Hunter

Megmenthették volna a Columbiát

A NASA egy másik űrsikló fellövésével megmenthette volna a Columbia hét űrhajósát, ha idejében felismerik a szárny sérülésének súlyosságát, és úgy döntenek, hogy érdemes kitenni a második űrsikló legénységét a kockázatnak.

A NASA megkezdte az űrsikló kilövő rendszerének átalakítását, megelőzendő a külső üzemanyagtartály szigetelésének kilövéskori leválását, jelentették be egy sajtótájékoztatón. Az űrhivatal fontolóra veszi az úgynevezett "bipod" terület elszigetelését, ahol a szigetelés a V alakú összekapcsolódást borítja az űrsikló és a külső üzemanyagtartályok között. Ez az a kritikus terület, ami az űrsikló orrfutóművéhez közel helyezkedik el és a vizsgálatok szerint innen vált le a Columbia tragédiájáért felelős szigetelés darab 81 másodperccel a kilövést követően, nekiütődve a bal oldali szárnynak.

"Nem fogják többé látni ezeket a bipodokat az űrsiklón" - nyilatkozott Steve Turcotte a vizsgáló bizottság tagja a sajtó képviselőinek. A bizottság szeretné megtenni javaslatait a megmaradt űrsiklókkal kapcsolatban, hogy azok minél előbb újra szolgálatba állhassanak, nyilatkozott a bizottság elnöke, Hal Gehman, hozzátéve, hogy a bizottság nem tűzött ki határidőt. "A gyorsaságnál sokkal fontosabb a minőség" - mondta.


A Kennedy Űrközpont hangárja a roncsokkal

Bár a végső jelentés még három hónap elteltével sem került nyilvánosságra, az első számú elmélet továbbra is a szigetelés okozta sérülésről szól. A NASA négy korábbi kilövésnél is észlelte a bipod szigetelés darabjainak leválását, beleértve az Atlantis októberi STS-112 küldetését, valamint a Columbia két korábbi repülését. A NASA minden esetben megpróbálta beazonosítani és kijavítani a hibát a következő repülés előtt, bár az STS-112 incidenst nem repülés közbeni rendellenességként értékelték, ezért ezt nem követte intézkedés.

A bizottság korábban öt hasonló esetre bukkant, majd kedden bejelentették a hatodikat is. Ez közel 10%-át teszi ki a 70 repülésnek, de elképzelhető több eset is, amiről nincsenek felvételek, hangoztatta Steve Wallace, a bizottság tagja.


A hajtómű és az üzemanyagtartály megmaradt darabjai

A kézzel felhelyezett szigetelés boncolgatása során repedésekre és hiányzó darabokra bukkantak, valamint vákumnak való kitettség hatására a várakozásoknak megfelelően újabb darabok váltak le. Az elkövetkező kísérletek a magas hő és az aerodinamikai terhelés hatásait fogják vizsgálni. Júniusban megvizsgálják, hogyan befolyásolja a szigetelés becsapódása egy 30 repülésen részt vett szárny peremét borító hővédő burkolatot. Ha szükséges kipróbálnak egy tartalék panelt, ami még soha nem járt az űrben.

A hét végi sajtótájékoztatójában Gehman kijelentette, a NASA egy másik űrsikló fellövésével megmenthette volna a Columbia hét űrhajósát, ha idejében felismerik a szárny sérülésének súlyosságát, és úgy döntenek, hogy érdemes kitenni a második űrsikló legénységét a kockázatnak.

A mentőakció kérdését a vizsgáló bizottság már korábban felvetette az űrhivatalnak, akik szerint technikailag megvalósítható lett volna a mentőakció. Gehman egyben azt is leszögezte, hogy egy szinte nulla felkészülési idejű mentőakció az Atlantis-szal és a NASA négy legjobb és legtapasztaltabb Űrhajósával "rendkívül kockázatos lett volna, de nem lehetetlen." Mivel az Atlantis amúgy is kilövőállásra került volna március 1-én, így megoldható lett volna egy február 11-i vagy 12-i repülés, ami 3-4 nappal a Columbia oxigén készleteinek kimerülése előtt elérhette volna a szerencsétlenül járt űrsiklót.


A megmaradt orrfutómű

Bár a tragédiát követő napokban a NASA vezetői szerint nem lehetett volna semmit tenni a Columbiáért, a héten Sean O'Keefe úgy nyilatkozott, hogy erősen megfontolandó lett volna az Atlantis felküldése, még ha az mindkét űrsikló elvesztését jelenti is. A másik lehetőség a szárny kijavítás lehetett volna egy űrséta keretében, ahol a lyukat vízzel tölthették volna be, amit miután megfagyott teflon szalaggal borítanak be, utána pedig bizakodnak a jó szerencsében, mondta Gehman, hozzátéve, hogy a mentőakció lett volna a legkivitelezhetőbb.

