Gyurkity Péter

Nagy aszteroida húz el melletünk szeptember elején

Ez az eddigi legnagyobb lesz, ám kellő távolságban suhan majd át az égbolton.

A NASA jelezte, hogy szeptember első napján egy igencsak nagy aszteroida húz majd el közvetlen közelünkben, és igyekeztek rögtön megnyugtatni a közvéleményt, hogy katasztrófától nem kell tartani, hiszen a távolság kellően nagy marad. Az érdekes esemény közel van, a napfogyatkozás után most ez veszi át a főszerepet.

Az észak-amerikai kontinensen augusztus 21-én mindenki a napfogyatkozással volt elfoglalva, erről számtalan felvétel készült. Most a Florence névre keresztelt aszteroida megérkezése került a fókuszba, hiszen ez szeptember első napján suhan majd el mellettünk, bár az amatőr csillagászok az éjszakai égbolton már a hét elejétől kezdve felfedezhetik annak jelenlétét és lekövethetik pontos mozgását. A NASA közeli objektumokat figyelő központja – amely jelen pillanatban összesen 1826 ilyen objektumot követ – még ennél is korábban hívta fel a figyelmet arra, hogy bár korábban számos, hasonlóan jól ismert aszteroida jóval közelebb száguldott el mellettünk, a Florence az eddigi legnagyobb ilyen példány, ezért most sokan igyekeznek azt lencsevégre kapni, hiszen ideális esetben akár pixelenként 10 méteres felbontással is készülhetnek majd erről különböző fotók és videók.

A NASA közleményében azt is megemlítették, hogy a hivatalosan Asteroid 1981 ET3 névre hallgató űrutazó tőlünk nagyjából 7 milllió kilométerre suhan majd el, a Spitzer űrteleszkóp, valamint a NEOWISE révén megbecsült mérete pedig 4,4 kilométer lehet. Az eredetileg 1981-ben felfedezett, majd pedig később Florence Nightingale-ről elnevezett objektum gyakorlatilag minden amatőr csillagász számára jól látható lesz, bár nem ez az egyetlen ilyen aszteroida, amely idén közelít meg bennünket, hiszen januárban a 10-30 méter közötti átmérőjű AG13 a Holdnál is közelebb járt hozzánk, míg az októberben megérkező 2012 TC4 még ennél is közelebb merészkedik, a Föld és a Hold közötti távolság alig egynegyedére csökkentve le a különbséget.

A Florence legközelebb 2500 körül jár majd hozzánk még közelebb, ezért is lesz érdemes beizzítani a különböző eszközöket.