Életre utal a Mars metán-kibocsátása?

Valószínüsíthetően életre utaló jelet észleltek a NASA és az ESA tudósai a Marson. Mindkét csoport egymástól függetlenül fedezte fel a metán jelenlétét a marsi légkörben. A metán a Földön többek közt az élő organizmusok mellékterméke, ezért elképzelhető, hogy a felszín alatt megbújó idegen mikrobáknak köszönhetően a Marson is az élet hozza létre.

A metántartalom észlelése már jóideje a Mars légkörét kutató tudósok szent kelyhének számít, mivel jelenléte egyértelmű bizonyítékként szolgálhat annak megerősítésére, hogy a Földön kívül is van élet. Még sem a NASA, sem az ESA nem jelentette be a felfedezést hivatalosan, azonban az adatokat ismerő szakértők közlése szerint a metán jelenléte valós, bár abban még bizonytalanok, hogy az élet jelenlétének megerősítését illetően milyen jelentéssel bír. A hír hetekkel azután érkezett, hogy a NASA és az ESA bejelentette a Mars nagy víztömegeivel kapcsolatos felfedezéseit, melyek egykor fenntarthatták az életet.

Az ESA Mars Express felvétele a Gusev kráterről

Az európai kutatást Vittorio Formisano, a római Fizikai és Bolygóközi Tudományok Intézetének tudósa vezeti, aki a Mars Express fedélzetén elhelyezett metánérzékelő spekrométert is működteti. "A Mars légkörében azonosítani tudjuk a metán jelenlétét, és mennyiségét is képesek vagyunk megbecsülni" - mondta Formisano professzor. "Csak akkor észlelhető, ha átlagolom a rendelkezésünkre álló adatokat, de akkor is csak sok adat figyelembevétele esetén mutatható ki."

A Marson a metán a heves ultraibolya sugárzás következtében megsemmisül, mivel a gáz élettartama viszonylag alacsony, 300 éves. Ha most is jelen van, akkor valaminek folyamatosan termelnie kell, magyarázta a professzor. "Jelenléte lényeges és nagyon fontos, mivel ha jelen van, akkor forrásnak is lennie kell" - tette hozzá.

A Spirit marsjáró felvétele a Bonneville kráterről

Az amerikai csapatot Michael Mumma, a NASA Goddard Űrrepülő Központjának kutatója vezeti, aki nagy erejű földi spektroszkópos távcsövekkel észlelte a metán jeleit. Ez a csapat is változó koncentrációkat mutatott ki, a legerősebb jelek a jelenleg felszíni felderítés alatt álló Meridiani Planum ősi tengerfeneke felől érkeztek. Ez egy föld alatti metánforrásra utal, ahol a gázt valamilyen fennmaradt geológiai tevékenység pumpálja kifelé, vagy élő organizmusok jelenlétének köszönhető.

Dr. Mumma úgy véli, a metántermelődés biológiai eredetű, tehát ő az utóbbi verzióra szavaz. "Nehéz elképzelni hogy geológiai tevékenységből származó metán négymilliárd éven át (a Mars kora) képes lenne a kiáramlásra. Nagyon érdekes ez a jelenség" - nyilatkozta. Mindkét tudóscsoport az eredmények igazolásán dolgozik, mielőtt szervezeteik a nagyközönség elé tárnák a felfedezést.