SG.hu

Gyorsabban sétál­ha­tunk a high-tech robotcipővel

A high-tech görkorcsolya nem sporteszköz, hanem a naponta sokat gyalogló munkások dolgát könnyíti meg. Egy cipővel belelépve olyan érzésünk lesz haladás közben, mintha egy repülőtéri mozgójárdán mennénk, egy lépéssel sokkal nagyobb távolságot teszünk meg, mint egyébként.

Az austini székhelyű Shift Robotics jövő héten, a CES-en mutatja be nagy sikert aratott robotcipőjének felújított változatát. A Moonwalker első verziója 2022 októberében a Kickstarteren jelent meg, és a felhasználókról készült videók, amelyeken látszólag könnyedén siklanak a járdákon, a cég pénzgyűjtési kampányát egészen 329 000 dollárig repítették. Élőben először a detroiti Automate konferencián jelent meg, ahol a szerencsés kipróbálok két fő hátrányról számoltak be. Először is, cipőnként négy kilót nyomtak, másodszor pedig meg kell tanulni járni bennük.

Úgy tűnik, a vállalat mindkét problémát megoldotta a cipők jövő héten debütáló új verziójával. A most megjelenő Moonwalker X az ígéretek szerint cipőnként egy teljes kilóval könnyebb lesz, és néhány kulcsfontosságú vezérlőrendszer-frissítéssel rendelkezik, továbbá kisebb méretben is kapható lesz. Hogy mennyiért azt még nem közölték, és az árusítás kezdetének időpontja sem ismert. Az első verzió 1400 dollárba került, ami finoman szólva sem olcsó, de a kutatás-fejlesztés nagyban befolyásolja az első generációs hardverek árát. Szinte biztos, hogy a magas árban a kisszériás gyártás is szerepet játszott, tehát az egységenkénti ár jelentősen csökkenhet.


A tépőzáras pántokkal ellátott cipőtalpnak összesen tíz kereke van, amiből négy pár motorizált. Maguk a kerekek poliuretánból készülnek, mozgatásukat a sarok alatt lévő érzékelő aktiválja. A működése olyan, mint a görkorcsolyázás, csak maga a talp végzi a munka nagy részét. A cég közlése szerint a fejlesztés öt éve alatt még senki nem sérült meg. Használatával óránként kb. 10-11 km tehető meg, ami nagyjából 2,5-szerese a normál emberi járás sebességének. A nagy tömeg oka a hajtáslánc és az akkumulátor, ami miatt a benne való gyaloglás némi megszokást igényel. Egy feltöltéssel kb. másfél óráig használható, bár ebben egy csomó különböző változó van, beleértve a talaj meredekségét is.

A csúcstechnológiás görkorcsolyák megjelenése az Automate ipari kiállításon való megjelenése nem volt véletlen, a Shift egy jelentős potenciális piacot azonosított a logisztika/raktározás világában. "Az X kifejlesztésekor a fókuszunk egyértelmű volt: a termelékenység növelése a biztonság veszélyeztetése nélkül" - mondja Xunjie Zhang alapító és vezérigazgató. "A partnereinkkel szorosan együttműködve úgy hangoltuk a Moonwalkers X-et, hogy megfeleljen a raktári környezetek szigorú követelményeinek, a dolgozók biztonsága iránti rendíthetetlen elkötelezettséggel." Tekintettel arra, hogy az ár valószínűleg sok fogyasztó számára továbbra is megfizethetetlen marad, a munkahelyi termelékenységre való összpontosításnak van értelme. A vállalatok szívesen adnak ki pénzt olyan technológiáért, amelyről úgy gondolják, hogy hosszú távon megtakarítást jelent számukra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #10
    Már akinek... láttam olyan embert is aki olyan lassan tudott bicajozni hogy majdnem elesik és mégis elfáradt... "fénykoromban" a 70km távokon tartani tudtam a 20as átlagot, időnként 35-ös csúcsokkal, de volt egy hazautam ahol nagyjából az 50-55. km-nél lett még egy 37 pedig ott már kezdtem fáradni.
    Terepgumis, lomha, laposdefektes vacak montival, térdizületi gondokkal... alföldön azaz nem dombról le hátszélben.

    Az a vicc hogy a huszas tempóhoz még max fokozatra sem kell kapcsolni elég felvenni egy megfelelő ritmust. Városközi bringához pl metált hallgatok (Slipknot, RatM, stb) meg hasonlóakat. de kb 120as bpm a leglassabb. tekeréskor a jobb lábammal tolom az ütemet. Nem nehéz így tartani és igazából észre sem veszed, különösen akkor nem ha hozzá vagy szokva.
    Kb két éve nem ültem nyeregben, és tudom hogy ha ma felpattannék hogy kitekerjek a telekre akkor fájni fog... nem kicsit. De tudom azt is, hogy kb a 4 út után már nem fogom észrevenni ezt a kis össz 10est..