"A hadseregnél akár 120 embert is mozgósítunk egy fő megmentéséért" - hangsúlyozta a nyugállományú tengernagy. "Ha egy pilóta az ellenséges vonalak mögött reked, mindent megteszünk amit csak lehet, hogy visszahozzuk azt az embert."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Anteris #18
    Nagyon gyerekcipőben jár még ahhoz az űrtechnológia, hogy ezért embereket csukjanak le. Majd ha már rutin lesz és nem imádkoznak minden fellővés előtt, hogy jajj csak sikerüljön, na majd akkor lehet bűnösöket keresgélni.
    Előbb-utóbb ki kell valamit találni, mert ez a kémiai meghajtás zsákutca!
  • Bonewerkz #16
    es mi van azzal a furcsa kisulessel, ami allitolag eltalalta a columbiat a felsolegkorben?? allitolag egy amator fenykepezte le, aztan a kepet lefoglaltak, a muki meg hallgat mint a sir...
  • Geysap #15
    Veletlenul nem ujsagban, egy kozlemenyben. Az en sem allitottam, hogy ez igaz, en nam lattam a start elott a gepet...
    Csak ideztem amit irtak.
  • RelakS #13
    Ja, átmész, de közben a karod helyet cserél a lábaddal
  • Geysap #11
    Februari hir:
    "A hírügynökségek tudósításai, majd a NASA nem hivatalos közlése szerint a Columbia indulása előtt egy mérnök figyelmeztette a Hustoni központot, hogy az űrrepülőgép bal szárnyának a hővédő pajzsa sérült. A NASA mérnöke, Robert Daugherty az indulás előtt két nappal figyelmeztette a hibára az illetékeseket. Állítása szerint leírta, hogy a bal szárny hővédő pajzsa oly mértékben sérült, hogy még a legapróbb, a levegőből kicsapódó részecske miatt is kilyukadhat. A későbbi nyilatkozatokból kiderült, hogy a tesztelések során a hővédő sérülését már a levéltől függetlenül észlelték. Daugerthy elmondása szerint, amikor észlelte a pajzs sérülését, számításokat végzett arra vonatkozóan, hogy e miatt a repüléskor, vagy a leszálláskor levegőben lévő, minimális méretű a szárnyra csapódó anyagok, törmelékek akkora lyukat okozhatnak, hogy az űrrepülőgép túlzott felmelegedése következhet be. Arról is nyilatkozott a mérnök, hogy a vizsgálatai szerint a szárnyon egy 17-szer 76 centiméteres sérülés volt, ami éppen a legfontosabb hőszigetelő területen. A sérülésről tudtak, az irányító központban napokkal a gép indulása előtt, a Columbia föld körüli teszt repülései során tanulmányozták azt, de nem ítélték olyan veszélyesnek, hogy e miatt az indulást elhalasszák."
  • Deus Ex #10
    Morgen.

    Itt a kulcsmondat.. ha idejében felismerik a szárny sérülésének a súlyosságát. És itt a kulcskérdés: fel lehetett-e ismerni idejében a szárny sérülésének súlyosságát? Az a nyomorult szárny nem bírt szemmel láthatoobban megsérülni, és így kérdéses maradt a sérülés mértéke is. Gondoljatok bele, hányan mernétek vállalni, hogy elindítotok egy újabb űrhajót, olyan körülmények között, mint még soha, és mindezt egy esetleges sérülés miatt? És ha a személyzetet megmentik, mi történt volna a Columbiával? A hővédelem javítható az úrben? Ha kijavítják és épségben leszáll, vajon nem nyilvánítják-e utoolag feleslegesnek a rizikoos és drága mentőakcioot? Ezek mind olyan kérdések, amibe a döntéshozoo belebukhat. Korábban is ütődött már szigetelésdarab a hajónak, és nem okozott problémát. Egy újabb eset miatt mentőakcioot indítunk, vagy elkönyveljük egy veszélytelen incidensnek..?

    #9: Haladunk, csak egy icipici hangyabokányi eredményhez is gigászi munkát kell befektetni. Egyébként megjegyzem, hogy a lényeget tekintve más terülteten sincs tuul sok különbség az ötven évvel ezelőtti állapotokhoz képest.
  • [Walaki]D`Lair #9
    A fasz kivan! Majd 50 év múltán még mindíg ugyanott topogunk! A kurva életbe...:(((( Már várom, hogy csak itthon belépek a transzporterbe, azt mittomén átmegyek a bnőmhöz 1 pillanat alatt...erre itt szarakodnak ilyen faszságokkal...:((((
  • Munch #8
    Volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna... volna...
  • TheZsenyka #3
    Ha a nagymamámnak kereke lett volna.
  • [HUN]PAStheLoD #1
    megmenthették volna ha...