Gyurkity Péter
Robotokat küldene egy cég a Holdra
A Google versenyének egyik résztvevője az évtized végéig lőné fel saját robotjait.
A Lunar XPrize kapcsán már többször írtunk a résztvevőkről, valamint a verseny alakulásáról. Most ezen résztvevők egyike jelezte, hogy nagyon is komolyan gondolja az indulást, szerintük ugyanis megvalósítható a leszállás, valamint az 500 méteren belüli felszíni közlekedés, ami a kiírás főbb feltételei között szerepel. Mi több, ők saját állomás kiépítését szeretnék megvalósítani.
A Moon Express vezetése három különböző küldetésen keresztül hozná létre az állomást, ezt azonban kizárólag robotok révén tennék, emberek küldéséről egyelőre nincs itt szó. Elsőként a Lunar Scout rajtolna el, mégpedig az év vége előtt, amelynek keretében egy leszállóegység kisebb komponenseket, így például egy teleszkópot és egy lézeres távolságmérőt helyezne el a felszínen, teljesítve a verseny feltételeit. Ezt követné a Lunar Outpost, amely kísérőnk déli sarkára küldene robotokat, víz és különböző ásványok után kutatva, felmérve a későbbi küldetésekben felhasználható helyi erőforrásokat – az „állomás” elnevezés pici túlzás. A harmadik lépcső a Harvest Moon nevet kapta, ez pedig már arra utal, hogy megindulhat a felszíni mintagyűjtés.
A cél ugyanis nem kevesebb, mint porminták begyűjtése, majd pedig ezek visszahozatala a Földre, elsőként valósítva meg mindezt a magánszektorban. Ez egyrészt kifejezetten tudományos, másrészt pedig üzleti célokat szolgálna, bár egyelőre eddig csak arról esett szó, hogy milyen leszállóegységek és robotok segítségével hajtanák végre a fenti három expedíciót. Az idén útnak induló MX-1 30 kilogrammnyi felszerelést vinne magával, de ez akár az űrben is maradhat, hogy még messzebbre utazzon. Az MX-2 ennek nagyobb változata lenne, míg az MX-5 már mintegy 150 kg hasznos terhet cipelne magával, a 9 hajtóműre támaszkodó MX-9 pedig 500 kg-ra növelné a felső határt.
A vállalat a költségek lefaragását szeretné elérni, a SpaceX példáját követve. Hogy ebből mi valósul meg, az csak az elkövetkező években derül majd ki.
A Lunar XPrize kapcsán már többször írtunk a résztvevőkről, valamint a verseny alakulásáról. Most ezen résztvevők egyike jelezte, hogy nagyon is komolyan gondolja az indulást, szerintük ugyanis megvalósítható a leszállás, valamint az 500 méteren belüli felszíni közlekedés, ami a kiírás főbb feltételei között szerepel. Mi több, ők saját állomás kiépítését szeretnék megvalósítani.
A Moon Express vezetése három különböző küldetésen keresztül hozná létre az állomást, ezt azonban kizárólag robotok révén tennék, emberek küldéséről egyelőre nincs itt szó. Elsőként a Lunar Scout rajtolna el, mégpedig az év vége előtt, amelynek keretében egy leszállóegység kisebb komponenseket, így például egy teleszkópot és egy lézeres távolságmérőt helyezne el a felszínen, teljesítve a verseny feltételeit. Ezt követné a Lunar Outpost, amely kísérőnk déli sarkára küldene robotokat, víz és különböző ásványok után kutatva, felmérve a későbbi küldetésekben felhasználható helyi erőforrásokat – az „állomás” elnevezés pici túlzás. A harmadik lépcső a Harvest Moon nevet kapta, ez pedig már arra utal, hogy megindulhat a felszíni mintagyűjtés.
A cél ugyanis nem kevesebb, mint porminták begyűjtése, majd pedig ezek visszahozatala a Földre, elsőként valósítva meg mindezt a magánszektorban. Ez egyrészt kifejezetten tudományos, másrészt pedig üzleti célokat szolgálna, bár egyelőre eddig csak arról esett szó, hogy milyen leszállóegységek és robotok segítségével hajtanák végre a fenti három expedíciót. Az idén útnak induló MX-1 30 kilogrammnyi felszerelést vinne magával, de ez akár az űrben is maradhat, hogy még messzebbre utazzon. Az MX-2 ennek nagyobb változata lenne, míg az MX-5 már mintegy 150 kg hasznos terhet cipelne magával, a 9 hajtóműre támaszkodó MX-9 pedig 500 kg-ra növelné a felső határt.
A vállalat a költségek lefaragását szeretné elérni, a SpaceX példáját követve. Hogy ebből mi valósul meg, az csak az elkövetkező években derül majd ki.