    Egy tempomatos bringával meg alapból nem venném észre, és mégis kint lennék a telken kb 15 perc alatt ami nem éppen egy gyilkos időtartam.
  • cateran #9
    "És az csak pár deka műanyag"
    vs
    "az ígéretek szerint cipőnként egy teljes kilóval könnyebb lesz"

    Azaz eddig bőven több volt, mint 1 kg/cipő.....
  • t_robert #8
    Azért léteznek ilyesmik exosceletonnak hívják. Egy olyan külső váz a testre és a végtagokra, ami könnyíti a terhek emelését mozgatását. elektromechanikus szervomotoros akármik ma már elektronikus vezérléssel. Egyrészt léteznek katonai alkalmazások, de egyre gyakoribbak az iparban ahol terheket kell emelni és mozgatni kézi erővel. Mondjuk 10-15 kg erőkifejtéssel lehet megemelni 60-70 KG-os súlyokat. Mondjuk egy raktárban kell egész nap pakolgatni jól jöhet az ilyesmi. Mint ahogy az emberek mozgását segítő cuccoknak is van értelme. Léteznek azért akár sokszáz méteres raktárak is. Na ha ott kell az egyik feléből átsétálni a másik felébe naponta többször is nem mindegy, hogy 4-5 perc a séta vagy van valami eszköz, ami megoldja a dolgot egy perc alatt.
  • t_robert #7
    Azért tartósan tekerve tartani kerékpárral 20-25 km/h az azért már fárasztó. kényelmesen tekerve inkább a 15 km/h körül van az érték.
  • Szefmester #6
    Egy olyan pedálszenzoros baromság az egyik álombringa komponensem. Csak bepöccintem a tempomatot hogy menni akarok 30-35kmh-val városközi közlekedésben és míg a 20-25 simán kijön a lábamból akár 40km távon is. De a 35-40 csak rövid időszakokra jó. És azért a 20 helyett 30al menni 30km-t is jelentős időmegtakarítás miközben nem szakadok meg.
  • gosub #5
    1400$ drága? Egy közepes Jordan kerül ennyibe. És az csak pár deka műanyag 40 éves dizájnnal, mégis veszik mint a cukrot.
  • wraithLord #4
    Annyi értelme van, hogy aki biciklizni akar, és nem eljutni A-ból B-be, viszont nem olyan az erőnléte vagy az egészsége, az is tudjon biciklizni. Csak segíti a biciklizést, nem pedig kiküszöböli.

    Vagy akinek nincs semmire se jogsija, és messzebre kéne eljutnia anélkül, hogy megizzadna, viszont nem akar tömegközlekedni vagy vitetni magát, az pedálozásrásegítéses biciklivel megteheti ezt. Vagy csak simán szeret biciklizni, viszont nem mindig akar megizzadni.
  • kvp #3
    "Szóval a karra, derékra sem ártana akkor már valami könnyítő, hogy amúgy a szervezetet ne terhelje meg jobban."

    Olyan is van mar, de a jo megoldas egy rakodo exoskeleton lenne, mint amilyen pl. az eredeti Alien-ben is volt. Sot ahogy fejlodik a technika, ugy lehet elhagyni belole az embert is.

    Egyebkent nem tudom miert kell emelgetni a labakat az elorehaladashoz, egyszerubb lenne vegig gurulni. Ez olyan benasag mint a pedalszenzoros rasegitos biciklik. Egy gazkar a kormanyra gyorsabb, egyszerubb es meg kisebb megterhelest jelent az embernek. Persze akkor mar jogilag motorbicikli lenne, de a jogi kiskapun kivul nem sok ertelme van az elterjedt megoldasnak.
  • RJoco #2
    A kérdés majd az lesz, hogyan látja a munkáltató a dolgot. Ha a cél el van érve, akkor úgysem érdekli, hogy nap végére hulla fáradt lesz a dolgozó.
    És bár lehet, hogy nagyobb távot tud megtenni, de ezzel egyidejűleg a test többi részét többet kell használnia. Többet kell emelni, cipelni. Szóval a karra, derékra sem ártana akkor már valami könnyítő, hogy amúgy a szervezetet ne terhelje meg jobban.
  • Myers #1
    Nem is titkolt a cél: "termelékenység növelése", azaz, hogy többet teljesítsen a dolgozó. :)