Az egerek már megtalálták a rák ellenszerét

Amerikai tudósok pusztán a véletlennek köszönhetően olyan egérre bukkantak, ami ellenáll a rákos sejteknek. A "rákálló" egér kikövezheti az utat a jövő gén- vagy gyógyszeres terápiái számára, ha sikerül rájönni a rákkal szembeszálló mechanizmus működésére.

A Wake Forest Orvosi Egyetem kutatói egy 700 tagú, a fenti tulajdonsággal megáldott egérkolóniát szaporítanak abból a kórnak ellenálló hím egyedből, akire egészen más irányú kísérletek során bukkantak rá. Az orvosok már jó ideje tudják, hogy ritka esetekben a rák képes rejtélyes körülmények között felszívódni. Azonban ez az első eset, amikor sikerült kimutatni, hogy ez a rákölő képesség genetikai alapokon nyugszik.

Dr. Zeng Cui
"Úgy tűnik, az ellenálló képesség végtelen" - mondta Zeng Cui, a tanulmányt vezető biokémikus. "Adhatunk neki bármennyi tumorsejtet, az egér megszabadul tőlük".
"Még csak kezdeti szakaszban vagyunk, de minden okunk megvan a bizakodásra" - tette hozzá Mark Willingham, a kutatócsoport másik tagja. "Reméljük, egy nap csapást mérhetünk vele az emberi rákos daganatokra is."

A tudósok az eredeti rákálló egér felfedezését a szerencsének köszönhetik, egy olyan kísérlet során sikerült rábukkanni, melyben az egerekbe enyhe szöveti rákot, szarkómákat fecskendeztek be. Egy egérnél az ismételt injekciók hatására sem alakult ki a rák. Amikor a szóban forgó egér egy átlagos egérrel párosodott, egyes utódai szintén ellenállóvá váltak, majd az utódok is átadták tulajdonságukat utódaiknak, és legalább hét generáción át volt követhető az öröklődés.

A nagy sejtek S180-as ráksejtek, a sárga nyíl a széttépést mutatja

"Úgy tűnik egyetlen gén, vagy egymáshoz igen közel álló gének csoportja okozza az ellenállóságot " - nyilatkozott Cui a New Scientist magazinnak. Az egér rák-ölő képessége szokatlanul egyenletes több fajta rák esetében is. "Ami meglepő, látszólag az egér képes valami közöset felismerni az összes rákos sejt esetében" - mondta Cui. "Általában igen nehéz közös jellemvonást találni".

Willingham elmondása szerint az egér "egészen új módon" végzett a rákos sejtekkel. A test szokásos első védelmi vonalát, a fehér vérsejteket egyáltalán nem használta. Ehelyett a test veleszületett immunrendszere támadta meg és törte össze a tumor sejteket. A megfigyelések ellenére egy jelentős kérdés nyitott maradt. Hogyan ismeri fel az egér a rák sejteket? Cui spekulációi szerint a tumor valamilyen diffúz tényezője árulhatja el a halálos sejteket. Az elsődleges prioritás az ellenállásért felelős gén azonosítása.

"Az Emberi Génállomány Projektnek köszönhetően megpróbálkozhatunk hasonló gén felkutatásával az ember esetében is" - mondta Willingham.