Gyurkity Péter

Porcot építettek a Nemzetközi Űrállomáson

A mikrogravitációs környezet és annak körülményei járultak hozzá a sikerhez.

A hosszabb űrutazások közelebb kerülésével egyre fontosabb kérdéssé válik az űrhajósok szervezetének, egészségének jobb védelme, itt ugyanis mindenképpen meg kell majd akadályozni a lassú leépülést, vagy legalábbis annak legkomolyabb következményeit. Orosz kutatók most porc nyomtatásával igyekeznek bizonyítani, hogy ezt az akadályt is sikerrel vesszük majd.

A Science Advances oldalán megjelent tanulmányban arról olvashatunk, hogy orosz kutatók, az Orosz Tudományos Akadémia, valamint a 3D Bioprinting Solutions összefogásával sikerült nagy áttörést elérni, mégpedig a porc sikeres nyomtatásával, annak létrehozásával, amelyre a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén, egy kozmonauta segítségével került sor.

A szakemberek több eltérő megoldással próbálkoztak a közelmúltban, a jobban bejáratott eljárások közé tartozik az állványzatok alkalmazása, amelyek a sejtek összeállását, a szövet felépülését követően lebomlanak, mostanában azonban előtérbe kerültek az ettől eltérő alternatívák, amelyek többek között akusztikus, illetve elektrosztatikus mező felhasználásával irányítják a sejteket a megfelelő pozícióba. A most elvégzett kísérletben mágneses lebegés útján oldották ezt meg, ehhez viszont mikrogravitációra volt szükség, hogy a gadolínium-ionok ne rongálják meg végzetesen az ISS-re eljuttatott sejteket.

Azt egyelőre nem igazán tudjuk, hogy a hosszabb utazások során a porc mennyiben károsodik, illetve épül le, az ehhez feltétlenül szükséges kutatások ugyanis nagyon drágák és egyben időigényesek. Az orosz szakemberek mindenesetre igyekeztek igazolni, hogy ezzel nem lesz majd gondunk, a mostani kísérletek későbbi kielemzése pedig azt mutatta, hogy a mikrogravitációs környezetben elvégzett összeállítás (amelyre 37 Celsius-fokon, az erre kijelölt gépben eltöltött 2 teljes napon át került sor) végeredménye nagyjából megfelelt annak, amit az előzetes matematikai modellek alapján előrevetítettek. A sejtfúzió és az összeállás a videófelvétel alapján is a reméltnek megfelelő módon ment végbe, az így elkészült porc pedig két héten keresztül, szobahőmérsékleten eltárolva tartózkodott a fedélzeten, mielőtt visszaszállították azt a Földre.

A munkával tehát sikerült visszaigazolni, hogy speciális állványzat és keretek nélkül is megvalósítható az emberi szövetek 3D-nyomtatása, mégpedig káros mellékhatások nélkül. Meglátjuk, hogy ezt a későbbiekben miként hasznosítják majd.