Gyurkity Péter
NASA: idén jön a nagy visszatérés
A NASA idén két magáncég segítségével indítana ismét útnak űrhajósokat.
Az űrsiklók 2011-es nyugdíjazása óta az amerikai fél számára különösen fájó pont volt, hogy saját erőből nem tudtak űrhajósokat fellőni, itt tehát az orosz partner segítségére kellett támaszkodniuk – ami az Oroszország elleni embargóval és a szinte folyamatos negatív propagandával kapott igazán érdekes ízt. Most végre eljöhet az új korszak, magáncégek közreműködésével valósulhat meg a visszatérés.
A NASA a napokban tette közzé előzetes menetrendjét, amely már kifejezetten az űrhajósok fellövésével kapcsolatos terveket mutatja meg nekünk. Az idei év kiemelt hangsúlyt kap, hiszen a Boeing és a SpaceX segítségével végre valóban sor kerülhet az első fellövésekre, bár mindkét partner számára komoly tesztek vannak még hátra. A Commercial Crew Program elsődleges célja a biztonságos, megbízható, valamint költséghatékony expedíciók bevezetése, ennek révén pedig akár már az idén elindulhat az űrhajósok eljuttatása a Nemzetközi Űrállomásra, mégpedig a floridai űrközpontból, ahol a Boeing Starliner és az Atlas V rakéta a 41-es, a SpaceX Crew Dragon és a Falcon 9 rakéta pedig a 39A jelzésű kilövőállásból startolhat majd el.
Előbbi cég jelenleg a kapszula vibrációs és leválási tesztjeit végzi, ezt követi majd több begyújtási kísérlet, valamint a környezeti hatások vizsgálata (beleértve a hőt, a vákuumot, illetve az elektromágneses frekvenciákat). A szkafandereket is letesztelik, mint ahogy a hajtóművek és a szervizmodulok is több próbán esnek majd át, de sort kerítenek a Starliner ernyőinek tesztjére is. Ezt követi majd a fellövés utolsó előkészületeinek elvégzése, a kapszula vészleválása (immár a kilövőállásban), hogy végül bekövetkezzen a legénység nélküli példány fellövése és bedokkolása, majd pedig ennek megismétlése – immár űrhajósokkal. A Starliner ugyan a szárazföldre térne vissza, de kipróbálnák a tengerbe való pottyanást is, amit vészhelyzetekre tartogatnak.
A SpaceX – amely most lőtte fel a Zuma névre keresztelt titkos rakományát és hozta vissza a Falcon 9 egy újabb példányát, hogy azután kiderüljön, hogy maga a rakomány elveszett, talán az óceánba pottyant – egyszerre 6 kapszulával készül, ezek részletes tesztje az év első felében zárulna le. Az űrruhára számos további vizsgálat és az engedélyeztetés vár, bár ők mind a 4 űrhajós esetében egyedi paramétereket alkalmaznának a nagyobb kényelem érdekében, míg Texasban a Block 5 M1D és az MVacD-hajtóművek tesztje zajlik majd le. A második negyedévben jönne a Crew Dragon első demonstrációs küldetése, legénység nélkül, ezután jönne a vészleválási teszt, majd pedig a második fellövés, jó eséllyel a harmadik negyedévben, amit az év közepén előzne meg az ernyők újabb tesztje.
Az űrsiklók 2011-es nyugdíjazása óta az amerikai fél számára különösen fájó pont volt, hogy saját erőből nem tudtak űrhajósokat fellőni, itt tehát az orosz partner segítségére kellett támaszkodniuk – ami az Oroszország elleni embargóval és a szinte folyamatos negatív propagandával kapott igazán érdekes ízt. Most végre eljöhet az új korszak, magáncégek közreműködésével valósulhat meg a visszatérés.
A NASA a napokban tette közzé előzetes menetrendjét, amely már kifejezetten az űrhajósok fellövésével kapcsolatos terveket mutatja meg nekünk. Az idei év kiemelt hangsúlyt kap, hiszen a Boeing és a SpaceX segítségével végre valóban sor kerülhet az első fellövésekre, bár mindkét partner számára komoly tesztek vannak még hátra. A Commercial Crew Program elsődleges célja a biztonságos, megbízható, valamint költséghatékony expedíciók bevezetése, ennek révén pedig akár már az idén elindulhat az űrhajósok eljuttatása a Nemzetközi Űrállomásra, mégpedig a floridai űrközpontból, ahol a Boeing Starliner és az Atlas V rakéta a 41-es, a SpaceX Crew Dragon és a Falcon 9 rakéta pedig a 39A jelzésű kilövőállásból startolhat majd el.
Előbbi cég jelenleg a kapszula vibrációs és leválási tesztjeit végzi, ezt követi majd több begyújtási kísérlet, valamint a környezeti hatások vizsgálata (beleértve a hőt, a vákuumot, illetve az elektromágneses frekvenciákat). A szkafandereket is letesztelik, mint ahogy a hajtóművek és a szervizmodulok is több próbán esnek majd át, de sort kerítenek a Starliner ernyőinek tesztjére is. Ezt követi majd a fellövés utolsó előkészületeinek elvégzése, a kapszula vészleválása (immár a kilövőállásban), hogy végül bekövetkezzen a legénység nélküli példány fellövése és bedokkolása, majd pedig ennek megismétlése – immár űrhajósokkal. A Starliner ugyan a szárazföldre térne vissza, de kipróbálnák a tengerbe való pottyanást is, amit vészhelyzetekre tartogatnak.
A SpaceX – amely most lőtte fel a Zuma névre keresztelt titkos rakományát és hozta vissza a Falcon 9 egy újabb példányát, hogy azután kiderüljön, hogy maga a rakomány elveszett, talán az óceánba pottyant – egyszerre 6 kapszulával készül, ezek részletes tesztje az év első felében zárulna le. Az űrruhára számos további vizsgálat és az engedélyeztetés vár, bár ők mind a 4 űrhajós esetében egyedi paramétereket alkalmaznának a nagyobb kényelem érdekében, míg Texasban a Block 5 M1D és az MVacD-hajtóművek tesztje zajlik majd le. A második negyedévben jönne a Crew Dragon első demonstrációs küldetése, legénység nélkül, ezután jönne a vészleválási teszt, majd pedig a második fellövés, jó eséllyel a harmadik negyedévben, amit az év közepén előzne meg az ernyők újabb tesztje.