Hunter
Pályára állt a Cassini
A nemzetközi Cassini-Huygens Szaturnusz expedíció csütörtök hajnalban sikeresen pályára állt a bolygó körül.
A 3,3 milliárd dolláros űrszonda csütörtökön, miután sikeresen átverekedte magát a bolygó B gyűrűjén, magyar idő szerint 3 óra 36 perckor 96 percnyi időtartamra beindította főhajtóművét, hogy kellőképpen lelassítsa magát ahhoz, hogy a hatodik bolygó gravitációja foglyul ejthesse, ami 5 óra 55 perckor következett be. Amennyiben a manőver sikertelenül zárult volna, az űrszonda elhalad a bolygó mellett és kárba veszik a küldetésbe fektetett sok éves munka egésze.
A szonda azonban mintaszerűen teljesített, pár perccel 5 óra után érte el a legalacsonyabb magasságát, 20 480 kilométert a bolygó felhői felett. Ez a közelség többször nem fog előfordulni, tudományos munkájához szükséges pályája ennél magasabban helyezkedik el. A Cassini doppler jele szerint a fékezés valamivel gyorsabban zajlott le a tervezettnél, a főhajtómű teljesítménye azonban megfelelő volt a fékezés során. Két perccel a hajtómű kikapcsolása előtt a szonda óránkénti közel 110 000 kilométeres sebességgel haladt.
5 óra 12 perckor kapcsolták ki a főhajtóművet, ami egyben a fékezési manőver teljesítését is jelentette, ekkor a Cassini már elmondhatta magáról, hogy az első olyan ember által alkotott eszköz, ami pályára állt a Szaturnusz körül. A hajtómű égése mindössze egyetlen másodperccel tartott tovább a tervezettnél. Pár percen belül az űrszonda bezárta főhajtóművének fúvókáit védő burkolatot, ekkor jelentette a földi irányítás a sikeres pályára állás tényét.
Az űreszköz több mint hat évet utazott, három milliárd kilométert téve meg a Szaturnuszig. A Cassini a valaha épített legkifinomultabb robot űrszonda. A közös amerikai európai expedíció most megkezdi a gyűrűs bolygó és 31 ismert holdja négy évig tartó tanulmányozását.
A 3,3 milliárd dolláros űrszonda csütörtökön, miután sikeresen átverekedte magát a bolygó B gyűrűjén, magyar idő szerint 3 óra 36 perckor 96 percnyi időtartamra beindította főhajtóművét, hogy kellőképpen lelassítsa magát ahhoz, hogy a hatodik bolygó gravitációja foglyul ejthesse, ami 5 óra 55 perckor következett be. Amennyiben a manőver sikertelenül zárult volna, az űrszonda elhalad a bolygó mellett és kárba veszik a küldetésbe fektetett sok éves munka egésze.
A szonda azonban mintaszerűen teljesített, pár perccel 5 óra után érte el a legalacsonyabb magasságát, 20 480 kilométert a bolygó felhői felett. Ez a közelség többször nem fog előfordulni, tudományos munkájához szükséges pályája ennél magasabban helyezkedik el. A Cassini doppler jele szerint a fékezés valamivel gyorsabban zajlott le a tervezettnél, a főhajtómű teljesítménye azonban megfelelő volt a fékezés során. Két perccel a hajtómű kikapcsolása előtt a szonda óránkénti közel 110 000 kilométeres sebességgel haladt.
5 óra 12 perckor kapcsolták ki a főhajtóművet, ami egyben a fékezési manőver teljesítését is jelentette, ekkor a Cassini már elmondhatta magáról, hogy az első olyan ember által alkotott eszköz, ami pályára állt a Szaturnusz körül. A hajtómű égése mindössze egyetlen másodperccel tartott tovább a tervezettnél. Pár percen belül az űrszonda bezárta főhajtóművének fúvókáit védő burkolatot, ekkor jelentette a földi irányítás a sikeres pályára állás tényét.
Az űreszköz több mint hat évet utazott, három milliárd kilométert téve meg a Szaturnuszig. A Cassini a valaha épített legkifinomultabb robot űrszonda. A közös amerikai európai expedíció most megkezdi a gyűrűs bolygó és 31 ismert holdja négy évig tartó tanulmányozását.