Gyurkity Péter
Alakul a NASA új rakétája
Az új büdzsé viszont komoly megszorításokkal érkezik a programot illetően.
Miközben a SpaceX kapszulája sikerrel vizsgázott, a Boeing pedig szintén készül első tesztjére, a NASA folytatja a munkát saját platformján, amely az új SLS-rakéta, valamint az Orion névre keresztelt kapszula párosából áll össze. Az ügynökség most közzétette a fejleményeket, eszerint jó ütemben haladnak előre.
A közleményből kiderül, hogy az Orion esetében a legénységnek helyet adó, valamint a szervizmodul összekapcsolását vizsgálják, hogy biztosítsák a megfelelő együttműködést. Jövőre szeretnének sort keríteni az EM-1 küldetésre, amelyet 3 évvel később követne a legénység Hold körüli utazása, így már nem sok idő maradt a munka befejezésére, egyelőre azonban ezek a tesztek folynak, amelyet siker esetén az ohioi központban követ majd a hőkamrában elvégzett kísérlet, az elektromágneses interferencia elleni védelem igazolása érdekében. A rakéta esetében eközben az első fokozaton, valamint a hajtóműveken dolgoznak, nemsokára jöhet ezek összekapcsolása, de azért még a vészleválást is tesztelnék, hogy ezt a feladatot is kipipálják.
Trump elnök a napokban tette közzé új költségvetési javaslatát, amelyet várhatóan mindkét házban komoly ellenállás fogad majd. Számunkra mindenképpen érdekes, hogy az SLS kapcsán 3 területen is komoly változtatásokat hozna magával a 2020-as büdzsé, hiszen itt felvetik az egyszerűbb Block 1 előtérbe helyezését (a hosszabb utakra szánt, erősebb második fokozat elhalasztásával, illetve akár annak teljes kukázásával), a kereskedelmi küldetésekre való támaszkodást a tervezett Gateway-állomás kiszolgálásában, valamint ugyanezen alternatíva alkalmazását az Europa következő évtizedre tervezett elérésénél (egyedül ezzel 700 millió dollárt spórolnának meg, a legvalószínűbb jelölt pedig a Falcon Heavy típus).
Az SLS eddig 12 milliárd dollárt emésztett fel, ez további évi 2 milliárdba kerül, de még egyáltalán nem biztos, hogy a fenti változtatások átmennek a Szenátuson és a Képviselőházon.
Miközben a SpaceX kapszulája sikerrel vizsgázott, a Boeing pedig szintén készül első tesztjére, a NASA folytatja a munkát saját platformján, amely az új SLS-rakéta, valamint az Orion névre keresztelt kapszula párosából áll össze. Az ügynökség most közzétette a fejleményeket, eszerint jó ütemben haladnak előre.
A közleményből kiderül, hogy az Orion esetében a legénységnek helyet adó, valamint a szervizmodul összekapcsolását vizsgálják, hogy biztosítsák a megfelelő együttműködést. Jövőre szeretnének sort keríteni az EM-1 küldetésre, amelyet 3 évvel később követne a legénység Hold körüli utazása, így már nem sok idő maradt a munka befejezésére, egyelőre azonban ezek a tesztek folynak, amelyet siker esetén az ohioi központban követ majd a hőkamrában elvégzett kísérlet, az elektromágneses interferencia elleni védelem igazolása érdekében. A rakéta esetében eközben az első fokozaton, valamint a hajtóműveken dolgoznak, nemsokára jöhet ezek összekapcsolása, de azért még a vészleválást is tesztelnék, hogy ezt a feladatot is kipipálják.
Trump elnök a napokban tette közzé új költségvetési javaslatát, amelyet várhatóan mindkét házban komoly ellenállás fogad majd. Számunkra mindenképpen érdekes, hogy az SLS kapcsán 3 területen is komoly változtatásokat hozna magával a 2020-as büdzsé, hiszen itt felvetik az egyszerűbb Block 1 előtérbe helyezését (a hosszabb utakra szánt, erősebb második fokozat elhalasztásával, illetve akár annak teljes kukázásával), a kereskedelmi küldetésekre való támaszkodást a tervezett Gateway-állomás kiszolgálásában, valamint ugyanezen alternatíva alkalmazását az Europa következő évtizedre tervezett elérésénél (egyedül ezzel 700 millió dollárt spórolnának meg, a legvalószínűbb jelölt pedig a Falcon Heavy típus).
Az SLS eddig 12 milliárd dollárt emésztett fel, ez további évi 2 milliárdba kerül, de még egyáltalán nem biztos, hogy a fenti változtatások átmennek a Szenátuson és a Képviselőházon.