik, a Nemzetközi Űrállomás és az űrsikló programok helyettes vezetője. "Az áttervezett tartály lesz a valaha repült legbiztonságosabb darab. Az elvégzett módosítások biztosítják, hogy az űrsiklók teljesíteni tudják a Nemzetközi Űrállomáson rájuk váró összeszerelési munkálatokat."

Klikk ide! Klikk ide!
A tartály a szerelőcsarnokban

A NASA és a Lockheed Martin a biztonságosabbá tétel érdekében közel két évet töltött a 15 emelet magas, rozsdaszínű tartály módosításával. A több tucat változtatás között szerepel egy újratervezett bipod illesztés is, ami lecsökkenti a kilövéskor lehulló törmelékek kockázatát, ami a Columbia Vizsgáló Bizottság egyik elsőszámú követelménye volt. "Bár teljesen nem tudjuk kizárni annak az eshetőségét, hogy szigetelő hab váljon le a külső tartályról, abban azonban teljesen biztosak vagyunk, hogy az a törmeléktípus, ami a Columbia elvesztését okozta, nem kerülhet többé az űrsikló közelébe" - mondta Bill Parsons, az űrsikló program igazgatója. "Ez a tartály biztonságos a visszatérési küldetés lebonyolításához."

Klikk ide! Klikk ide!
Az áttervezett illesztés

A külső tartály közel 1500 kilométernyi tengeri utazást követően érkezett meg a Kennedy Űrközpontba, miután december 31-én elhagyta a NASA New Orleans mellett található Michoud Összeszerelő Létesítményét. Az utat az űrhivatal különleges kialakítású uszályán, a Pegasuson tette meg, amit egy gyorsítórakéta begyűjtő hajó, a Liberty Star vontatott be Port Canaveralba.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
A tartály szállítás közben

A VAB-ban a tartályt függőleges helyzetbe emelik, majd átvizsgálják mechanikai, elektronikus és hővédő rendszereit. Ezen felül a tartály az áttervezésből adódóan egy új folyamaton is keresztül megy, ami a bipod melegítőt és a leválási kamerát ellenőrzi. Ezután ha mindent rendben találnak, a tartályt felkészítik az űrsikló szilárd hajtóanyagú gyorsító rakétáihoz való csatlakoztatásra. A felkészítés után átkerül a High Bay 1-be, ahol már ténylegesen rákerülhetnek a rakéták.

Klikk ide! Klikk ide!

A külső tartály megérkezését újabb fontos lépések követik, többek közt az űrsikló főhajtómű behelyezése a Discoverybe. Egyébként a külső tartály az egyetlen része az űrsikló rendszernek, amit nem gyűjtenek be a kilövés után, és nem hasznosítanak újra. Az STS-114 küldetés a tervek szerint májusban indul útjára. A hétfős Discovery legénység a Nemzetközi Űrállomásra repül, ahol elsődleges feladatuk az új repülésbiztonsági procedúrák, valamint az űrsikló átvizsgálási és javítási technikáinak tesztelése és kiértékelése.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • IntaglioDT #40
    Az a baj szerintem, hogy az ISS-t el sem kellett volna kezdeni ameddig nincsen egy újfajta rendszer az űrsikló helyett. A 90-es évek eleje óta készítik 2010-ben talán kész lesz, de akkor már 12 éves lesz és felemésztett kitudja hánymillirád dollárt. Ha a kilencvenes évek óta ezt a pénzt az új rendszer kifejlesztésére költötték volna mára már kész lenne. 2010-re az új rendszer előnyei miatt ugyanúgy kész lenne az alfa bázis csak lenne mellé egy új rendszer is.
  • Tetsuo #39
    Jah, Dot nem tudta megoldani.. :)
  • [NST]Cifu #38
    Azért lett ex? :))
  • DOT #37
    "azért az "oldják meg valahogy" eléggé érdekes hozzáállás"

    Ugyan már, szerintem teljesen normális, exfőnököm is ezt szokta mondani :P
  • [NST]Cifu #36
    Mert nem igazán érdemes. :)
    Burt Rutan SSO gépe nem képes keringési pályára állni, csak 'szuborbitális' űrugrásra.
  • [NST]Cifu #35
    Ehh...

    elértek -> érthetnek
  • [NST]Cifu #34
    Ha tudsz jobbat, mint a "begyöpösödött tudósok", akkor csináld meg, vagy legalább vezesd le (ezért kértem, hogy legalább írd le, milyen alternatívákban gondolkodsz, mert azért az "oldják meg valahogy" eléggé érdekes hozzáállás). Ha viszont nincs mégcsak elképzelésed sem, hogy milyen jobb megoldás lehetséges, akkor milyen jogon írsz ilyeneket róluk? A "begyöpösödött tudósok" azért elértek valamicskét a témához, nem gondolod?

    Így ugyanis az egész olyan szintű, mint amikor az űrhajózzásal foglalkozó hírek alá befirkantják egyesek menetrend szerint, hogy mi ez a tötymörgés, miért nem csinálnak már fénynél gyorsabb űrhajókat. Hogy hogyan az kit érdekel, a Star Trek-ben már látta működés közben.
  • Tetsuo #33
    Ez qrvayo!! Még nem hallottam. :DDD


    :DDDD
  • HUmanEmber41st #32
    Ne zárjuk még le. még a #14-re nem is írtatok semmit...
  • Kelta #31
    ehh, teljesen értelmetlen veletek irogatni...csak szajkozzátok a magatokét, mint a sok begyöpösödött tudos, hát többek közt ezért nem jutunk egyröl a kettöre itt a földön.
    nem értitek, de nem baj..........
    kösz a beszélgetést, annak ellenére,h ogy nem értek veletek egyet, azért tisztellek benneteket mint embert :))
    téma lezárva,