SG.hu

Alakul a teljesen autonóm működésű Black Hawk helikopter

Az amerikai hadsereg fogadkozik, hogy a jövő Black Hawk helikopterének nem lesz szüksége pilótákra, és 6 millió dollárt utaltak át a masina gyártójának, a Sikorsky-nak, hogy bebizonyítsa ezt.

A Sikorsky anyavállalata, a Lockheed Martin közölte, hogy 6 millió dollárt kapott a Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) ügynökségtől, hogy egy kísérleti fly-by-wire Black Hawk UH-60M-et felszereljen a MATRIX autonóm rendszerrel, amelyet a kutatócsoport Aircrew Labor In-cockpit Automation System (ALIAS) programja számára fejlesztett ki. A rendszer jövő évi felszerelését követően az új járművet „MX”-nek fogják nevezni, és szinte teljesen megegyezik majd azzal a már régóta tesztelt UH-60A Sikorsky géppel, amely repülő laboratóriumként 2022 óta már több száz autonóm órát repült. Más szóval, a hadseregnek már néhány éve van autonóm Black Hawk helikoptere, de az új változat azt mutatja, hogy kezdik komolyan venni az autonóm forgószárnyas repülést.


Rich Benton, a Sikorsky alelnöke kifejtette, hogy az autonóm Black Hawkok képesek csökkenteni a pilóták munkaterhelését, javítani a repülésbiztonságot és rugalmasságot kölcsönözni a harctéri környezetnek, amelyet általában az emberi teljesítmény korlátoz. "A katonák a 2070-es években is számíthatnak majd a Black Hawk helikopterekre, és a repülőgépek mostani korszerűsítése évtizedeken át hasznos lesz a hadsereg légierejének és az amerikai légierő gépei számára” - mondta Benton. Az MX repülőgépet és annak MATRIX rendszerét számos különböző teljesítménykritérium alapján fogják értékelni. A jövőre elkészülő masinát a DARPA különböző típusú szenzorokkal kívánja felszerelni, hogy kiderüljön, mi a legjobb a terepviszonyok észlelésére és elkerülésére, valamint a tesztelési időszakot arra is felhasználja, hogy szabványokat dolgozzon ki a fly-by-wire repülőgépek MATRIX rendszerrel való felszerelésére.

"A Sikorsky számára a MATRIX autonóm rendszer telepítésére vonatkozó szerződés odaítélése a második lépés az autonómia megszerzése felé” - mondta Frans Jurgens szóvivő. "Az első lépésre 2020-ban került sor, amikor a Sikorsky a hadsereg MX Black Hawk helikopterére fly-by-wire repülésirányító rendszert telepített, hogy a hadsereg értékelhesse annak repülési tulajdonságait. A mostani bejelentés szerint a Sikorsky szerződést kötött a MATRIX autonóm rendszerének ugyanerre az MX repülőgépre történő telepítésére”. A gyártó korábban már bemutatta a MATRIX képességét egy autonóm Black Hawk 2022-es üzemeltetésére a hadsereg Project Convergence programjának részeként. Ezeken a repüléseken egy autonóm Black Hawk 400 egység vért szállítva 120 kilométer repült, hogy szimuláljon egy orvosi utánpótlást, és 30 percig szállított másfél tonna kötélre rögzített terhet, miközben reagált a repülés közbeni irányváltoztatásokra is.


A Lockheed Martin forgószárnyas rendszerekért felelős alelnöke, Dan Tenney elmondta, hogy mindez egy táblagépről történt. "A modern érzékelőkkel, algoritmusokkal és technológiával most már képesek vagyunk arra, hogy egy helikopter teljesen önállóan működjön” - mondta Tenney az Amerikai Hadsereg Szövetségének éves találkozóján. "Kell egy táblagép, azon megnyomunk egy gombot, és a gép végigmegy az összes repülés előtti ellenőrzésen. Elindul, felszáll és végrehajtja a küldetést” - mondta Tenney. A továbbiakban kifejtette, hogy a rendszert a pilóta segítésén túl úgy tervezték, hogy akár teljesen át tudja venni az irányítást. Állítása szerint a rendszer valóban autonóm, és sokkal bonyolultabb a távirányítású vagy programozott úticélok követésére készült rendszereknél. "Ha a pilótának repülés közben vannak egyéb küldetési céljai, amelyeken dolgoznia kell, akkor ténylegesen megmondhatja a rendszernek hogy miket csináljon.” - ismertette Tenney. "Beállíthatja az időjárási, földrajzi és egyéb fenyegetéseket, és ezeket a gép érzékelők segítségével észlelni tudja. Aztán más jeleket is küldhet neki, és más küldetést hajthat végre”.

De még eltarthat egy ideig, amíg a terepen lévő katonák számíthatnak arra, hogy olyan autonóm utánpótlás-kiszállítást kérhetnek, mint amilyen például a Call of Duty videojátékban van, mert mindez egyelőre csak egyetlen helikopteren megy. Ez aligha számít flottának. "A MATRIX autonóm rendszer lehetővé teszi majd a parancsnokok számára, hogy a gépeket irányítsák, ha a személyzetnek pihenésre van szüksége, vagy amikor rossz időjárási körülmények között, éjszaka, esetleg az ellenséges tűz elkerülése érdekében különösen alacsony magasságon repülve kell ellátmányt küldeniük” - közölte a Sikorsky.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    A black hawk-ok fo felhasznalasa elso sorban nem az eletmentes, igy eleg ha nagyjabol el tudja talalni a leszallasi helyet. Elonyos, hogy ha leszedik, akkor nincs benne pilota, igy lehet fogyoeszkoznek hasznalni, mint a dronokat, csak sokkal nagyobb teherszallitasi kapacitassal. Az apache-ok pedig kozben felkeszulnek a taviranyithatosagra... (azokkal se menteni akarnak)
  • barret #1
    A viharos tengeren megnéznék egy életmentést pilóta nélkül :)