Gyurkity Péter
Két éve repül a kémsikló
Csaknem két éve van az űrben a kémsikló, miközben a SpaceX törölte saját tesztjét.
A Boeing X-37B többször szerepelt már a szaksajtóban, bár az érdekes eszköz pontos szerepét és az illetékesek céljait még mindig nem ismerjük. A mini-űrsikló 2017 szeptembere óta repül, ezzel pedig újabb rekordot állított fel, hiszen csaknem két teljes évet töltött el az űrben, további szigorú titkolózás mellett.
A jelenleg zajló küldetésről mindössze annyit tudunk, hogy ez az Orbital Test Vehicle (OTV-5) névre hallgat, és mivel az ezt megelőző expedíció összesen 717 napig tartott, kedden reggel már megdőlt a korábbi rekord. A hivatalos oldalon szinte semmit nem árulnak el az újabb küldetésről, így továbbra sem tudni, hogy pontosan mit figyelnek meg (és miért), bár az mindenképpen érdekes, hogy rendkívül hosszú küldetéseket bonyolítanak le, igaz, itt nincs szükség legénységre, így a követelmények is jóval egyszerűbbek. A légierő annyit közölt a nagyérdeművel, hogy bizonyos kísérletek eredményeit hozzák vissza időről-időre a Földre, arról azonban nem beszélnek, hogy pontosan milyen kísérleteket folytatnak le az alacsony orbitális pályán. Korábban bonyolult vezérlési, navigációs, hővédelmi, valamint elektromechanikai repülési rendszerek tesztelése merült fel, de az is bizonyosnak tűnik, hogy szigetelési technikákat, új anyagokat, valamint a visszatérési procedúra részleteit is felvették már a listára.
A SpaceX eközben gőzerővel dolgozik saját, jóval nagyobb és összetettebb rakétáján, amely reményeik szerint idővel a Marsra is eljuttat majd minket – egy még nagyobb eszköz formájában. A némileg kisebb és egyszerűbb, Starhopper névre hallgató prototípus soron következő tesztjét hétfőn folytatták le, a hosszabb repülést azonban megakadályozta, hogy az utolsó pillanatban problémát észleltek a begyújtás terén. Elon Musk bejegyzése szerint ezt részletes vizsgálat követte, miközben a csapat igyekezett minél gyorsabban felmérni, hogy mikor térhetnek vissza a fontos teszthez.
Nem is kellett sokáig várnunk, ugyanis kedden megismételték a próbát, ezúttal sikeresen. A Starhopper ekkor 150 méteres magasságba emelkedett, majd pedig visszatért a felszínre, bár a teszt során a jelek szerint elvesztette egyik nitrogéntartályát - ez azonban nem akadályozta meg a sikeres landolást. Az elkövetkező hónapokban Musk újabb sajtótájékoztatón ecseteli majd a végleges változat, a Starship módosításait, majd pedig jönnek az újabb tesztek, immár a jóval nagyobb rakétával.
A Boeing X-37B többször szerepelt már a szaksajtóban, bár az érdekes eszköz pontos szerepét és az illetékesek céljait még mindig nem ismerjük. A mini-űrsikló 2017 szeptembere óta repül, ezzel pedig újabb rekordot állított fel, hiszen csaknem két teljes évet töltött el az űrben, további szigorú titkolózás mellett.
A jelenleg zajló küldetésről mindössze annyit tudunk, hogy ez az Orbital Test Vehicle (OTV-5) névre hallgat, és mivel az ezt megelőző expedíció összesen 717 napig tartott, kedden reggel már megdőlt a korábbi rekord. A hivatalos oldalon szinte semmit nem árulnak el az újabb küldetésről, így továbbra sem tudni, hogy pontosan mit figyelnek meg (és miért), bár az mindenképpen érdekes, hogy rendkívül hosszú küldetéseket bonyolítanak le, igaz, itt nincs szükség legénységre, így a követelmények is jóval egyszerűbbek. A légierő annyit közölt a nagyérdeművel, hogy bizonyos kísérletek eredményeit hozzák vissza időről-időre a Földre, arról azonban nem beszélnek, hogy pontosan milyen kísérleteket folytatnak le az alacsony orbitális pályán. Korábban bonyolult vezérlési, navigációs, hővédelmi, valamint elektromechanikai repülési rendszerek tesztelése merült fel, de az is bizonyosnak tűnik, hogy szigetelési technikákat, új anyagokat, valamint a visszatérési procedúra részleteit is felvették már a listára.
A SpaceX eközben gőzerővel dolgozik saját, jóval nagyobb és összetettebb rakétáján, amely reményeik szerint idővel a Marsra is eljuttat majd minket – egy még nagyobb eszköz formájában. A némileg kisebb és egyszerűbb, Starhopper névre hallgató prototípus soron következő tesztjét hétfőn folytatták le, a hosszabb repülést azonban megakadályozta, hogy az utolsó pillanatban problémát észleltek a begyújtás terén. Elon Musk bejegyzése szerint ezt részletes vizsgálat követte, miközben a csapat igyekezett minél gyorsabban felmérni, hogy mikor térhetnek vissza a fontos teszthez.
Nem is kellett sokáig várnunk, ugyanis kedden megismételték a próbát, ezúttal sikeresen. A Starhopper ekkor 150 méteres magasságba emelkedett, majd pedig visszatért a felszínre, bár a teszt során a jelek szerint elvesztette egyik nitrogéntartályát - ez azonban nem akadályozta meg a sikeres landolást. Az elkövetkező hónapokban Musk újabb sajtótájékoztatón ecseteli majd a végleges változat, a Starship módosításait, majd pedig jönnek az újabb tesztek, immár a jóval nagyobb rakétával.