Jégkorszak a Marson

A NASA legutóbbi felvételei arra utalnak, hogy jelentős mennyiségű vizet tárolhat a vörös bolygó a felszín közelében. A felvételeket a bolygó feltérképezésén 1999 óta dolgozó Mars Global Surveyor készítette, olyan területeket felfedve, melyeken egyenletesen hullámzó dombok és egyenetlen felszín váltogatják egymást.

A Nature csütörtöki számában a geológusok értelmezése szerint az egyenletes dombok jéggé fagyott por buckák, míg az egyenetlen területek azok, ahol a jég eltűnt és a helyét a porszerű vörös talaj foglalta el. A képek a bolygó egyenlítője környékén készültek, messze a sarki jégsapkáktól. Ez az elhelyezkedés arra utal, hogy a fagyott talaj a Mars "jégkorszakában" alakulhatott ki, körülbelül 100.000 évvel ezelőtt. A tudósok egyre inkább érdeklődnek az Mars vízkészlete után, mivel a folyékony víz elengedhetetlen az élet kialakulásához. "A mostani eredmények felettébb izgalmasak" - mondta Bruce Jakosky, a boulderi Colorado University tudósa. "Azt sugallja, hogy a Mars kérge lehetséges tárolója vagy elvezetője lehet a víznek".

Nincs bizonyíték, hogy valaha is létezett folyékony formában víz a bolygón, mondta a Brown University professzora, John Mustard, a tanulmány egyik szerzője. A hideg időszakokban a víz beáramlik a talaj pórusaiba és ott jéggé fagy, fejtette ki. A melegebb időszakokban a jég a szilárd állapotból egyenesen gáz halmazállapotúvá válik. Mustard becslései szerint 24.000 köbkilométernyi víz van a Mars talajába fagyva, ami elegendő lenne arra, hogy az egész bolygót 40 centiméter magasságú vízréteg borítsa. Szintén a Nature fent említett számában esett szó arról, hogy a Jupiter egyik holdján, a Callistón is lehet víz. A hold hőmérsékleti adottságaiból a spanyol Universidad Complutense kutatói arra következtetnek, hogy a jégréteg alatt folyékony víz található.