Skoal

Újabb bizonyíték a marsi életre

Az a kutatócsapat, amelyik 1996-ban bejelentette, hogy egy marsi meteoriton megkövült baktériumokat találtak, most visszatért, hogy állításait még több bizonyítékkal támassza alá. Ez a bejelentés a legfrissebb abban a nyilatkozatdömpingben, amit a Vörös Bolygón életet vélő kutatólaboratóriumok mostanában kibocsátanak.

Kedden a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban két írás jelent meg, melyek szerint olyan kristályszerkezeteket találtak az ALH84001 meteoriton, amik marsi bakteriális tevékenységekre utalhatnak.

A publikáció Everett Gibsont és csapatát további kutatásra inspirálták. Szerintük két másik meteoriton is fedezhetők fel hasonló nyomok. Dr Gibson a Nasa Johnson Space Center kutatója. Ő és munkatársai most a Nakhla és a Shergotty meteorokra fókuszálnak rá. Ezek a kövek 1.3 milliárd illetve 175 millió éve robbanhattak ki a Marsról.

Szerinte ezek a kőzetek is hasonló mikrofosszíliákkal rendelkeznek, mint amik a 3.9 milliárd éves ALH84001 is láthatók. A PNAS-ben publikált írás illetve az 1996-os bejelentés alapjául is ez a meteorit szolgált. Ha a vizsgálódásaink eredménye hasonló lesz a két fiatalabb marsi kőzet esetében is, vagyis a rajtuk található nyomok élő szervezetektől származnak, akkor valószínűsíthető, hogy a Marson létezhetett élet 3.9 milliárd évvel ezelőttől 165-175 millió évvel ezelőttig - mondta Dr Gibson.

Gibson és csapata szerint a kis méretű, gömb szerű csoportosulások a meteoritok felszínén nagyon hasonlítanak azokhoz a baktériumokhoz, melyeket mélyen a Föld felszíne alól származó bazaltokon találtak a Columbia folyónál Kelet-Washington államban. Ezek a gömbszerű struktúrák akár bizonyítják, akár nem a múltban az életet, akkor is marsi és nem másmilyen eredetűek, mert ezt pontos geológiai vizsgálatok támasztják alá.

A kőzetek felületén karbonok nyomait is felfedezték, melyek szerintük még a Marson rakódtak le. Ha ez így van, akkor nagyon valószínű, hogy akkor alakultak ezek ki, amikor a Marson még nedvesebb és melegebb volt az éghajlat a mainál, kedvezőbb terepet nyújtva ezáltal az élet kialakulásának.

Ha esetleg víz található a Mars felszíne alatt, akkor miért ne lehetne élet most is azon a bolygón - mondja Dr Gibson. Sok tudós kétségbe vonja ezeket a megállapításokat és szerintük még meggyőzőbb bizonyítékokra van szükség, hogy teljességgel ki lehessen zárni a vegyi eredetét a meteoritokon található szerkezeteknek. Továbbá arra a kérik a kutatókat, hogy un. indirekt módon bizonyítsák igazukat, ami ebben az esetben szinte lehetetlen.

A Dr Gibsonhoz hasonló tudósok nem tehetnek mást, csak tovább kutathatnak, hogy saját igazukát bizonyítsák. A kétségek a Marson lévő esetleges életről még nem oszlottak el tehát...